The use of video recording and video call for Spanish as a foreign language teaching
Abstract
The following article reflects on the relevance of communication and oral skills through classroom practices carried out in a Spanish as a foreign language class in a university context between an educational institution in Paris and another in Santander. By implementing these activities with the use of video recordings and video calls, positive behaviors were observed among the students, who had the opportunity to put into practice a series of oral language-related competencies. The activities were only implemented on one occasion; however, their continued application could lead to a significant improvement in oral competencies.
Keywords
video recording, video call, oral competence, SFLReferences
ALVARADO MARTÍNEZ, Elizabeth y BUENO REYNA, Perla Alicia (2023): "Aceptación de los tándems como herramienta didáctica en la enseñanza del español como lengua extranjera". De Letra em Letra, vol. 10, nº1, pp. 9-30.
BUENO REYNA, Perla Alicia y ALVARADO MARTÍNEZ, Elizabeth (2022): "El uso de tándems virtuales como herramienta para la motivación del aprendizaje del inglés como lengua extranjera". Lengua y Cultura, vol. 3, nº6, pp. 111-120. https://doi.org/10.29057/lc.v3i6.8585
BARALO OTTONELLO, Marta (2012): "El desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE". Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, vol.6, nº11, pp. 164-171.
CONSEJO DE EUROPA (2020), Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Volumen complementario. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa: Estrasburgo. Consultado en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco_complementario/mcer_volumen-complementario.pdf.
GASS, Susan y SELINKER, Larry (2008): Second Language Acquisition. An introductory course. Londres, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203932841
HERNÁNDEZ ALVARADO, Martha; HIDALGO AVILÉS, Hilda y ESPINOSA BUTRÓN, Norma (2018): "eTandem Language Learning: Improving Speaking and Learning about Culture", The International Journal of Technologies in Learning, vol. 25, nº2, pp. 1-14. https://doi.org/10.18848/2327-0144/CGP/v25i02/1-14
HYMES, Dell (1971): "Acerca de la competencia comunicativa", en Miquel Llobera et al. (eds.), Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, pp. 27-47.
KOLSE, Keith (2020): Enseñar con Zoom: una guía para principiantes. Eugene: Wayzgoose Press.
LIGHTBOWN, Patsy y SPADA, Nina (2013): How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal1094
MERINO ACOSTA, Zoila Noemi, VARGAS MARÍN, Hugo Jaime, CRESPO LEÓN, Karla Pamela y NOBOA VITERI, Zoilo Walter (2023): "Posibilidades y dificultades del e-learning mediante el uso del zoom". Ciencia y Educación, vol. 4, nº2, pp. 6-11.
NAVARRO BRAZALES, Paula (2021): "Propuesta didáctica de interacción oral para estudiantes de ELE de nivel A1 en un entorno de enseñanza a distancia digital". Foro de Profesores E/LE, nº17, pp. 41-62. https://doi.org/10.7203/foroele.17.21320
PINILLA GÓMEZ, Raquel (2019): "Enseñar la comprensión oral", en Leyre Ruiz de Zarobe y Yolanda Ruiz de Zarobe (eds.), Enseñar hoy una lengua extranjera. Barcelona: Ediciones Octaedro, pp. 226-253.
RENNER, Julia y KALTENEGGER, Sandra (2023): "Discursive constructions of language variation in a Chinese-German eTandem". International Journal of Multilingualism, vol. 20, nº3, pp. 1185-1204. https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1964513
SANZ-MORENO, Raquel (2022): "Peer evaluation and the use of video as a teaching-learning tool". Lenguaje y textos, nº55, pp. 27-41. https://doi.org/10.4995/lyt.2022.17061
SARAVIA-ROJAS, Miguel Ángel y FUKUHARA-NAKAMA, Mary (2021): "Zoom.us y sus potencialidades para generar aprendizajes significativos en odontología restauradora directa e indirecta: Experiencia inédita". Revista Estomatol Herediana, vol.31, nº4, pp. 330-337. https://doi.org/10.20453/reh.v31i4.4103
TANG, Jinlan; QIAN, Kan; WANG, Na y HU, Xiaona (2021): "Exploring language learning and corrective feedback in an eTandem project". Journal of China Computer-Assisted Language Learning, vol.1, nº1, pp. 110-144. https://doi.org/10.1515/jccall-2021-2005
Published
Downloads
Copyright (c) 2023 Lucía Sánchez-Bejerano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.