The treatment of idioms in the Spanish as a foreign language teaching textbooks for advanced Level (B2)
Abstract
The idioms are complex lexical units characterized by their high degree of idiomaticity and formal immutability, which is why for foreign language students, understanding and learning these stereotyped expressions is not an easy task, and therefore, they are usually left in the background in foreign language classes. In this article, we aim to investigate the treatment of idioms in the most recent Spanish as a foreign language teaching textbooks in order to reveal the deficiencies that exist.
Keywords
idioms, Spanish as a foreign language, teaching textbooksReferences
ALONSO CUENTA, M. y PRIETO PRIETO, R. (2014): Embarque 4. Madrid: Edelsa S.A.
CASARES SÁNCHEZ, J. (1992): Introducción a la lexicografía moderna. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
CONSEJO DE EUROPA (2001): Marco común europeo de referencia para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de lenguas. Madrid: Anaya - Instituto Cervantes - MEC. Consultado en http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
COOPER, T. C. (1998): “Teaching Idioms”. Foreign Language Annals, 31/2, pp. 255-266.
CORPAS, J.; GARMENDIA, A.; SÁNCHEZ, N. y SORIANO, C. (2014): Aula Internacional 4 Nueva Edición. Barcelona: Difusión.
CORPAS PASTOR, G. (1996): Manual de fraseología española. Madrid: Gredos.
CHAMORRO, M.ª D.; LOZANO, G.; MARTÍNEZ, P.; MUÑOZ, B.; ROSALES, F. y RUIZ, J. P. (2011): Abanico B2. Barcelona: Difusión.
ETTINGER, S. (2008): “Alcances e límites da fraseodidáctica. Dez preguntas clave sobre o estado actual da investigación”. Cadernos de Fraseoloxía Galega, 10, pp. 95-127. Consultado en: www.cirp.es/pub/docs/cfg/cfg10_06.pdf
FERNÁNDEZ PRIETO, M.ª J. (2004): “La enseñanza de la fraseología. Evaluación de recursos y propuestas didácticas”. En M. A. Castillo Carballo et al. (eds.), Las Gramáticas y los Diccionarios en la Enseñanza del Español como Segunda Lengua: Deseo y Realidad. Actas del XV Congreso Internacional de ASELE. Sevilla, Universidad de Sevilla, pp. 349-356.
GARCÍA MUÑÍAIS, M.ª T. (1997): “Propuestas para la enseñanza de unidades fraseológicas en la clase de E/LE”, en F. Moreno et al. (eds.), Actas del VIII Congreso Internacional de ASELE, Alcalá de Henares, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, pp. 363-369. Consultado en: https://cvc.cervantes.es/ENSENANZA/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0361.pdf
GARCÍA-PAGE, M. (2013): “En torno a la locución en el DRAE”. Bulletin of Hispanic Studies, 17, pp. 251-260.
GÓMEZ MOLINA, J. R. (2004): “Las unidades léxicas en español”. La enseñanza de léxico en español como segunda lengua/lengua extranjera. Carabela, 56, 27-49. Consultado en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/56/56_027.pdf
ÁLVAREZ, M.ª Á.; SANZ, B.; DE LA FUENTE, M.ª V.; GIRALDO, I.; MARTÍN, F. y TORRENS, M.ª J. (2016): Nuevo Sueña 3. Madrid: Anaya ELE.
NÚÑEZ-ROMÁN, F. (2015): “Enseñar fraseología: consideraciones sobre la fraseodidáctica del español”. Didáctica.Lengua y Literatura, 27, pp. 153-166.
PENADÉS MARTÍNEZ, I. (1998): “Materiales para la didáctica de las unidades fraseológicas: estado de la cuestión”. Reale 9-10, pp. 125-146. Consultado en: https://core.ac.uk/download/pdf/58907781.pdf
PENADÉS MARTÍNEZ, I. (1999): La enseñanza de las unidades fraseológicas. Madrid: Arco/Libros.
PENADÉS MARTÍNEZ, I. (2004): “La enseñanza de la fraseología en el aula de E/LE”. Carabela, 56, pp. 51-67. Consultado en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/56/56_051.pdf
PENADÉS MARTÍNEZ, I. (2012a): Gramática y semántica de las locuciones. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.
RUIZ GURILLO, Leonor. (2000): “Un enfoque didáctico de la fraseología española para extranjeros”, Especulo. Consultado en https://webs.ucm.es/info/especulo/ele/fraseolo.html
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2014): Diccionario de la lengua española (23.a ed.). Consultado en: https://dle.rae.es/
SZYNDLER, A. (2015): “La fraseología en el aula de E/LE: ¿un reto difícil de alcanzar? Una aproximación a la fraseodidáctica”. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, pp. 197-216. Consultado en: https://core.ac.uk/download/pdf/38834073.pdf
Published
Downloads
Copyright (c) 2021 Haiyang Zhu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.