Creating and Adapting Teaching Material for ELE Virtual Lessons in the Context of COVID-19
Abstract
This article presents the results of a study on the creation and adaptation of teaching material for ELE virtual lessons in the context of COVID-19. It shows, on the one hand, the results obtained after piloting a linguistic corpus of digital teaching materials; on the other, the data collected from quantitative research, for which an online survey was used as a data collection instrument, addressed to teachers in the field. According to the results, the adaptation of this material was perceived as a problematic issue, with time constraints being the main limitation.
Keywords
Spanish as a Foreign or Second Language, online and live lessons, creation or adaptation of teaching material, digital tools, COVID-19References
CONSEJO DE EUROPA (2002): Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MEC, Anaya e Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/
FEDELE (2018): Español en España. Informe sectorial 2018. https://fedele.org/estudios-e-informes/
INSTITUTO CERVANTES, Centro Virtual Cervantes (CVC) (en línea): Diccionario de términos clave de ELE, “Resolución abierta”.
https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/resolucionabierta.htm
INSTITUTO CERVANTES, Centro Virtual Cervantes (CVC) (en línea): Diccionario de términos clave de ELE, “Resolución cerrada”. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/resolucioncerrada.htm
INSTITUTO CERVANTES, Centro Virtual Cervantes (CVC) (en línea): Diccionario de términos clave de ELE, “Secuencia didáctica”. https://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/secuenciadidactica.htm
INSTITUTO CERVANTES (2012): “Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras”. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/competencias/default.htm
INSTITUTO CERVANTES (2006): Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Madrid: Biblioteca Nueva. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/default.htm
LACAVE RODERO, C.; MOLINA DÍAZ, A. I.; FERNÁNDEZ GUERRERO, M. y REDONDO DUQUE, M. Á. (2015): “Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente”, en Actas de las XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática, Universitat Oberta: Universitat Oberta La Salle, pp. 136-143. https://upcommons.upc.edu/handle/2117/76844?show=full
LITTLEWOOD, W. (1981): La enseñanza comunicativa de idiomas. Cambridge: Cambridge University Press.
MARTÍN PERIS, E. (1996): Las actividades de aprendizaje en los manuales para la enseñanza de Español como Lengua Extranjera (E/LE). Tesis doctoral. Universitat de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/286731#page=1
MÉNDEZ SANTOS, M. del C. (2016): Guía para profesorado de español como lengua extranjera (ELE) 6.0. http://mariamendezsantos.com/?p=795
MUÑOZ-BASOLS, J.; RODRÍGUEZ-LIFANTE, A. y CRUZ-MOYA, O. (2017): “Perfil laboral, formativo e investigador del profesional de español como lengua extranjera o segunda (ELE/EL2): datos cuantitativos y cualitativos”, Journal of Spanish Language Teaching, vol. 4, nº 1, pp. 1-34. https://doi.org/10.1080/23247797.2017.1325115
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2020): “Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020”. https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2020): “Cronología de la respuesta de la OMS a la COVID-19”. Comunicación de prensa. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news/item/29-06-2020-covidtimeline
Published
Downloads
Copyright (c) 2021 Lorena Emilse Cioccolanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.