ELE textbooks and their creatives process: an author’s reflection
Abstract
It is a real fact that most of the education institutions such as universities, language schools or Spanish teaching academies as a foreign language are using textbooks for guiding teachers and learners in their pedagogic and learning process. The teachers are knowledgeable of all the teaching textbooks in the market. They know the standpoint, methodology and they adjust them accordingly to their needs in class. Nevertheless, they do not always know the background of these teaching textbooks or either their creative process. The main point of this article is going through the making of a teaching handbook from scratch until its publication.
Keywords
ELE textbook, materials, creative process, authorReferences
ANDRIJEVIĆ, Maja (2010): “Reflexiones en torno al uso de los materiales auténticos en la enseñanza de lenguas extranjeras”, Colindancias, 1. https://colindancias.uvt.ro/index.php/colindancias/article/view/113/95
BERARDO, Sacha A. (2006): “The use of authentic materials in the teaching of reading”, The Reading Matrix, Vol. 6, Nº 2.
CENTRO VIRTUAL CERVANTES (2008a): Diccionario de términos clave de E/LE. https://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htm
CENTRO VIRTUAL CERVANTES (2008b): “Las competencias claves del profesorado de lenguas segundas y extranjeras”. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/competencias/default.htm
INSTITUTO CERVANTES (2006): Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Madrid: Biblioteca nueva.
CONSEJO DE EUROPA (2002): Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
DLE = REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2020): Diccionario de la lengua española. Versión en línea. https://www.rae.es/
EZEIZA RAMOS, Joseba (2009): “Analizar y comprender los materiales de enseñanza en perspectiva profesional: Algunas claves para la formación del profesorado”, Marcoele, 9. https://marcoele.com/descargas/9/ezeiza1.pdf
GELABERT, María José; BUESO, Isabel y BENÍTEZ, Pedro (2002): Producción de materiales para la enseñanza de español Madrid: Arco/Libros.
IGLESIAS CASAL, Isabel (1999): “La creatividad en el proceso de enseñanza- aprendizaje de ELE: Caracterización y aplicaciones”, Centro Virtual Cervantes, Publicaciones de la Asele. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/10/10_0937.pdf
MELONE, Enrique L. (2002): “Cómo trabajar con textos. Análisis de materiales didácticos”, Actas del VIII Seminario de Dificultades Específicas de la Enseñanza del Español a Lusohablantes. São Paulo.
MUÑOZ PÉREZ, Julián (2014): “El proceso de elaboración de manuales de ELE”, redELE, número especial, pp. 166-180. https://www.researchgate.net/publication/338019921_El_proceso_de_elaboracion_de_manuales_de_ELE
RICHARDS, Jack y RODGERS, Theodore (1986): Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Madrid: Cambridge University Press.
Published
Downloads
Copyright (c) 2021 Paula Cerdeira Núñez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.