La recerca en aprenentatge de llengües i les percepcions sobre les pràctiques didàctiques a l’aula: el cas de l’ensenyament dels passats en català com a llengua addicional

Autors/ores

Resum

Aquest article té un doble objectiu. D’una banda, fa un repàs a la relació complexa que hi ha hagut entre la recerca en l’ensenyament-aprenentatge de llengües addicionals a persones adultes i les pràctiques a l’aula. Es presenten les diferent posicions que hi ha hagut al voltant del debat i les tendències actuals. D’altra banda, s’il·lustra la relació entre teoria i pràctica a partir d’un estudi sobre les percepcions del professorat de català com a llengua addicional pel que fa a la influència de la recerca en les seves percepcions de pràctiques a l’aula. L’estudi es basa en les respostes a un qüestionari en línia que van contestar 76 docents de català per a persones adultes als territoris de llengua catalana i a l’exterior. El qüestionariincloïa una pregunta oberta en què es demanava als docents si pensaven que la recerca en didàctica de la llengua havia influït la seva manera d’ensenyar els usos i formes del passat en català. Els resultats de l’estudi van mostrar que la meitat dels docents van dir que havien rebut influència de la recerca en les seves pràctiques a l’aula. Els docents van relacionar la influència de la recerca més amb aspectes metodològics de l’ensenyament de llengües (l’enfocament comunicatiu) i de la pròpia experiènciaque no pas amb temes concrets de recerca. Al final de l’article es plantegen diferents maneres de consolidar el camp de la recerca en la didàctica del català com a llengua addicional per a persones adultes.

Paraules clau

rellevància de la recerca, català com a llengua segona, compromís amb la recerca, creences del professorat

Referències

Aguilar, C. (2001). Didàctica del català i pedagogia crítica. Publicacions de la Universitat Jaume I.

Alonso, R., Castañeda, A., Martínez, P., Miquel, L., Olivares, J., i Ruiz J. P. (2011). Gramática básica del estudiante de español (2a. ed.). Difusión.

Bastons, N., Bernadó, C., i Comajoan, L. (2011). Gramàtica pràctica del català. Teide.

Bastons, N., Comajoan, L., Guasch, O., i Ribas, T. (2017). Les creences del professorat sobre l’ensenyament de la gramàtica a l’aula: cap a una tipologia de docents. Caplletra, 63, 139-164.

https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10397

Borg, S. (2009). English language teachers’ conceptions of research. Applied Linguistics, 30, 355–388.

Borg, S. (2013). Teacher research in language teaching. Cambridge University Press.

Bori, P. (2020). La enseñanza del catalán en el mundo y la catalanística internacional. Анали Филолошког факултета, 32.

https://doi.org/10.18485/analiff.2020.32.1.14.

Camps, A. (2000). Introducció: objecte, modalitats i àmbits de la recercaendidàctica de la llengua. Dins A. Camps, I. Ríos i M. Cambra (Eds.), Recerca i formació en didàctica de la llengua (pp. 9-22). Graó.

Camps, A. (2012). La investigación en didáctica de la lengua en la encrucijada de muchos caminos. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 23-41.

https://doi.org/10.35362/rie590455

Camps, A., Ríos, I., i Cambra, M. (Eds.). (2000). Recerca i formació en didàctica de la llengua. Graó.

Chini, M. (2016). Elementi utili per una didattica dell’italiano L2 alla luce della ricerca acquisizionale. Italiano Lingua Due, 2, 1-18.

Comajoan, L. (1999). Mètodes, teoria i ensenyament de llengües estrangeres: una relació complexa. Llengua i ús, 14, 45-53.

Comajoan, L. (2003). Adquisició de primeres i segones llengües: perspectiva històrica i qüestions actuals. Caplletra, 35, 15-46.

Comajoan, L. (2004). La relació entre la teoria de l’adquisició de segones llengües i l’ensenyament de llengües: com ens podem avenir? Dins A. Fargas i T. Puntí (Eds.), Actes del 3r Simposi sobre l’ensenyament del català a no catalanoparlants. Eumo.

Comajoan, L. (2015). L’adquisició i l’ensenyament dels usos del passat: anàlisi de manuals de català com a segon llengua. Zeitschrift für Katalanistik: Revista d’Estudis Catalans, 28, 283-306.

Comajoan, L., i Llop, A. (2021). An SLA-informed and cognitive linguistic approach to the teaching of L2 Catalan tense-aspect. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación.

Comajoan, L., i Pérez-Saldanya, M. (2018). Los tiempos verbales del español. Descripción del sistema y su adquisición en segundas lenguas. Octaedro.

Cuenca, M. J. (1992). Teories gramaticals i ensenyament de llengües. Tàndem.

Cuenca, M. J. (1994). (Ed.). Lingüística i ensenyament de llengües. Universitat de València.

Cuenca, M. J. (2000). Lingüística teòrica i lingüística aplicada a l’ensenyament de llengües. Dins J. Julià (Ed.), L’ensenyament del català com a L2. De la teoria a la pràctica (pp. 35-50). Universitat de Lleida.

De Santiago, J., i Fernández, J. (2017). Fundamentos para la enseñanza del español como 2/L. Arco.

DeKeyser, R. (2010). Where is our field going? The Modern Language Journal, 94, 646-647.

DeKeyser, R., i Prieto Botana, G. (Eds.). (2019). Doing SLA research with implications for the classroom. John Benjamins.

Dolz, J., Gagnon, R., i Mosquera, S. (2009). La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica, Lengua y Literatura, 21, 117-141.

Ellis, R. (1991). Instructed second language acquisition. Wiley-Blackwell.

Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2a. ed.). Oxford University Press.

Ellis, R. (2012). Language teaching research and language pedagogy. Wiley-Blackwell.

Ellis, R. (2020). A short history of SLA: Where have we come from and where are we going? Language Teaching, 54, 1-16.

https://doi.org/10.1017/S0261444820000038

Ellis, R., i Shintani, N. (2014). Exploring language pedagogy through second language acquisition research. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203796580

Esteve, O. (2011). Desenvolupant la mirada investigadora a l’aula. La pràctica reflexiva: eina per al desenvolupament professional com a docent. Dins A. Camps (Coord.), Llengua catalana i literatura: investigació, innovació i bones pràctiques (pp. 27-46). Graó.

Esteve, O. (2013). Entre la práctica y la teoría. Comprender para actuar. Ikastaria, 19, 13-36.

Esteve, O., Fernández, F., Martín-Peris, E., i Atienza, E. (2017). The Integrated Plurilingual Approach: A didactic model providing guidance to Spanish schools for reconceptualizing the teaching of additional languages. Language and Sociocultural Theory, 4, https://journals.equinoxpub.com/OLDLST/article/view/32868

https://doi.org/10.4324/9780203796580

Gimeno, M. (2007). La formació del professorat de català per a adults. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 39, 51-55.

Gimeno, M. (2012). La Direcció General de Política Lingüística i l’ensenyament de català per a adults. La perspectiva històrica, 1. L’enfocament comunicatiu i els processos d’innovació. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 51, 3-13.

Housen, A., i Pierrard, M. (2005). Investigations in instructed second language acquisition. Mouton de Gruyter.

https://doi.org/10.1515/9783110197372.0.1

Julià, J. (2000). (Ed.). L’ensenyament del català com a L2. De la teoria a la pràctica. Universitat de Lleida.

Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.

Lacorte, M. (2013). Planteamientos ecológicos para la metodología del español como L2. Miríada Hispánica, 6, 17–32.

Lacorte, M. (2014). Methodological approaches and realities. Dins M. Lacorte (Ed.), The Routledge handbook of Hispanic applied linguistics (pp. 99–116). Routledge.

Lacueva, M. (2017). Didàctica de la cultura a la universitat: dels estudis culturals als estudis catalans (i viceversa). Dins M. Lacueva (ed.), Didàctica universitària dels estudis culturals. Pràctiques i tendències en la Catalanística i la Hispanística (p. 101-128). Saarland University Press.

https://doi.org/10.31009/resercle.2020.i1.14

Leow, R. (2015). Explicit learning in the L2 classroom: A student-centered approach. Routledge.

Leow, R., i Cerezo, L. (2016). Deconstructing the I and SLA in ISLA: One curricular approach. Studies in Second Language Learning and Teaching, 6, 43-63.

https://doi.org/10.14746/ssllt.2016.6.1.3

Lightbown, P. (2000). Classroom SLA research and second language teaching. Applied Linguistics, 21, 431–462.

https://doi.org/10.1093/applin/21.4.431

Loewen, S. (2020). Introduction to instructed second language acquisition (2a ed.). Routledge.

Loewen, S., i Sato, M. (2019). Instructed second language acquisition and English language teaching: theory, research, and pedagogy. Dins X. Gao (Ed.), Second handbook of English language teaching (pp. 1-19). Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-02899-2_60

Long, M. (2017). Instructed second language acquisition (ISLA): geopolitics, methodological issues, and some major research questions. Instructed Second Language Acquisition, 1, 7–44.

https://doi.org/10.1558/isla.33314

López Valero, A., i Encabo Fernández, E. (2013). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Síntesis.

Marsden, E., i Kasprowicz, R. (2017). Foreign language educators’ exposure to research: Reported experiences, exposure via citations, and a proposal for action. The Modern Language Journal, 101, 613–642.

https://doi.org/10.1111/modl.12426

Marsden, E., Trofimovich, P., i Ellis, N. (2019). Extending the reach of research: Introducing Open Accessible Summaries at Language Learning. Language Learning, 69, 11–17.

https://doi.org/10.1111/lang.12337

Mendoza, A., i Cantero, F. J. (2013). Didáctica de la lengua y de la literatura: aspectos epistemológicos. Dins A. Mendoza (Ed.), Didáctica de la lengua y la literatura (pp. 3-26). Prentice Hall.

Muñoz-Basols, J., Gironzetti, E., i Lacorte, M. (Eds.). (2019). The Routledge handbook of Spanish language teaching. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781315646169

Muñoz-Basols, J., Rodríguez-Lifante, A., i Cruz-Moya, O. (2017). Perfil laboral, formativo e investigador del profesional de español como lengua extranjera o segunda (ELE/EL2): Datos cuantitativos y cualitativos. Journal of Spanish Language Teaching, 4, 1–34.

https://doi.org/10.1080/23247797.2017.1325115

Nassaji, H. (2012). The relationship between SLA research and language pedagogy: Teachers’ perspectives. Language Teaching Research, 16, 337–365.

https://doi.org/10.1177/1362168812436903

OECD (2015). Frascati Manual 2015. Guidelines for collecting and reporting data on research and experimental development. OECD.

https://doi.org/10.1787/9789264268111-ko

Ortega, L. (2012). How relevant is SLA research for language teaching? Choosing between application and relevance. Dins B. Hinger, E. M. Unterrainer, i D. Newby (Eds.,), Sprachen Lernen? (pp. 24–38). Praesens Verlag.

Ortega, L. (2015). Second language learning explained? SLA across 10 contemporary theories. Dins B. Van Patten, B., i J. Williams, J. (Eds.), Theories in second language acquisition: An introduction (2a. ed., pp. 245-272). Routledge.

Pujolar, J. (2007). African women in Catalan language courses: Struggles over class, gender and ethnicity in advanced liberalism. Dins B. McElhinny (ed.), Words, worlds and material girls: Language, gender, global economies (pp. 305-347). Mouton de Gruyter.

https://doi.org/10.1515/9783110198805.3.305

Rastelli, S. (2009). Che cos’è la didattica acquisizionale. Il Mulino.

Rastelli, S. (2019). Introduzione alla glottodidattica sperimentale. Il Mulino.

Saldaña, J. (2012). The coding manual for qualitative researchers (2a ed.). Sage.

Sato, M., i Loewen, S. (2018). Do teachers care about research? The research-pedagogy dialogue. ELT Journal, 73, 1–10.

https://doi.org/10.1093/elt/ccy048

Sato, M., i Loewen, S. (Eds.). (2019). Evidence-based second language pedagogy. Routledge.

Simard, C., Dufays, J.-C., Dolz, J., i Garcia-Debanc, C. (2010). Didactique du français langue première. De Boeck.

https://doi.org/10.3917/dbu.simar.2010.01

The Douglas Fir Group. (2016). A transdisciplinary framework for SLA in a multilingual world. The Modern Language Journal, 100, 19–47.

https://doi.org/10.1111/modl.12301

Van Patten, B., Keating, G., i Wulff, S. (2020). Theories in second language acquisition. Routledge.

Biografia de l'autor/a

Llorenç Comajoan-Colomé, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Llorenç Comajoan-Colomé és professor del Departament de Filologia i Didàctica de la Llengua i la Literatura a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). És director del Grup de Recerca en Educació, Llenguatge i Literatura (GRELL, https://mon.uvic.cat/grell/) de la UVic-UCC i membre del Consell de Direcció del Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona. Coordina el Postgrau d’Ensenyament de Català per a Persones Adultes (UVic, UB i UAB). Les seves àrees de recerca són la didàctica de la llengua, l’adquisició de llengües i la sociolingüística educativa.

Publicades

2021-07-30

Descàrregues