L'Art a STEAM. Estratègies per a fomentar l'art en els projectes STEAM.

Autors/ores

  • Beatriz Rey Institució La Vall
  • Carmen Arrufat
  • Sebastian Martin

Resum

Aconseguir dur a terme projectes en què totes les disciplines STEAM s'enriqueixin mútuament implica conèixer els objectius fonamentals i processos propis de cadascuna d'elles. Bea Rey i Carmen Arrufat, com a docents especialitzades en art, en diàleg amb Sebastian Martin de Tinkering Studio, presenten una experiència concreta d'”Exploring Balance” realitzada a l'aula d'art de l’escola La Vall amb la finalitat d'oferir algunes claus fonamentals que facilitin la integració de l'art de manera equilibrada i coherent en projectes STEAM, incidint en el valor i els beneficis que l'art pot aportar a aquest tipus de projectes.

Paraules clau

educació artística, transversalitat, pensament artístic, aprenentatge significatiu, connexió personal , Tinkering, estratègies artístiques

Referències

Acaso, M. i Megías, C. (2017). Art Thinking. Paidós

Arrufat, C. (2019). Arte contemporáneo y educación artística en la escuela infantil. (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona.

Bevan, B., Petrich, M. i Wilkinson, K. (2014). Tinkering is serious play. Educational Leadership, 72(4), 28-33. https://www.researchgate.net/profile/Bronwyn-Bevan/publication/289611225_Tinkering_is_serious_play/links

/5757ea1d08ae5c654907263b/Tinkering-is-serious-play.pdf

Bumgarner G. C. (2008). Spirit, Mind, and Body: Arts Education the Redeemer. Dins Eisner, E i Day, Michael D. Handbook of Research and Policy in Art Education. Taylor & Francis e-Library.

Camnitzer, L. (2015). Ni arte ni educación. Text de l’exposició Ni arte ni educación. [Article on-line] http://www.niartenieducacion.com/project/textos/

Cilleruelo, L.i Zubiaga, A. (2014). Una aproximación a la Educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología. Jornadas de Psicodidáctica. 18, 1-18

Couso, D., Domènech, J., Simarro, C., López, V. i Grimalt, C. (2022). Perspectives, Metodologies i Tecnologies en el desplegament de l'educació STEM. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (44), 56-71. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.470

Eisner, E. (1995). Educar la visión artística. Paidós.https://vdocuments.mx/download/educar-la-vision-artistica-capitulo-1-elliot-eisner (Cap. 1)

Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.

Eisner, E. i Burrows, E. E. (2005). El arte en las ciencias sociales. Revista Enfoques Educacionales, 7 (1): 81 – 91.

Fundación Botín (2014). Artes y emociones que potencian la creatividad.: Fundación Botín.

Gardner, H. (1997). Arte, mente y cerebro: una aproximación cognitiva a la creatividad. Paidós

Hernández, F. (2002). Repensar la Educación de las Artes Visuales Cuadernos de Pedagogía, (312), 52 -55.

Juanola, R. i Calbó, M. (2005). Transición, competencia y convergencia europea: algunos retos para la educación artística. Arte, individuo y sociedad, 17, 17-42. https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551273002.pdf

Juanola, R. i Masgrau, M. (2014). Las aportaciones de E. W. Eisner a la educación: un profesor paradigmático como docente investigador y generador de políticas culturales. Revista española de pedagogía, 259, 493-598. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/11786/AportacionesEWEisner.pdf?sequence=1

Ministerio de Educación y Ciencia (2007). “Orden ECI/3960/2007 de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil”. BOE núm.5 de 5 de enero de 2008. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

MOMA (2023). Inside/Out. A MoMA/MoMA PS1Blog Recuperat https://www.moma.org/explore/inside_out/author/lmazzola/

Robinson, K. (2011). El sistema educativo es anacrónico. Entrevista de Eduardo Punset a Ken Robinson (redes) 04.03.2011.http://www.educaciofisica.com/223_sistema_educativo_anacronico_entrevista_a_ken_robinson_03_2011.pdf

Simarro, C. (2019). El paper del tinkering en l’educació STEM no formal. [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona.] Dipòsit Digital de Documents de la UAB: https://ddd.uab.cat/record/213645

Sousa, D. A. i Pilecki, T. (2013). “Why STEM Should Become STEAM”. From STEM to STEAM: Using brain-compatible strategies to integrate the arts. Corwin Press.

Spravkin, M. (2002). Enseñar Plástica en la escuela: conceptos, supuestos y cuestiones. Dins J. Akoschky; E. Brandt; M. Calvo; MªE.

Chapato; R. Harf; D. Kalmar; Spravkin, M; F. Terigi; J. Wiskitski (2002). Artes y escuela: aspectos curriculares y didácticos de la educación artística. Paidós.

Vossoughi, S., i Bevan, B. (2014). “Making and tinkering: A review of the literature”. National Research Council Committee on Out of School Time STEM, 67, 1-55.https://www.academia.edu/download/47653915/Vossoughi___Bevan_Review_of_Making_2014.pdf

Publicades

2023-07-03

Descàrregues