Repensar les STEM a l’escola des d’una mirada d’Equitat Educativa
Resum
L’equitat educativa en general, i en STEM en particular, és un dels reptes de l’educació actual al nostre territori. En aquest article presentem com l’escola Salvador Vinyals i Galí, situada en un entorn desafavorit i amb un alumnat amb perfils poc representats en les STEM, inicia un procés de reflexió i canvi respecte al treball d’aquestes disciplines a l’escola. L’objectiu principal és la millora de l’aprenentatge i del posicionament STEM del seu alumnat (interès, percepció d’autoeficàcia, aspiracions…). Per fer-ho s’han dut a terme dues accions principals: la formació del claustre i la creació d’una aula STEM. Tot i que encara és aviat per valorar l’impacte, ja s’observen alguns canvis, per exemple, en la percepció de l’alumnat vers l’error, la participació en les activitats de tot l’alumnat o el foment d’altres tipus d’aprenentatge.
Paraules clau
STEM, Equitat Educativa, Educació Primària, Educació infantilReferències
Couso, D. (2017). Por a què estem a STEM? Un intent de definir l'alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Revista Ciències, (34), 22-30. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.404
Couso, D. i Grimalt Álvaro, C. (2019). STEM is for you. Experiencies in raising self-efficacy from the STEAM4U project. In D. Couso Lagarón i C. Grimalt-Álvaro (Eds.), Servei de Publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2019/206832/steforyou_a2019iENG.pdf
Couso, D. i Sanmartí, N. (2022). Despertar el gust per l'aprenenttge de tot l'alumnat: una utopia feta realitat. Dins Tarabini, A. (Ed.), Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2022. Fundació Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/elsreptes-de-l-educacio-a-catalunya-anuari-2022
Comunities for Science - C4Science project (2021). Report on literature review.http://www.communities-for-sciences.eu/wpcontent/uploads/2022/09/Attachment_0-5.pdf
Domènech, J. (2021). Resignificación STEM y Escuela. Escenas ABP desde el itinerario minerva. Boletín Ciencia Tecnología y Sociedad, 15, 57–65.
Grimalt-Álvaro, C., Couso, D., Boixadera-Planas, E., i Godec, S. (2021). “I see myself as a STEM person” : Exploring high school students selfidentification with STEM. Journal of Research in Science Teaching, 720–745. https://doi.org/10.1002/tea.21742
Generalitat de Catalunya (2017). Decret 150/2017 de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistem educatiu inclusiu. Catalunya, 17 octubre 2017. https://portaljuridic.gencat.cat/ca/documentdel-pjur/?documentId=799722
Generalitat de Catalunya (2016). Pautes pel dissney universal de l'aprenentatge. https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-iinclusio/projectes-educatius-inclusius/dissenyuniversal-per-a-laprenentatge/
Koomen M., Kahn S., Atchison C.L., (2018), Towards Inclusion of All Learners through Science Teacher Education, Brill Academic Publishers. Markic S., Abels S. (2016). Science Education towards Inclusion. Science Education towards Inclusion, Nova Science Publishers.
Oliveros-Masakoy, C., i Lemkow-Tovias, G. (2022). Eduacio científica inclusiva des de la primera infància. Aula de Infantil, 114, 9–12.
OCDE (2019). Why don't more grils choos to pursue a science career?, PISA in Focus, Nº93, OCDE Publishing,Paris, https://doi.org/10.1787/02bd2b68-en.
Simarro Rodríguez, C. (2019). El paper del tinkering en l’educació STEM no formal. Tesi doctoral. UAB.
Tarabini, A. (Ed.) (2022). Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2022. Fundació Bofill.
https://fundaciobofill.cat/publicacions/els-reptes-del-educacio-a-catalunya-anuari-2022
Zimmerman, B. J., i Cleary, T. J. (2006). Adolescents’ development of personal agency. Dins Pajares, F. i Timothy (eds) Self-efficacy beliefs of adolescents 45–69. https://doi.org/10.1177/1548051811404419
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Núria Clotet Palà, Èlia Tena Gallego

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.