Repensar les STEM a l’escola des d’una mirada d’Equitat Educativa

Autors/ores

Resum

L’equitat educativa en general, i en STEM en particular, és un dels reptes de l’educació actual al nostre territori. En aquest article presentem com l’escola Salvador Vinyals i Galí, situada en un entorn desafavorit i amb un alumnat amb perfils poc representats en les STEM, inicia un procés de reflexió i canvi respecte al treball d’aquestes disciplines a l’escola. L’objectiu principal és la millora de l’aprenentatge i del posicionament STEM del seu alumnat (interès, percepció d’autoeficàcia, aspiracions…). Per fer-ho s’han dut a terme dues accions principals: la formació del claustre i la creació d’una aula STEM. Tot i que encara és aviat per valorar l’impacte, ja s’observen alguns canvis, per exemple, en la percepció de l’alumnat vers l’error, la participació en les activitats de tot l’alumnat o el foment d’altres tipus d’aprenentatge.

Paraules clau

STEM, Equitat Educativa, Educació Primària, Educació infantil

Referències

Couso, D. (2017). Por a què estem a STEM? Un intent de definir l'alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Revista Ciències, (34), 22-30. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.404

Couso, D. i Grimalt Álvaro, C. (2019). STEM is for you. Experiencies in raising self-efficacy from the STEAM4U project. In D. Couso Lagarón i C. Grimalt-Álvaro (Eds.), Servei de Publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2019/206832/steforyou_a2019iENG.pdf

Couso, D. i Sanmartí, N. (2022). Despertar el gust per l'aprenenttge de tot l'alumnat: una utopia feta realitat. Dins Tarabini, A. (Ed.), Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2022. Fundació Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/elsreptes-de-l-educacio-a-catalunya-anuari-2022

Comunities for Science - C4Science project (2021). Report on literature review.http://www.communities-for-sciences.eu/wpcontent/uploads/2022/09/Attachment_0-5.pdf

Domènech, J. (2021). Resignificación STEM y Escuela. Escenas ABP desde el itinerario minerva. Boletín Ciencia Tecnología y Sociedad, 15, 57–65.

Grimalt-Álvaro, C., Couso, D., Boixadera-Planas, E., i Godec, S. (2021). “I see myself as a STEM person” : Exploring high school students selfidentification with STEM. Journal of Research in Science Teaching, 720–745. https://doi.org/10.1002/tea.21742

Generalitat de Catalunya (2017). Decret 150/2017 de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistem educatiu inclusiu. Catalunya, 17 octubre 2017. https://portaljuridic.gencat.cat/ca/documentdel-pjur/?documentId=799722

Generalitat de Catalunya (2016). Pautes pel dissney universal de l'aprenentatge. https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-iinclusio/projectes-educatius-inclusius/dissenyuniversal-per-a-laprenentatge/

Koomen M., Kahn S., Atchison C.L., (2018), Towards Inclusion of All Learners through Science Teacher Education, Brill Academic Publishers. Markic S., Abels S. (2016). Science Education towards Inclusion. Science Education towards Inclusion, Nova Science Publishers.

Oliveros-Masakoy, C., i Lemkow-Tovias, G. (2022). Eduacio científica inclusiva des de la primera infància. Aula de Infantil, 114, 9–12.

OCDE (2019). Why don't more grils choos to pursue a science career?, PISA in Focus, Nº93, OCDE Publishing,Paris, https://doi.org/10.1787/02bd2b68-en.

Simarro Rodríguez, C. (2019). El paper del tinkering en l’educació STEM no formal. Tesi doctoral. UAB.

Tarabini, A. (Ed.) (2022). Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2022. Fundació Bofill.

https://fundaciobofill.cat/publicacions/els-reptes-del-educacio-a-catalunya-anuari-2022

Zimmerman, B. J., i Cleary, T. J. (2006). Adolescents’ development of personal agency. Dins Pajares, F. i Timothy (eds) Self-efficacy beliefs of adolescents 45–69. https://doi.org/10.1177/1548051811404419

Publicades

2023-07-03

Descàrregues