Reptes, peces de construcció i cubs per a entendre les mesures de longitud, superfície i volum
Resum
Al llarg de les etapes acadèmiques hi ha conceptes que, per la seua importància i utilitat, es repeteixen en diversos nivells. Un d'ells són les escales d'unitats. L’alumnat s'inicia en la conversió d'unitats a primària per a, en el primer cicle de l'ESO, acabar d'assentar el seu domini. En el present article presentem els conceptes de longitud, superfície i volum de forma no memorística. A partir de les nocions bàsiques, de reptes i peces de construcció s'entendran els diferents canvis d'unitats. La comprensió profunda de les nocions exposades s'aconseguirà en fabricar un cub amb el qual trobarem l'equivalència entre litre i decímetre cúbic.
Paraules clau
Longitud, Superfície, Volum, Cub, Peces de construcció, unitats i mesuresReferències
Blanco, Á., España, E. i Rodríguez, F. (2012). Contexto y enseñanza de la competencia científica. Alambique:
Didáctica de las ciencias experimentales, (70), 9-18.
Borges, M. (2001). Algunas estrategias para facilitar el aprendizaje de las matemáticas. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, (45), 53-60.
Chamorro, M. del C. (2001) Las dificultades en la enseñanza-aprendizaje de las magnitudes en Educación Primaria y E.S.O. Dins E., Fernández, M del C. Chamorro i J. Belmonte (Coords.), Dificultades del aprendizaje de las matemáticas (pp. 79–122).
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte Instituto Superior de Formación del Profesorado.
Domènech-Casal, J. (2023). Situacions d’Aprenentatge. Idees per al desplegament curricular de les ciències. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (45), 73-85. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.469
Esteve, A., i Solbes, J. (2017). El desinterés de los estudiantes por las ciencias y la tecnología en el bachillerato y los estudios universitarios. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las ciencias, 573-578.
Feliz, G. P. (1982). El Sistema Métrico Decimal. Su importancia e implantación en España. Cuadernos de historia moderna y contemporánea, (3), 95 - 126.
López-Simó, V. (2010). Interdisciplinarietat ciències/matemàtiques a través de les mides a la natura. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (17), 15-19. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.373
Lunetta, V. N., i Tamir, P. (1979). Matching Lab Activities with Teaching Goals. The Science Teacher, 46(5), 22-24.
Picado-Alfaro, M., Rico-Romero, L., i Gómez-Alfonso, B. (2015). Enseñanza de las unidades métricas enErnest Arnau Marco Ciències • 46 (2023) 19
España en la segunda mitad del siglo XIX. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 33(3), 175-196. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1567
Rocard, M., Hemmo, V., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Wallberg-Henriksson, H., i European Commission
and Directorate-General for Research and Innovation. (2007). Science education NOW: a renewed pedagogy for the future of Europe. Publications Office. http://ec.europa.eu/research/rtdinfo/index_en.html
Séré, M.-G. (2002). La enseñanza en el laboratorio. ¿Qué podemos aprender en términos de conocimiento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 20(3), 357-368. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3953
Solbes, J., Montserrat, R., i Furió, C. (2007). Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: Implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (21), 91-117.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Ernest Arnau Marco

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.