Llista de distribució

A petició de les mateixes revistes digitals i per a facilitar l'intercanvi de coneixement entre iguals, des del ReDi-UAB hem donat d'alta la següent llista de distribució:

https://llistes.uab.es:4443/mailman/listinfo/revistes-l

Pot sol·licitar formar part de la llista qualsevol persona vinculada a qualsevol revista de la UAB.

Abans d'escriure a la llista, és molt reconmanable llegir les següents nomes de publicació que manllevem de les llistes de correu de pangea.org:

 


Normes d’etiqueta en el correu electrònic

No existeixen unes regles i normes ‘oficials’ per a l’ús ‘adequat’ i ‘educat’ d’Internet i les seves eines (correu electrònic, llistes de distribució, etc), però sí que existeixen unes sencilles normes, surgides de la propia comunitat d’Internet, que van ser recopilades al 1995 en un document anomenat RFC 1855.

A continuació us explicarem algunes d’elles. Veureu que són unes sencilles pautes, molt fàcils de seguir, que us ajudaran a comunicar-vos de forma eficient i educada tant en comunicacions personals com massives, i a mantenir una bona convivència en la xarxa.

Pel correu electrònic:

  • No oblidis posar un assumpte (subject) al missatge, i procura que sigui descriptiu del contingut del missatge i concís. Els receptors poden decidir llegir o no el missatge basant-se en el contingut de l’assumpte.
  • Recordeu que quan responeu a un missatge de la llista, els envia a tots els inscrits. Per tant, abans d’enviar un missatge, valoreu si és de l’interès del col·lectiu i en cas que no ho sigui, envieu el missatge "fora de llista". Això vol dir, directament al destinatari (i no a la llista).
  • Quan enviis còpies d’un correu a diverses persones, posa la llista d’adreces a enviar en el camp Bcc o Cco (Blind Carbon Copy o Còpia Carbó Oculta) enlloc d’utilitzar el camp Cc (Carbon Copy) o el camp To (Para), i posa la teva pròpia adreça en el camp To (Para). D’aquesta forma evitaràs donar a conèixer l’adreça de terceres persones. L’adreça de correu electrònic és una dada personal, i s’ha de procurar mantenir la privadesa de les persones.
  • Assegura’t que qualsevol missatge que responguis va dirigit a tu. De vegades un missatge pot haver-te arribat com còpia o còpia oculta i no requereix de la teva resposta.
  • Inclou la teva signatura en el missatge. Identifica’t, signa els teus missatges, amb el teu nom i dades de contacte, facilitaràs la vida a qui li correspongui llegir-lo. La majoria de programes de correu permeten configurar una o diverses signatures.
  • Vés amb compte quan enviis un mail, fixa’te bé a quina adreça l’envies i a qui correspon aquesta adreça.
  • Revisa els CC’s quan responguis, envia copia solament si és necessari.
  • No enviis missatges massa grans. L’adjunció de grans fitxers pot fer tan gran el missatge que resulti que aquest no pugui ser enviat o que el seu enviament consumeixi excessius recursos. No enviis missatges més grans de 50 Kilooctets. Si t’és necessari considera altres alternatives com partir el fitxer o usar l’FTP.
  • Quan enviis fitxers adjunts, procura utilitzar formats oberts. Si utilitzes un format propietari, és possible que el destinatari no tingui el programa necessari per a visualitzar-lo.
  • Mai enviis mails en cadena, falses alarmes de virus, etc.
  • No enviis mails no sol·licitats. El cost d’enviar un mail es reparteix a parts iguals entre el remitent i el receptor. En el cas dels mails el cost correspon a l’ample de banda, l’espai en disc, l’ús de CPU… Per això el correu no sol·licitat no és ben rebut. Mai enviis correu comercial no sol·licitat. Si ho fas, el teu servidor de correu pot ser inclòs en les llistes negres, i molts servidors d’Internet es negarien a acceptar missatges que procedeixin o hagin passat per ell. Fins i tot si no tenen caràcter publicitari, els enviaments massius i no sol·licitats de convocatòries, notícies, etc, també es consideren spam (correu escombraries).
  • Quan responguis un missatge, en la resposta ha de veure’s clarament què és el que tu dius, i què és el que deia el missatge original. La majoria dels programes de correu afegiran el signe ‘>’ al principi de les línies del primer missatge. A més d’això, separa amb una línia en blanc els paràgrafs originals dels teus.
  • Cuida la teva ortografia i gramàtica. Internet és un excel·lent mitjà de comunicació, però si no ho fas, podria ser que els receptors tinguessin dificultats per entendre el que vols dir. Abans d’enviar un missatge, assegura’t que el missatge està escrit amb concreció i claredat, i que realment diu el que vols expressar.
  • Si escrius un missatge llarg, escriu per paràgrafs perquè el missatge quedi millor estructurat, i separa’ls amb línies en blanc, perquè el missatge convidi a la lectura. Els missatges molt llargs i amb munts de línies seguides, a part de no convidar a la lectura, són més pesats de llegir.
  • Utilitza majúscules i minuscules. Si solament utilitzes majúscules indiques que estàs cridant.
  • Usa emoticons (smileys) per a indicar el to de veu, però utilitza’ls amb cura i amb mesura. No assumeixis que la inclusió d’un smiley farà que el receptor es senti feliç amb el que li estàs dient. Quan mantenim una conversa cara a cara, tan importants són les nostres paraules com els nostres gestos i expressions, i l’entonació de la nostra veu. D’aquesta manera unes paraules formalment ofensives es poden convertir en una broma entre amics, etc. Quan ens comuniquem per Internet, podem alleujar la manca del llenguatge corporal usant els emoticons: petits dibuixos fets amb caràcters ASCII (els del teclat), que ens ajuden a expressar les nostres emocions: alegria, tristesa, humor, empipament, etc. Girant el teu cap a l’esquerra i mirant-los de costat, podràs observar que representen cares somrients, plorant, etc. Hi ha desenes d’emoticons, i no és necessari conèixer-los tots. Segurament amb els que recollim en aquesta taula tindràs suficient.
:-) Somrient, content    :-( Trist   ;-) Fent broma (picant l’ullet)
 :-D Rient  :-0 Sorprès, esbalaït    :-P Burleta (traient la llengua)
 :-/ Contrariat    0:-) Innocent     }:-) Dimoniet
  • Recorda que la gent amb la qual et comuniques pot estar a l’altre costat del planeta, o te altres cosses a fer més apremiants que respondre al correu. Si algú no contesta el teu missatge de seguida pensa que pot ser que encara no l’hagi vist, no creguis que no ha arribat o que no els importa.
  • Verifica les adreces abans d’iniciar un personal o llarg discurs. És de bona educació indicar en l’assumpte (subject) si el missatge és llarg (inclou la paraula LONG). Un missatge es considera llarg si té més de 100 línies.
  • Recorda que el receptor del teu missatge pot tenir una cultura, idioma, humor o punt de vista diferent al teu. Es curós amb el format, els idiomes, el llenguatge i especialment amb els sarcasmes.
  • Evita enviar resposta molt emocionals als missatges. Si estàs molt enutjat/a… espera unes hores abans de respondre el missatge.
  • Sigues breu al respondre els missatges i inclou el suficient text del missatge original com perquè la resposta tingui sentit, però elimina el material irrellevant.

La netiquette és més extensa, i segueix en permanent construcció. Les regles bàsiques a recordar són que el que hi ha a l’altre costat del monitor són persones que tenen sentiments igual que tu, a les quals has de tractar tal com t’agrada que et tractin a tu, i que els recursos de la xarxa són limitats, i hem de cuidar-los entre tots. Si ho desitges, pots llegir el document *RFC 1855 complet (en anglès) a: http://rfc.net/rfc1855.html