L'ou o la gallina?
Les disjuntives de la Història Actual a l'Ensenyament Secundari
Resum
Les pàgines següents són una reflexió sobre com s'hauria d'abordar en el marc universitari la docència d'una o diverses matèries que exposessin i interpretessin la Història de Catalunya i d'Espanya del període 1976-2022. De fet, aquest punt de partida és mediatitzat per la polèmica següent: els historiadors ens hem d'atrevir a analitzar la història actual o estrictament presentista, o si aquesta és patrimoni dels periodistes? Si donem per bona aquesta premissa, els historiadors estem donant, erròniament és clar, que el present no és història i, per tant, no forma part del nostre ministeri corporatiu. Així, el present més immediat només serà història d'aquí a 50 anys? 25? La veritat és que tampoc hi ha un referent idoni sobre això. Diríem que no hi ha un paràmetre científic/matemàtic que ens permeti establir que a partir d'un nombre determinat d'anys és el barem ideal per començar a analitzar períodes històrics. Tota aquesta reflexió mediatitzada pel debat sorgit arran del Reial Decret de 2022 del currículum de 2n de Batxillerat.
Paraules clau
História d'Espanya, Història de Catalunya, Batxillerat, Currículum didàctic, Mitjans de comunicació, historiadorsReferències
BARROS, Carlos (2017) "Historiografía de valores: un debate necesario", Revista de Histó-ria (São Paulo), nº 176, 2017, pp. 1-35. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2017.122005
BERROCAL GONZALO, Salomé, y CAMPOS DOMÍNGUEZ, Eva (coord.) (2012), La investi-gación en periodismo político en el entorno de los nuevos medios, Madrid, Sociedad Espa-ñola de Periodística, 2012
BOYD, Carolyn P. (1990), La política pretoriana en el reinado de Alfonso XIII, Madrid, Alian-za Editorial, 1990
CANALES, Yolanda (2022), "Guerra entre historiadores independentistas por los dispara-tes para adoctrinar", El Debate, 9/7/2022
CARDONA, Gabriel (1983), El poder militar en la España contemporánea hasta la Guerra Civil, Madrid Siglo XXI de España editores
CASASSAS i YMBERT, Jordi; GHANIME i RODRÍGUEZ; SANTACANA i TORRES, Carles (2012), Història, Grupo Promotor Santillana
COMPANY, Rafel (2014) "Torres Villegas, 1852 i 1857: un mapa cèlebre, un mapa inexis-tent", Revista de Catalunya, 286 (abril-maig-juny de 2014). Barcelona, Fundació Revista de Catalunya, pp. 66-82.
CRÓNICA GLOBAL - Redacción (2020), "El revisionismo independentista se olvida de que 'Colón era catalán' el 12-O", Crónica Global, 12/10/2020
DOMINGO CASTAÑO. Pepe (2006), Carrusel Deportivo, Madrid, Aguilar
EIROA, Matilde (2014) "Historia y periodismo: interrelaciones entre disciplinas", Historia y comunicación social, Vol. 19. Nº Esp. Enero (2014), pp. 253-264. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44955
ELLIOT, John H. (1999), "Historia nacional y comparada", Historia y Sociedad, 6, 1999, Universidad Nacional de Colombia, pp. 11-36
FÁBREGAS, Laura (2020), "El instituto que reivindica con dinero público que Colón o Cer-vantes eran catalanes", vozpopuli, 1/11/2020
FERNÁNDEZ ROS, José Manuel; GONZÁLEZ SALCEDO, Jesús; LEÓN NAVARRO, Vicente y RAMÍREZ ALEDÓN, Germán (2009); Historia de España, Santillana
GARCÍA SEBASTIÁN, M. Cristina GATELL y Manel RISQUES (2020), HB. Història, Barcelo-na, Editorial Vicens Vives, 2020
GARTON ASH, Timothy (2019), "Periodismo e historia del presente", El Cuaderno. Cua-derno Digital de Cultura, enero, 2019
GONZÁLEZ RUIZ, Nicolás (s.f.), "El periodismo como historia", Revista de Educación, Mi-nisterio de Educación y Formación Profesional, formato PDF
HERNÁNDEZ SÁNCHEZ, Fernando (2014), "La enseñanza de la Historia del presente en la España actual: entre el agujero negro y el relato intencional", Studia historica. Historia contemporánea, 32, 2014, pp. 57-74
HERNÁNDEZ SÁNCHEZ, Fernando (2016) "¿Franco fue un mamífero? El corto siglo XX español en las aulas de Secundaria: un pretérito imperfecto", Pasos a la izquierda, 2/4/2016
LORENTE SARIÑENA, Marta (2017) "Identidad nacional e historiografía estatal", AFDUAM (Anuario de la Facultad de Derecho de la UAM), 17 (2013), pp. 451-473
MARTÍNEZ-SANZ, Raquel y DURÁNTEZ-STOLLE, Patricia (2019) "El ejercicio del perio-dismo de investigación en España. La percepción de su estado actual", Revista Latina de Comunicación Social, 74, (2019), pp. 822-839 - DOI: 10.4185/RLCS-2019-1359. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1359
MORALES MOYA, Antonio (dir.) (1998), Actas del curso Estado y Nación en la España Con-temporánea, Madrid, Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones
PÉREZ GARZÓN, Juan Sisinio (2003) "Los historiadores en la política española", en Juan José CARRERAS y Carlos FORCADELL, Usos públicos de la historia, Madrid, Marcial Pons, 2003, pp. 107-144.
ROSADO, José (2022), "El nuevo Bachillerato obligará a estudiar los «logros» de la II Re-pública omitiendo sus problemas y fracasos", El Debate, 11 de marzo de 2023
SERRA I PUIG, Eva (2008), "La historiografía catalana: del segle XIX a la Segona Repúbli-ca", Butlletí de la Societat Catalana d'Estudis Històrics, Núm. XIX (2008), pp. 249-257. https://doi.org/10.2436/20.1001.01.39
SERRANO, María (2022) "Estas son las consecuencias de acabar con la Historia de España en el currículo de Bachillerato", El Debate, 5/4/2022
UCELAY DA CAL, Enrique (1995), "Buscando el levantamiento plebiscitario: insurrecciona-lismo y elecciones", Ayer, 20, 1995, pp. 49-80
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 David Martínez Fiol

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.