Ferrocarril Viking: ¿corredor o interfície? Limitacions tècniques d'ambicions estratègiques

Pablo Martín

Resum

El final de la Guerra Freda el 1991 , va propiciar el desenvolupament de mercats internacionals a una escala mai vista fins llavors . Pel que fa a l'espai ex soviètic , atès que era bàsicament de entitat continental , s'havia arribar als mercats , principalment per mitjà de comunicacions terrestres . A les grans extensions del continent eurasiàtic les antigues rutes comercials van ser revitalitzades gràcies a la capacitat de transport i la competitivitat del transport ferroviari . El tren Viking , que uneix els ports de Klaipeda , a Lituània , i Odessa ( Ilyichevsk ) a Ucraïna , a través de territori bielorús, va ser una de les empreses pensades per aprofitar nous mercats a través de les rutes comercials antigues. El projecte va competir per establir-se com una de les principals vies destinades a aglutinar productes occidentals cap a mercats orientals i viceversa , reobrint l'antic eix que unia a Escandinàvia i el Bàltic amb l'Imperi bizantí . No obstant això , deu anys després de la seva posada en marxa, sembla evident que els països associats al projecte Viking , víctimes de les limitacions tecnològiques i geogràfiques , no van saber aprofitar l'ocasió de consolidar-lo i enfortir-se davant futurs competidors .

Paraules clau

Transport ferroviari, tren Viking , ferrocarril Viking , Corredor Viking , Països Bàltics , Bielorússia , Ucraïna , Escandinàvia , regió del Bàltic - Mar Negre

Text complet:

PDF (Español)

Referències

Sobre el corredor Viking y el ámbito Báltico-Mar Negro:

Viking Train: http://www.vikingtrain.com

Aumund, Hans-Joachim, “VIKING Long Distance Corridor Feasibility Study”, VIKING – TEMPO –Programme MIP03: http://www.durbit.se/Archives/ExternalPDF/MIP2004/Domain3/Deliverables/049_3.0S_VIKING_Y2004_3.0S_LongDistanceCorridor_AbstrEng.pdf

Fedorenko, Vladimir, The New Silk Road initiatives in Central Asia (2013), Wash-ington, Rethink Institute

Fenenko, Alexei (2014), Geopolitics of Intermarium: Kiev’ s Conduct Escalates Tensions in the Baltic-Black Sea Region”, Valdai Discussion Club, May 22

http://valdaiclub.com/europe/69020.html

“`Intermodal Award´ for Best Practices” (2009), European Intermodal Associa-tion: http://www.eia-ngo.com/wp-content/uploads/2009/10/JSC-Lithuanian-Railways-Application.pdf

Kaminskas, Antanas Zenonas (2008), “Shuttle Train Viking – Succes History of Intermodality”, Lietuvos Geležinkeliai: http://www.hollandintermodal.com/resources/userfiles/File/CIPROC-VIKING.pdf

Kusch, Thomas; Prause, Gunnar; Hunke, Kristina (2011), “The East-West Transport Corridor and the shuttletrain 'VIKING'”, Hochschule Wismar, Wismar Discussion Papers, Econstor: http://econstor.eu/bitstream/10419/48566/1/66468520X.pdf

Makarychev, Andrey S. (2005), “The Baltic-Black Sea Connection. A Region on the Making or a Political Project?”, PONARS Policy Memo, nr. 390

http://www.ponarseurasia.org/sites/default/files/policy-memos-pdf/pm_0390.pdf

Matulaitis, Marius (2013), “10 years experience of freight transportation by con-tainer trains “Viking”and new challengers. Viking Train / Lietuvos Geležinkeliai: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2014/wp5/wp5-eatl/WP5_GE2_10th_session_Mr_Matulaitis_Lithuanian_Railways.pdf

Nordling, Nicklas (2011), “Viking Railroad Connects Scandinavia with South Caucasus, Central Asia and China”, Central Asia-Caucasus Institute:

http://old.cacianalyst.org/?q=node/5656

(Existe traducción al español de este artículo en Eurasian Hub, 22 de enero de 2012: http://eurasianhub.com/2012/01/22/el-ferrocarril-viking/)

Ponomariovas, Andrejus (2012), “Interland Transportation – Shuttle Trains: Vi-king, Saule, Merkurijus”. Lietuvos Geležinkeliai: file:///C:/Users/Paco/Downloads/Andrejus%20Ponomariovas%20-%20Hinterland%20Transportation%20-%20Shuttle%20Trains%20(2).pdf

“Project “East West Transport Corridor II” (EWTC II) WP 4 – Business Opportunities in Railway TransportsTask 4B – Railway shuttles Klaipeda/Kaliningrad

Eastwards” (2011), East-West Transport Corridor / Lietuvos Geležinkeliai: http://www.ewtc2.eu/media/7357/S%20-%20SWOT%20report%20on%20selected%20railway%20shuttles%20-%20Sub-report%20task%204B.pdf

Simpfendorfer, Ben (2009), The New Silk Road, London & New York, Palgrave, Macmillan

Smok, Vadzim (2014), “Poland, Belarus And Ukraine To Revive The Baltic - Black Sea Water Route”, Bela (2014), Belarus Digest, November, 12

http://www.worldaffairsjournal.org/content/poland-belarus-and-ukraine-revive-baltic-black-sea-water-route

Stefansson, Gunnar and Hagen, Andreas, Chalmers (2009): “Rail Concept - Viking Rail” BestLog Good Practice Cases. Volvo Logistics European. Published by BestLog Project: http://kneg.org/wp-content/uploads/Viking-Rail_rapport.pdf

Sobre compañías ferroviarias implicadas en el proyecto:

Lituania

Lietuvos geležinkeliai: www.litrail.lt

Transportas: www.zurnalastransportas.lt

The Baltic Course: www.baltic-course.com

Ucrania

Центр Tранспортньіх Стратегий: cfts.org.ua/

Bielorrusia

Белорусская железная дорога: www.rw.by

Genéricos

Viking Train: www.vikingtrain.com/

Cetral Asia – Caucasus Institute / Analyst: old.cacianalyst.org

Railway Pro: www.railwaypro.com

Mètriques darticles

Carregant mètriques ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2014 Pablo Martín
Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons