Espanya a Bayreuth: relació dels assistents als festivals wagnerians mitjançant les Fremdenlisten (1876-1914)

José Ignacio Suárez García

Resum

Malgrat el pes específic dels estudis sobre la recepció wagneriana a Espanya publicats aquests darrers anys, no existeix cap treball específic que determini el gruix de visitants que, procedents del nostre país, acudiren als festivals de Bayreuth. En aquest article s’ofereix una llista d’aquelles persones que viatjaren a la petita localitat de Francònia entre 1876 i 1914, una relació que és el fruit del treball exhaustiu de les Fremdenlisten conservades al Richard Wagner Museum mit Nationalarchiv. El nostre propòsit és, per tant, fer una primera aproximació al tema que ens pugui servir com a punt de partença per a futures investigacions encaminades a analitzar les implicacions derivades de la interpretació d’aquestes dades.

Paraules clau

festivals wagnerians a Bayreuth; assistents espanyols; Fremdenlisten; recepció

Text complet:

PDF (Español)

Referències

La Opera Española, II, 21, 15-III-1876.

La Ópera Española, II, 30, 12-VII-1876.

La Opera Española, II, 33, 5-IX-1876.

La Opera Española, II, 34, 16-IX-1876.

La Ilustración Española y Americana, XX, 10, 15-III-1876.

La Ilustración Española y Americana, XX, 31, 22-VIII-1876.

La Ilustración Española y Americana, XX, 42, 15-XI-1876.

«Sección de espectáculos». El Imparcial, 18-VIII-1876.

«Los Nibelungen». La Iberia, 19-VIII-1876.

«Noticias de Bayreuth». La Iberia, 22-VIII-1876.

BAUER, Hans-Joachim. Guía de Wagner, vol. I. Madrid: Alianza, 1996, p. 290.

FERNÁNDEZ BREMÓN, José. «Crónica general». La Ilustración Española y Americana, XX, 31, 22-VIII-1876, pp. 106-107.

GALENDE DÍAZ, Juan Carlos. Diccionario general de abreviaturas españolas. Madrid: Verbum editorial, 2000.

INFIESTA, María. El Wagnerisme a Catalunya. Barcelona: Infiesta editor, 2001.

JANÉS I NADAL, Alfonsina. L’obra de Richard Wagner a Barcelona. Barcelona: Rafael Dalmau editor, 1983.

A. von Kriegelstein [PEÑA Y GOÑI, Antonio]. «Los conciertos en Madrid». La Ilustración Española y Americana, XX, 20, 30-V-1876, pp. 348-351.

MANRIQUE DE LARA, Manuel. «Parsifal». El Heraldo de Madrid, 19-VIII-1891.

MARTÍNEZ DE VELASCO, Eusebio. «Nuestros Grabados. Bayreuth: Richard Wagner». La Ilustración Española y Americana, XX, 31, 22-VIII-1876, p. 107.

MARTÍNEZ DE VELASCO, Eusebio. «Nuestros grabados. Medalla Conmemorativa de R. Wagner». La Ilustración Española y Americana, XX, 31, 22-VIII-1876, p. 126.

MARTÍNEZ DE VELASCO, Eusebio. «Nuestros grabados. Pintura mural que decora la casa de R. Wagner, en Bayreuth (Baviera)». La Ilustración Española y Americana, XX, 42, 15-XI-1876, p. 291.

MARSILLACH LLEONART, Joaquín. Contrarréplica a las “Observaciones” de D. Antonio Fargas y Soler en vindicación de la ópera italiana por Joaquín Marsillach y Lleonart representante de la Patronatverein de Bayreuth. Barcelona: Imp. de la Renaixensa, 1879, p. 43.

MARSILLACH LLEONART, Joaquín. Ricardo Wagner. Ensayo biográfico crítico con un extenso prólogo epistolar del Dr. D. José de Letamendi. Barcelona: Texidó y Parera, 1878, p. 109.

X. «Crónica Musical. La Trilogía de Wagner». Revista Europea, III, nos. 132 (3-IX-1876, pp. 316-318) y 133 (10-IX-1876, pp. 349-351).

Pico de la Mirándola [VALLEJO MIRANDA, Ángel]. «El Anillo de los Nibelungen». Los lunes de El Imparcial, 31-VII-1876.

ORTIZ DE URBINA Y SOBRINO, Paloma. Richard Wagner en España: La Asociación Wagneriana de Madrid (1911-1915). Alcalá: Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones, 2007.

SALMI, Hannu. Wagner and Wagnerism in Nineteenth-Century. Sweden, Finland and the Baltic Provinces: Reception, Enthusiasm, Cult. Rochester: University of Rochester Press, 2005, pp. 177-180.

SOLOGUREN, M. «El Anillo de los Niebelungen». Revista Europea, III, 130, 20-VIII-1876, pp. 251-254.

SORIANO, Rodrigo. «Viajes. En Bayreuth». Los Lunes de El Imparcial, 26-X-1896, 9-XI-1896, 16-XI-1896, 23-XI-1896, 7-XII-1896 y 25-XII-1896.

SORIANO, Rodrigo. La Walkyria en Bayreuth: viaje a la meca del wagnerismo. La Tetralogía (con varios grabados e ilustraciones). Madrid: Tipografía Herres a cargo de José Quesada, 1898.

SUÁREZ, José Ignacio. «La recepción de la obra de Richard Wagner en Madrid entre 1861 y 1876». Cuadernos de Música Iberoamericana, 10 (2005), pp. 71-96.

SUÁREZ GARCÍA, José Ignacio. «El estreno de Parsifal hace 125 años a través de las fuentes españolas». Revista de Musicología, Vol. XXX / 1 (2007), pp. 207-229.

SUÁREZ GARCÍA, José Ignacio. «Polémicas wagnerianas en el siglo XIX en España». Anuario Musical, 66 (2011), pp. 181-202.

SUÁREZ GARCÍA, José Ignacio. La recepción de la obra wagneriana en el Madrid decimonónico. Tesis Doctoral dirigida por el Pr. Ramón Sobrino. Oviedo: Departamento de Historia del Arte y Musicología de la Universidad de Oviedo, 2002, p. 1259. Disponible en: http://tdx.cat/handle/10803/21776

Mètriques darticles

Carregant mètriques ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2014