El pensament harmònic de Julián Bautista en teoria i pràctica: de l’«Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía» (1934-1935) a «Suite all’antica» i «Barrio de Córdoba»

Christiane Heine

Resum

El compositor madrileny Julián Bautista (1901-1961) va escriure el 1934-1935 l’Estudio comparativo de los principales Tratados de Armoníaa partir de Jean-Philippe Rameau, possiblement amb motiu de les oposicions a la Càtedra d’Harmonia del Conservatorio Nacio nal de Música y Declamación de Madrid, que guanyà el 8 de juliol de 1936, només deu dies abans de l’alçament militar que encetà la Guerra Civil Espanyola i que provocà el posterior exili argentí del músic, el 1939. En aquest text inèdit, de 78 pàgines mecanografiades, Bautista analitza 24 tractats d’harmonia que abracen dos segles sencers i que procedeixen de teòrics belgues i francesos, com també d’alguns autors italians, alemanys i espanyols. Per aquest motiu, esdevé una font important per jutjar la recepció dels tractats estrangers a Espanya durant la Segona República.

Alguns dels comentaris i avaluacions duts a terme per Bautista en l’Estudio comparativo palesen que el seu enteniment teòric de l’harmonia i del sistema tonal es vinculà estretament a la seva faceta de compositor. A fi d’indagar les suposades relacions entre el seu coneixement teòric i la pràctica compositiva, s’examinen els seus plantejaments harmònics en dues obres dels anys trenta: la Suite all’antica per a orquestra (1931-1938) i la segona cançó del cicle vocal Tres ciudades (1937).

Paraules clau

Julián Bautista (Suite all’antica / Barrio de Córdoba); tractats d’harmonia; Conservatori Nacional de Música i Declamació de Madrid; música espanyola (segle XX)

Text complet:

PDF (Español)

Referències

Anuario del Real Conservatorio de Música y Declamación, Curso de 1935 a 1939. Madrid: Talleres Ferga, 1940.

ARAIZ MARTÍNEZ, Andrés. Historia de la música religiosa en España. Barcelona/Madrid: Editorial Labor S.A., 1942.

BACARISSE, Salvador. «Música. Julián Bautista en la Orquesta Filarmónica». Luz, 12 de mayo de 1932.

BAUTISTA, Julián. «Lo típico y la producción sinfónica». Música 3, [Barcelona] marzo 1938, p. 28.

BAUTISTA, Julián. Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonia a partir de Jean-Philippe Rameau (1683-1764), inédito [1934/35].

GÓMEZ, Julio. «Recuerdos de un viejo maestro de composición [1959?]». Escritos de Julio Gómez, recopilación y comentarios por Antonio Iglesias. Madrid: Alpuerto, 1985, pp. 254-255

GONNARD, Henri. La Musique modale en France de Berlioz a Debussy. París: Honoré Champion Éditeur, 2000, p. 80.

HALFFTER, Rodolfo. «Julián Bautista». Música 1, [Barcelona] enero 1938.

HALLFTER, Rodolfo. «Julián Bautista». Música 1, [Barcelona] enero 1938, pp. 9-23.

HAUPTMANN, Moritz. Die Lehre von der Harmonik (Leipzig 1868)

HEINE, Christiane. «El magisterio de Conrado del Campo en la Generación del 27: el caso de Salvador Bacarisse y Ángel Martín Pompey». Música española entre dos guerras, 1914-1945. Ed. Javier Suárez Pajares (= Publicaciones del Archivo Manuel de Falla. Colección «Estudios». Serie «Música» nº 4). Granada: Archivo Manuel de Falla, 2002, pp. 99-131.

«Información musical. Concierto de la Orquesta Filarmónica. ‘Suite’, de J. Bautista». La Voz, 10 de mayo de 1932.

KOCH, Heinrich Christoph. Handbuch bey dem Studium der Harmonie (Leipzig 1811)

MARPURG, Friedrich Wilhelm. Handbuch bey dem Generalbasse und der Composition. 2 vols. (Berlín 1755); KIRNBERGER, Johann Philipp. Die Kunst des reinen Satzes in der Musik. 2 vols. (Berlin/Königsberg 1774-79)

MORAGAS, Rafael. «En el Octavo Concierto de la Nacional se dió a conocer una obra de Julián Bautista, que obtuvo éxito». El Día Gráfico, [Barcelona] 1 de enero de 1939.

OETTINGEN, Arthur von. Harmoniesystem in dualer Entwickelung. Studien zur Theorie der Musik (Dorpat/Leipzig 1866)

PERSIA, Jorge de. Julián Bautista (1901-1961). Archivo personal, Inventario (= Colecciones Singulares de la Biblioteca Nacional 5). Madrid: Biblioteca Nacional, 2004, p. 49 (nota 56).

RIEMANN, Hugo. Die Natur der Harmonik (Leipzig 1882); Ibidem. Groβe Kompositionslehre. 3 vols. (Berlin/Stuttgart 1902-13)

RUMMENHÖLLER, Peter. «Harmonielehre». Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 4. Ed. Ludwig Finscher. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1996, columna 133.

S[ALAS] V[IU], Vicente. «La Música, Orquesta Nacional de Conciertos. Julián Bautista». Frente Rojo, [Barcelona] 31 de diciembre de 1938.

SALAZAR, Adolfo. «La vida musical. La Orquesta Filarmónica. Una ‘suite’ de J. Bautista». El Sol, 8 de mayo de 1932; B[REZO, Juan del?].

SCHENKER, Heinrich. Harmonielehre (= Neue musikalische Theorien und Phantasien 3, Stuttgart/Berlin 1906).

SCHNEIDER, Herbert. «Notturno». Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 7. Ed. Ludwig Finscher. Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1997, columnas 485-498).

SCHÖNBERG, Arnold. Harmonielehre (Leipzig/Wien: Universal-Edition, 1911).

SECHTER, Simon. Die Grundsätze der musikalischen Komposition. 2 vols. (Leipzig 1853-54)

Véase DAHLHAUS, Carl. «Nationale und lokale Überlieferungen». Die Musiktheorie im 18. und 19. Jahrhundert. Zweiter Teil Deutschland (= Geschichte der Musiktheorie 2). Ed. Ruth E. Müller. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1989.

WEBER, Gottfried. Versuch einer geordneten Theorie der Tonsetzkunst. 3 vols. (Mainz 1817-21)

Mètriques darticles

Carregant mètriques ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2014