El procés d’estrena del «Pròleg» d’«Els Pirineus» de Felip Pedrell a Venècia l’any 1897

Autors/ores

  • Anna Godoy López Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

El català Felip Pedrell (1841-1922) i l’italià Giovanni Tebaldini (1864-1952), tots dos compositors i musicòlegs, es van cartejar durant gairebé vint-i-cinc anys en l’època en què el tortosí cercava de poder veure representada la seva gran trilogia lírica: Els Pirineus. En aquest article s’analitza l’epistolari entre Tebaldini i Pedrell que es conserva a la Biblioteca de Catalunya per poder dur a terme una reconstrucció històrica que va des del moment en què Tebaldini s’interessa per l’obra de Pedrell fins a l’estrena del pròleg d’aquesta peça a Venècia, l’any 1897. A partir d’aquest estudi, es posa en evidència que les dades històriques de les diferents fonts documentals secundàries no es corresponen amb els fets que es descriuen a l’epistolari, sobretot pel que fa a les dates i als llocs de representació, que sembla que no van ser clars fins al darrer moment. A més a més, s’aporten dades sobre els recursos dels quals disposaven per preparar aquest esdeveniment, com també sobre el paper que van tenir en l’acollida d’aquesta obra a Itàlia. Finalment, cal dir que les informacions que es donen en el present article són una prova més de la ja coneguda odissea del procés d’estrena d’Els Pirineus.

Paraules clau

Giovanni Tebaldini, Felip Pedrell, Els Pirineus, epistolari Pedrell, estrena del «Pròleg» d’Els Pirineus, recepció d’Els Pirineus

Referències

ALBÉNIZ, Isaac; ALIÓ, Francisco; GARCÍA Llansó, A. [et al]. La Triología Los Pirineos y la crítica. Vilanova i la Geltrú: [s.n.], 1901

BONASTRE, Francesc. Felip Pedrell: Acotaciones a una idea. Tarragona: Caja de Ahorros Provincial de Tarragona, 1977. p. 63.

CORTÉS, F. «El projecte d’estrena al Teatro Real de Madrid de l’òpera Els Pirineus, a través de la correspondència de Víctor Balaguer a Felip Pedrell: estratègies i malvolences». Recerca Musicològica XIII (1998), p. 231-267.

NAGORE, María. “Una aportación al estudio de la reforma de la música religiosa en España: El ‘Congreso Internacional de Música Sacra’ (Bilbao, 1896)”. Revista de Musicología, XX, núm. 1 (1997), p. 605-615.

PEDRELL, Felip. Orientaciones. Paris: P. Ollendorff, 1911.

Publicades

2014-12-19

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.