Recepció de la música de Georg Friedrich Händel a Espanya. El cas de l’arxiu de música de les catedrals de Saragossa i la intervenció dels músics Nebra

Autors/ores

  • Antonio Ezquerro Esteban CSIC, Institució Milà i Fontanals, Departament de Ciències Històriques-Musicologia

Resum

L’arxiu de música de les catedrals de Saragossa conserva una font interessant i primerenca per a l’estudi de la recepció de la música de Georg Friedrich Händel (*1685; †1759) a Espanya. Es tracta d’un volum manuscrit, copiat curosa i professionalment, i enquadernat luxosament en pergamí. Aquí hi ha la còpia de les Suites de pièces pour le clavecin, que el músic angloalemany va fer imprimir a Londres el 1720. Aquesta còpia, feta només set anys després de l’editio princeps a Roma, el 26 de març de 1727, i que va ser propietat de Francisco Xavier Nebra, dóna testimoni del coneixement avançat de la millor música europea del moment al nostre país, com també de les fluïdes connexions musicals entre Itàlia i Espanya.

Paraules clau

Händel, Nebra, suites per a clavicèmbal, Espanya, Aragó, Saragossa, recepció, arxius de música catedralicis, fonts manuscrites de música, repertori, Barroc, tecla

Referències

ADLUNG, Jakob, Anleitung zu der musikalischen Gelahrtheit. Erfurt, Johan David Jungnicol, 1758.

ÁLVAREZ MARTÍNEZ, Mª Salud, José de Nebra Blasco. Vida y Obra. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 1993.

ÁLVAREZ SOLAR-QUINTES, Nicolás, “El compositor español José de Nebra (11-VII-1768). Nuevas aportaciones para su biografía”, en Anuario Musical, VI (1954), pp.179-206.

BASELT, Bernd: Händel-Handbuch. Band 3. Thematisch-systematisches Verzeichnis: Instrumentalmusik-Pasticci-Fragmente. [Walter Eisen y Margret Eisen, eds.; Georg-Friedrich-Händel-Stiftung]. [Suplemento a la Hallische Händel-Ausgabe (Kritische Gesamtausgabe)]. Kassel-Basilea-Londres, Bärenreiter, VEB Deutscher Verlag für Musik Leipzig, 1986,

ESLAVA Y ELIZONDO, Hilarión, ed.: Lira Sacro-Hispana: gran colección de obras de música religiosa, compuesta por los más acreditados maestros españoles tanto antiguos como modernos. 10 vols. Madrid, Martín Salazar, 1852-1860.

EZQUERRO ESTEBAN, Antonio, “El estudio de las marcas de agua del papel como material para determinar la datación y procedencia de las fuentes histórico-musicales, y su grado de fiabilidad”, en Anuario Musical, 55 (2000), pp.19-69. -ID.: “Nuevos datos para el estudio de los músicos Nebra en Aragón”, en Anuario Musical, 57 (2002), pp.113-156.

EZQUERRO ESTEBAN, Antonio, “Nuevos datos para el estudio de los músicos Nebra en Aragón”, en Anuario Musical, 57 (2002).

EZQUERRO ESTEBAN, Antonio, GONZÁLEZ MARÍN, Luis Antonio y GONZÁLEZ VALLE, José Vicente (eds)., La Música en los Archivos de las Catedrales de Aragón. Zaragoza, Caja Inmaculada, 2008.

EZQUERRO ESTEBAN, Antonio, Luis Antonio GONZÁLEZ MARÍN y José Vicente GONZÁLEZ VALLE: “The Circulation of Music in Spain, 1600-1900”, en The Circulation of Music in Europe 1600-1900. A Collection of Essays and Case Studies. (Rudolf Rasch, ed.). [Musical Life in Europe 1600-1900. Circulation, Institutions, Representation. Christoph-Hellmut Mahling, Christian Meyer, Eugene K. Wolf, eds. European Science Foundation-Strasbourg; The Circulation of Music. Volume II]. Berlín, BWV-Berliner Wissenschafts-Verlag, 2008, pp.9-31.

GONZÁLEZ MARÍN, Luis Antonio (ed.), José de Nebra. Oficio y Misa de Difuntos para las Reales Honras de las Reina Nuestra Señora Doña María Bárbara de Portugal, que goza de Dios (1758). Madrid, ICCMU, “Música Hispana, 24”, 2003.

GONZÁLEZ MARÍN, Luis Antonio, “[Suites para Clave de G. F. Händel]”, en El espejo de nuestra historia. La diócesis de Zaragoza a través de los siglos. Zaragoza, Edelvives, 1991, p.322.

GONZÁLEZ MARÍN, Luis Antonio, Joseph de Nebra (*Calatayud, 1702; †Madrid, 1768). Un aragonés en la Real Capilla. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2002.

GONZÁLEZ VALLE, José Vicente, “Fondos de música de tecla de D. Scarlatti”, en Anuario Musical, 45 (1990), pp.103-116.

GONZÁLEZ VALLE, José Vicente, “Fuentes musicales históricas de compositores alemanes en el Archivo de Música de las Catedrales de Zaragoza (E-Zac)”, en Im Dienst der Quellen zur Musik. Festschrift Gertraut Haberkamp zum 65. Geburtstag. (BIschöflichen Zentralbibliothek Regensburg, Paul Mai, ed.). Tutzing, Hans Schneider, 2002.

GONZÁLEZ VALLE, José Vicente, “Tradición y progreso en los maestros de música de las catedrales de Zaragoza durante el siglo XVIII”, en Estudios de Musicología Aragonesa. Zaragoza, Pórtico, 1977, pp.35-44. -ID.: Organistas de las Catedrales de Zaragoza. Madrid, Conservatorio Profesional de Música de Zaragoza, Real Musical, 1978.

GONZÁLEZ VALLE, Jose Vicente, [Francisco Javier García Fajer “el Españoleto”:] Siete Palabras de Cristo en la Cruz. Barcelona, CSIC, “Monumentos de la Música Española, LXI”, 2000;

MARTÍNEZ MILLÁN, Miguel, “Los Nebra en la catedral de Cuenca (1711-1748)”, en I Congreso Nacional de Musicología. Zaragoza, Sociedad Española de Musicología, Institución Fernando el Católico, 1981, pp.331-344.

MARTÍNEZ MILLÁN, Miguel, Historia musical de la catedral de Cuenca. Cuenca, Diputación Provincial, 1988.

PRECIADO RUIZ DE ALEGRÍA, Dionisio, “Joaquín Nebra (1709-1782). 52 largos años de organista de La Seo de Zaragoza (1730-1782). I y II”, en Tesoro Sacro Musical, 639 (Enero-Marzo, 1977), pp.12-17 y 40-45.

PRECIADO RUIZ DE ALEGRÍA, Dionisio, Doce Compositores Aragoneses de Tecla (s. XVIII). Madrid, Editora Nacional, 1983.

QUEROL GAVALDÁ, Miguel, “La música italiana conservada manuscrita en los archivos de Zaragoza”, en Memorie e contributi alla Musica dal Medioevo all’età moderna offerti a Federico Ghisi nel settantesimo compleanno (1901-1971). Bolonia, 1971 [memorias publicadas en Quadrivium, XII (1971)].

QUEROL GAVALDÁ, Miguel, Música Barroca Española, vol. V. Cantatas y Canciones para voz solista e instrumentos (1640-1760). Barcelona, Instituto Español de Musicología, CSIC, 1973.

SCHLAGER, Karlheinz, RISM A/I/4. Einzeldrucke vor 1800. (Vol.4 Haack-Justinus). Kassel-Basilea-Tours-Londres, Bärenreiter, 1974.

SIEGMUND-SCHULTZE, Walther, Händel-Handbuch. Band 4. Dokumente zu Leben und Schaffen. (Basado en la obra de Otto Erich Deutsch: A Documentary Biography, publicada por la dirección editorial de la Hallischen Händel-Ausgabe). [Walter Eisen y Margret Eisen, eds.; Georg-Friedrich-Händel-Stiftung]. [Suplemento a la Hallische Händel-Ausgabe (Kritische Gesamtausgabe)]. Kassel-Basilea-Londres, Bärenreiter, VEB Deutscher Verlag für Musik Leipzig, 1985, p.89).

VALESIO, Francesco: Diario di Roma. 1700-1742. (Gaetano Scano y Giuseppe Graglia, eds.). Milán, Longanesi, 1977-1979.

WALTHER, Johann Gottfried, Musicalisches Lexicon; oder, musicalische Bibliothec. Leipzig, Wolfgang Deer, 1732.

WINDSZUS, Wolfram: Georg Friedrich Händel. Acis and Galatea (1. Fassung) HWV 49a. (Hallische Händel-Ausgabe —HHA—. Kritische Gesamtausgabe; Georg-Friedrich-Händel-Gesellschaft, ed.; Serie I: Oratorien und große Kantaten, Band 9/1; Bernd Baselt y Walther Siegmund-Schultze, eds.). Kassel-Basilea-Londres-Nueva York, Bärenreiter, 1991, p.XXV.

YÁÑEZ NAVARRO, Celestino, “Música para pianoforte, órgano y clave en dos cuadernos zaragozanos de la primera mitad del siglo XIX”, en Anuario Musical, 62 (2007).

Biografia de l'autor/a

Antonio Ezquerro Esteban, CSIC, Institució Milà i Fontanals, Departament de Ciències Històriques-Musicologia

Investigador Científic del CSIC i President de RISM-Espanya (Répertoire International des Sources Musicales)

Publicades

19-12-2014

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.