Rellevància de la formació en competències professionals per a la sostenibilitat, l'economia circular i la responsabilitat social en el marc de la Unió Europea

Autors/ores

Resum

El grup de recerca Sostenibilitat i Economia Circular a l'era digital ha desenvolupat un projecte de recerca per promoure el coneixement de l'economia circular entre estudiants de la Facultat de Dret, Empresa i Govern de la Universidad Francisco de Vitoria de Madrid. En aquesta investigació es constata la necessitat de conscienciar i formar en matèria d'Economia Circular i Sostenibilitat a estudiants, en la mesura que seran els professionals del futur, per donar resposta a les necessitats de l'empresa i de la societat.

Paraules clau

Sostenibilitat, Economia circular, Responsabilitat social, Educació Superior, Competències

Referències

BIBLIOGRAFÍA

Bianchi, G. (2020). Sustainability competences: a systematic literature review. Luxembourg. Publications Office of the European Union https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC123624

Blass, E., Hayward, P. (2015). Developing globally responsible leaders: What role for business schools in the future?. Futures, 66, 35-44. https://doi.org/10.1016/j.futures.2014.12.008

Blass, E., Hayward, P. (2014). Innovation in higher education; will there be a role for “the academe/university” in 2025?. European Journal of Futures Research, 2 (41). https://doi.org/10.1007/s40309-014-0041-x

Bokolo, A. (2016). Green information systems integration in information technology based organizations: an academic literature review. Journal of Soft Computing and Decision Support Systems, 3(6), 45-66. http://jscdss.com/index.php/files/article/view/117

Brundiers, K., Barth, M., Cebrián, G. et al. (2021). Key competencies in sustainability in higher education—toward an agreed-upon reference framework. Sustainability Science, 16, 13–29 (2021). https://doi.org/10.1007/s11625-020-00838-2

Cebrián, G. (2020). La educación para el desarrollo sostenible en el currículum universitario: una investigación-acción cooperativa con profesorado. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(30), 99-114. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.590

Claudio-Quiroga, G., De Dios, T. y Matarín, E. (2022): Análisis de la perspectiva académica y empresarial en torno a nuevas fórmulas docentes promotoras de la economía circular. En: Nuevos contenidos para una nueva docencia. Thomson Reuters-Aranzadi.

Cubero Marín, J.J. (2019). Integración de los ODS y las competencias transversales en el ámbito universitario. Forum Calidad, (29) 298, 44-53.

Daou, A., Mallat, C. Chammas, G. Cerantola, N., Kayed, S. Saliba, N.A. (2020). The Ecocanvas as a business model canvas for a circular economy. Journal of Cleaner Production, 258. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120938

De la Calle Maldonado, C., Giménez Armentia (2011). Aproximación al concepto de Responsabilidad Social del Universitario. Universidad Francisco de Vitoria.

De Dios Alija, T (2018). Responsabilidad de las personas y sostenibilidad de las organizaciones. Universidad Francisco de Vitoria.

De Dios Alija, T. (2020). Dirección de personas y gestión de talento en organizaciones sostenibles. McGraw Hill .

De Dios Alija, T., Parada Rodríguez, J.L., Ramón Reyero, E. (2022). Experiencias formativas sobre desarrollo sostenible y economía circular en la universidad. En Medina, Pérez y Suárez: Experiencias en Contenidos Curriculares Docentes. Tirant lo Blanch.

Font de Villanueva, C. Claudio-Quiroga, G. Gil López, Á. (2022). Acercando la economía circular al aula: experiencias de aprendizaje. En Medina, Pérez y Suárez: Experiencias en Contenidos Curriculares Docentes. Tirant lo Blanch.

Fordham, A.E., Robinson, G. (2018). Mapping meanings of corporate social responsability – an Australian case study. International Journal of Corporate Social Responsability, 3 (14). https://doi.org/10.1186/s40991-018-0036-1

Gray, R. (2006). Does sustainability reporting improve corporate behaviour? Wrong question? Right time?. Accounting and Business Research, 36(sup1), 65-88. https://doi.org/10.1080/00014788.2006.9730048

Guerrero Méndez, M. (2021). Prost, mercado de Vallehermoso. Trabajo de fin de grado. Universidad Francisco de Vitoria.

http://ddfv.ufv.es/handle/10641/2457?show=full

Kouziokas, G. N. (2016). Technology based management of environmental organizations using an Environmental Management Information System (EMIS): Design and development. Environmental Technology and Innovation, 5, 106–116. https://doi.org/10.1016/j.eti.2016.01.006

Lau, C.L.L., Bergman, Z., Bergman, M. M. (2019). Environmental Protection and Corporate Responsibility: The Perspectives of Senior Managers and CxOs in China. Sustainability, 11(13), 3610. http://dx.doi.org/10.3390/su11133610

Meléndez, J.R. & Gracia, G.E. (2019). Retos de la planificación estratégica en la responsabilidad social corporative: un caso del sector petrolero. Revista Espacios, 40(27), 2.

http://www.revistaespacios.com/a19v40n27/19402702.html

Oghazi, P. & Mostaghel, R. (2018). Circular business model challenges and lessons learned. An industrial perspective. Sustainability, 10(3), 739. https://doi.org/10.3390/su10030739

Parada Rodríguez, J.L. & Claudio-Quiroga, G. (2022). ECOCANVAS: Iniciación de los alumnos a la investigación aplicada. En: Medina, Pérez y Suárez: Experiencias en Contenidos Curriculares Docentes. Tirant lo Blanch.

Parida, V. & Wincent, J. (2019). Why and how to compete through sustainability: a review and outline of trends influencing firm and network-level transformation. International Entrepreneurship and Management Journal, 15, 1–19. https://doi.org/10.1007/s11365-019-00558-9

Prieto-Sandoval, V., Jaca-García, C., & Ormazabal-Goenaga, M. (2017). Economía circular: Relación con la evolución del concepto de sostenibilidad y estrategias para su implementación. Memoria Investigaciones en Ingeniería, 15, 85-95. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/53653/1/Economia_Circular.pdf

Ramón Reyero, E., Llobera Serra, F., Redondo Arandilla, M. (2018). Economía circular y empleabilidad de los jóvenes. CONAMA Congreso Nacional de Medio Ambiente. http://www.conama.org/conama/download/files/conama2018/CT%202018/1222224699.pdf

Ramón Reyero, E. (2019). Emprender en economía circular y verde. Centro de Documentación Europea Universidad Francisco de Vitoria https://centro-documentacion-europea-ufv.eu/wp-content/uploads/2019/07/Informe-ECDV-2019-vweb.pdf

Ramón Reyero, E., De Dios Alija, T. & Claudio-Quiroga, G. (2019). Acercando la sostenibilidad y la economía social al aula. En: Clemente López y Noelia Valle (dirs.). Experiencias de innovación docente universitaria. Universidad Francisco de Vitoria.

Reason, R. D., Ryder, A. J., Kee. C. (2013). Higher Education's Role in Educating for Personal and Social Responsibility: A Review of Existing Literature. Developing and Assessing Personal and Social Responsibility. College, 2013 (167), 13-22

Villegas Valle, L., Walle-Vázquez, M. A. & Álvarez-Aros, E. L. (2021). Uso de las tecnologías de la información en los procesos decisorios: un análisis bibliométrico. Revista Venezolana De Gerencia, 26(93), 92-109. https://doi.org/10.52080/rvg93.08

FUENTES OFICIALES

Comisión Europa (2015). Comunicación (…). Cerrar el círculo: un plan de acción de la UE para la economía circular. COM/2015/0614 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52015DC0614

Comisión Europea (2019). Documento de reflexión. Hacia una Europa sostenible en 2030. COM/2019/22 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52019DC0022

Comisión Europea (2020). Comunicación (…). Agenda de Capacidades Europea para la competitividad sostenible, la equidad social y la resiliencia. COM/2020/274 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0274

Comisión Europea (2020). Comunicación (…). Nuevo Plan de acción para la economía circular por una Europa más limpia y más competitive. COM/2020/98 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0098

Comisión Europea (2020). Comunicación (…) relativa a la consecución del Espacio Europeo de Educación de aquí a 2025. COM/2020/625 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0625

ONU (2015). Resolución A/RES/70/1 Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, 25 de noviembre de 2015. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Biografies de l'autor/a

Eva Ramón Reyero, Universidad Francisco de Vitoria

Directora del Centre de Documentació Europea.

Gloria Claudio-Quiroga, Universidad Francisco de Vitoria

Professora titular d'Economia espanyola i mundial (ADE).

Teresa De Dios Alija, Universidad Francisco de Vitoria

Vicedegana del claustre de la Facultat de Dret, Empresa i Govern.

Publicades

2022-01-31

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.