Estudiants internacionals xinesos a les universitats europees
Percepcions dels estudiants locals
Resum
Les universitats espanyoles i europees tenen una llarga tradició rebent a estudiants i professors estrangers. En els últims anys el nombre d'intercanvis i d'estudiants internacionals ha augmentat considerablement. Aquest fet ha creat situacions difícils i aclaparadores a causa de la manca de coneixement de la cultura dels estudiants i de la cultura de la comunitat que els rep.
Aquest article mostra un estudi preliminar dut a terme en el marc del projecte europeu Inclusió social i èxit acadèmic dels estudiants xinesos en l'educació superior de la Unió Europea. L'estudi pretén ser una aproximació a la percepció que tenen els estudiants locals pel que fa als estudiants xinesos procedents de la República Popular de la Xina en un context universitari espanyol. Per a això, s'ha elaborat un qüestionari difós per correu electrònic a una mostra de 30 estudiants.
Els resultats indiquen que els estudiants locals accepten sense problemes tenir estudiants xinesos a l'aula, tot i que en el seu imaginari tenen ja alguns estereotips que influeixen en la seva manera d'interactuar amb ells. La formació intercultural dels estudiants locals i xinesos podria ajudar a millorar la seva convivència i tenir un millor coneixement dels companys d'aula.
Paraules clau
Espai Europeu d'Educació Superior, Estudiant xinès, Inclusió, Aprenentatge, Universitat, Interculturalitat, XinaReferències
Azpiroz Núñez, M. C. (2017). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios chinos de español como lengua extranjera. Cuadernos de Investigación Educativa, 8(1), 13-29. https://doi.org/10.18861/cied.2017.8.1.2636
Biggs, J. B. & Watkins, D. A. (2001). Teaching the Chinese Learner. Comparative Education Research Centre. The University of Hong Kong.
Bonache, J., Langinier, H. & Zárraga-Oberty, C. (2016). Antecedents and effects of host country nationals negative stereotyping of corporate expatriates. A social identity analysis. Human Resource Management Review, 26(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2015.08.001
Bresnahan, M. & Zhu, Y. (2018). “They Make No Contribution!” versus “We Should Make Friends with Them!” ––American Domestic Students’ Perception of Chinese International Students’ Reticence and Face. Journal of International Students, 8(4), 1614–1635. https://doi.org/10.32674/jis.v8i4.221
Chan, C. & Rao, N. (2009). Revisiting the Chinese Learner. Changing contexts, Changing education. Comparative Education Research Centre. The University of Hong Kong. Hong Kong: Springer.
Fiske, S. T., Cuddy, A. J. C., Glick, P. & Xu, J. (2002). A model of (often mixed) stereotype content: Competence and warmth respectively follow from perceived status and competition. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 878–902. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.6.878
Gómez Carroza, T. (2003). Heteroestereotipos y autoestereotipos asociados a la vejez en Extremadura. Tesis doctoral inédita. Cáceres. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=168
Hall, E. T. (1981). Beyond culture. Garden City, NY: Anchor Books.
Heng, T. T. (2020). “Chinese Students Themselves Are Changing”: Why We Need Alternative Perspectives of Chinese International Students. Journal of International Students, 10(2), 539–545. https://doi.org/10.32674/jis.v10i2.958
Hilton, J. L. & Von Hippel, W. (1996). Stereotypes. Annual Review of Psychology, 47, 237–271. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.47.1.237
Ho, C. y Jackson, J.W. (2001). Attitude Toward Asian Americans: Theory and Measurement. Journal of Applied Social Psychology, 31, 1553-1581. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2001.tb02742.x
Le, T. & Gardner, S.K. (2010). Understanding the Doctoral Experience of Asian International Students in the Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Fields: An Exploration of One Institutional Context. Journal of College Student Development, 51(3), 252-264. https://doi.org/10.1353/csd.0.0127
Lee, K. Y. & Joo, S. H. (2005). The Portrayal of Asian Americans in Mainstream Magazine Ads: An Update. Journalism y Mass Communication Quarterly, 82(3), 654-671. https://doi.org/10.1177/107769900508200311
Li, R. (2014). Análisis de las causas del prejuicio social española sobre los chinos (浅析西班牙社会对华人偏见的成因). Media International Review, 00, 267-273.
Li, Z. (2019). Representaciones sociales e imagen de China: aportaciones y miradas de los trabajadores y organizaciones chinas en España. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/58567/
Liu, J. (2002) Negotiating Silence in American Classrooms: Three Chinese Cases, Language and Intercultural Communication, 2(1), 37-54. https://doi.org/10.1080/14708470208668074
Noya, J. (2005). Sombras chinescas: un análisis de la imagen de China en España. Imagen exterior de España y Opinión Pública. Real Instituto Elcano (ARI, 121). http://realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido/!ut/p/a1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOKNQ1zcA73dDQ38_YKNDRwtfN1cnf2cDf1DjfULsh0VAepxmvs!/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/Elcano_es/Zonas_es/ARI%20121-2005
Park, J. H., Gabbadon, N. G. & Chernin, A. R. (2006). Naturalizing racial differences through comedy: Asian, Black, and White views on racial stereotypes in Rush Hour 2. Journal of Communication, 56(1), 157–177. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00008.x
Ruble A. R. & Zhang Y. (2013). Stereotypes of Chinese international students held by Americans. International Journal of Intercultural Relations, 37, 202–211. DOI:10.1016/J.IJINTREL.2012.12.004
Rui, M. M. (2016). Stereotypes: Constitution of the image of Chinese society through the mass media. Tercio Creciente, 2(2). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3071
Ryan, J. & Slethaug, Gordon. (2010). International Education and the Chinese Learner, Hong Kong University Press.
Tajfel, H. (Ed)(1978). Differentiation between social groups. Londres: Academic Press.
Villarino, Á. (2012). ¿Adónde van los chinos cuando mueren?. Debate
Wen, W. P. y Clément, R. (2003). A Chinese conceptualisation of willingness to communicate in ESL. Language, Culture and Curriculum, 16, 18-38. https://doi.org/10.1080/07908310308666654
Yan, K. yBerliner, D. C. (2009). Chinese international students’ academic stressors in the United States. College Student Journal, 43(4), 939–960.
Zhou, H. (2013). La imagen de China en la prensa española: una visión desde los diarios: El país, ABC, El periódico y la Vanguardia. Trabajo Fin de Máster inédito. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/114818
Zhu, Y. (2014, May). Face, its correlates, “reticence”, and alienation: The Chinese international students in the U.S. classroom. Paper presented at the Annual Conference of International Communication Association, Seattle, WA.
Zimmerman, S. (1995). Perceptions of intercultural communication competence and international student adaptation to an American campus. Communication Education, 44(4), 321–335. https://doi.org/10.1080/03634529509379022
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Marta Fuentes Agustí, María Carmen Espín García, Laura Mazariegos Lacambra

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0.