La Viquimarató d’antropologia com a projecte Docent: una experiència en l’ensenyament de l’etnologia regional d’Amèrica

Montserrat Ventura i Oller, Mònica Martínez Mauri, Cristina Larrea Killinger

Resumen

El text que segueix és una reflexió sobre les possibilitats educatives de la Viquipèdia en la matèria d’etnologia regional d’Amèrica, a partir d’un projecte docent portat a terme simultàniament en dues universitats catalanes i d’una experiència compartida pels estudiants en el marc d’una Viquimarató de divulgació de l’Antropologia Social. El text recull experiències prèvies de l’ús de Viquipèdia en la docència i seguidament exposa les activitats docents prèvies i actuals de l’assignatura d’etnologia regional d’Amèrica en les variants de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Universitat de Barcelona el curs 2015-16. Discuteix la rellevància d’analitzar les categories implícites a aquesta matèria antropològica en el programa i fa una anàlisi de la monografia com a recurs central de la presentació de resultats en la recerca etnogràfica, per arribar, en una de les variants contemporànies, a l’article de Viquipèdia com a enciclopèdia universal. La lectura de les monografies i l’elaboració de l’article monogràfic sobre un grup ètnic són analitzats com a vehicle d’aprenentatge dels conceptes clau de l’assignatura. Aquest aprenentatge es rebla finalment en bolcar el material elaborat en la Viquipèdia en la Viquimarató d’Antropologia com a activitat col·lectiva. El text conclou amb un recull d’avantatges docents a considerar en futures edicions de l’assignatura.

Palabras clave

etnologia regional d’Amèrica; Viquipèdia; docència; monografies etnogràfiques

Texto completo:

PDF (Català)

Métricas de artículo

Cargando métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2016 Montserrat Ventura i Oller, Mònica Martínez Mauri, Cristina Larrea Killinger