Himne a Sant Zenon: canvi de significació de la tradició.

Autores/as

  • Ferran Aguiló Coll

Resumen

Sovint la percepció que tenim de la tradició popular ens remet a conceptes atemporals i inalterables. Realment però, la transformació dels actes populars ens mostren el caràcter inevitablement canviant d'una cultura. A través de l'expressió col·lectiva, a més, podem arribar a percebre com una població es veu a si mateixa i com observa i entén el món. El cant de l'Himne de Sant Zenon d'Arenys de Mar ens mostra aquest fenomen gràcies a la popularització i massificació que ha aconseguit. En els últims vint anys, aquest acte pseudoreligiós ha creat, entre vilatans, una gran controvèrsia a causa de la nova manera d'interpretar aquest fet musical. L'estudi pretén mostrar una perspectiva diacrònica sobre com ha anat canviant la recepció i la conceptualització del fenomen. Analitzant d'aquesta manera, com els canvis socials arriben a modificar les funcions de la tradició i com a conseqüència es canvien els significats i la manera de viure i d'expressar un fet musical.

 

Palabras clave

pulimentació, tradició, festa, ritualitat, sociabilitat, participació, corporalitat, esponteneïtat, discrepància

Biografía del autor/a

Ferran Aguiló Coll

Musicalment, entre els anys 1999-2003, em vaig formar a l'Aula de Música Moderna i Jazz de Barcelona Conservatori del Liceu amb l'especialització de baix elèctric i contrabaix amb professors com Jordi Ruiz (contrabaixista d'Ovidi Montllor), Horacio Fumero (contrabaixista de Tete Montoliu), etc. assistint a seminaris de David Palau (guitarrista de J.Manuel Serrat, David Bisbal, etc), Carles Benavent (baixista de Paco de Lucía), Jennifer Batten (guitarrista de Michael Jackson), etc.

Entre els anys 2003-2012 vaig compaginar la vessant educativa, impartint tant classes particulars com a l'escola de música d'Arenys de Munt (AULAMAM), i pràctica tocant amb l'Orquestra Gira-sol, l'Orquestra Litoral, Tanger Jazz Quintet, Ayala, Dídac Rocher , Marcel Cranc, Da Igual, Reigbord, etc. gravant diversos treballs discogràfics com El Nus (Dídac Rocher), Si el veig no ho crec (Ayala) o les sintonies de Ràdio Arenys entre altres encàrrecs com enregistraments musicals per a spots publicitaris de la Generalitat de Catalunya, Departament de Turisme d'Andorra, etc. També he treballat en la producció d'esdeveniments musicals i festius com la producció del Festival Cruïlla BCN (2011, 2012), de les festes de la Mercè de Barcelona (2012), la Desfilada de Reis de Barcelona (2012), del festival Big Draw (2012), etc.

L'any 2015 em graduo en Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i ha estat conferenciant del 1st Conference in Ethnomusicology and Anthropology of Music (CEAM) amb el tema Himne a St. Zenon, canvi de significació de la tradició treball que vaig presentar com a treball de fi de grau (TFG). Actualment estic cursant el Màster per a professor desecundària especialotat en música.

Publicado

2015-12-09

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.