Tres «modelli» donats com a originals de David Teniers el Jove per la duquessa-vídua de Pastrana al Museu del Prado que testifiquen una venda il·legal

Autors/ores

  • Teresa Posada Kubissa Museo Nacional del Prado

Resum

El 1889 van ingressar al Museu del Prado tres quadres donats per la duquessa-vídua de Pastrana com a originals de David Teniers el Jove. Aquests tres quadres no han estat mai inclosos en els catàlegs del Museu i Díaz Padrón tampoc no els va recollir en els seus dos compendis de la pintura flamenca d’aquesta pinacoteca. L’estudi formal permet constatar que es tracta de còpies, i l’anàlisi de les mostres preses les situa a Madrid, entorn de 1900. No obstant això, aquestes tres còpies donades al Prado tenen un gran valor documental. En primer lloc, parlen del possible encobriment de la venda il·legal dels corresponents modelli originals durant els tràgics anys finals de l’últim duc de Pastrana i de l’Infantat. Però a més són, juntament amb cinc modelli originals procedents també d’aquesta col·lecció, l’únic testimoniatge de dues tapisseries pensades per Joan Josep d’Àustria per il·lustrar, respectivament, el seu viatge de Barcelona a Gènova i la seva entrada triomfal a Brussel·les com a governador general, i la presa de Valenciennes, la seva única victòria militar a Flandes. Els vuit modelli dissenyats per David Teniers el Jove van arribar a Espanya en l’equipatge del príncep juntament amb els quadres de la seva col·lecció. Venuts a la subhasta dels seus béns, finalment van acabar a la col·lecció Pastrana-Infantat. A finals del segle XVIII van quedar vinculats al patrimoni de la casa de Pastrana.

Paraules clau

Teniers el Jove, Teniers III , Pastrana, modelli, tapisseria, Joan Josep d'Àustria, còpia, venda, il·legal

Publicades

22-12-2023

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.