Patronatge en qüestió o qüestió de patronatge? Ermessenda de Carcassona i el desaparegut frontal d’altar de la catedral de Girona: l’enigma de la seva pedra sigil·lar

Autors/ores

Resum

La comtessa Ermessenda de Carcassona és cèlebre pel seu constant impuls al patronatge d’obres d’art i d’arquitectura en els diversos comtats sobre els quals, en dues ocasions, va exercir la seva autoritat. El desaparegut frontal d’altar romànic de la catedral de Santa Maria de Girona és, no obstant això, l’obra que millor representa el seu rol com a promotora artística. El present article, a través d’una revisió exhaustiva de les fonts conegudes, pretén puntualitzar alguns aspectes sobre el seu encàrrec, la seva manufactura i la seva aparença, incidint particularment en la importància de la pedra sigil·lar que la comtessa va donar per adornar la peça i rubricar la seva iniciativa. L’èmfasi, a més, es posarà a solucionar els dubtes sobre l’ús d’aquesta calcedònia com a part de la decoració del frontal, així com la seva significació per al fenomen de la promoció artística femenina en la Plena Edat mitjana.

Paraules clau

Ermessenda de Carcassona, catedral de Girona, orfebreria medieval, mobiliari litúrgic, cultura diplomàtica a l’Edat Mitjana, pedra sigil·lar, restauració

Referències

T. Martin, “Contribuciones del mecenazgo multicultural a la autoridad de las élites femeninas en la península ibérica (siglos X-XI)”, en Arquitectura y mujeres en la historia, ed. M. E. Díez Jorge (ed.), Madrid, 2015, p. 115-144.

J. Marquès, “El frontal de oro de la seo de Gerona”, Annals de l’Institut d’Estudis Gironins, 13 (1959), p. 213-231

M. Aurell, “Ermessenda de Carcassone o el poder del viduatge”, Girona a l’abast, Bell-lloc del Pla, 8 (2005), p. 89-108.

J. Molina, “Ars Sacra a la Catedral de Girona. Esplendor i renovació d’una seu a l’entorn de l’any 1000”, Girona a l’abast, Bell-lloc del Pla, 7 (2005), p. 149-167.

F. Español, “El escenario litúrgico de la Catedral de Girona (s. XI-XIV)”, Hortus Artium Medievalium. Journal of the International Research Center for Late Antiquity and Middle Ages, 11 (2005), p. 218.

Biografia de l'autor/a

Verónica Carla Abenza Soria, Universitat Autònoma de Barcelona

Professora Associada, Departament d'Art i Musicologia de la UAB

Publicades

28-12-2020

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.