El paper de la mediació en el desenvolupament de la competència literària: Disseny i aplicació d'una intervenció didàctica
Abstract
This article presents the experience of the planning and development of a didactic intervention to improve the literary competence of a group of primary education second course students. The role of the mediation exerted by the teacher in dialogue activities revolving around the reading of various illustrated albums is analyzed from two different scopes: on the one hand, the creation and usage of a teaching material to promote the expression of children in a literary way and, on the other hand, the role of the teacher as a participant and a guide throughout the discussions.
Keywords
Intervenció didàctica, paper del mestre, disseny d’un recurs educatiu, conversa literàriaReferences
Camps, A. i Colomer, T. (1998): Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre. Barcelona: Edicions 62.
Chambers, A. (2007a): El ambiente de la lectura. Mèxic: FCE.
Chambers, A. (2007b): Dime. Los niños, la lectura y la conversación. Mèxic: FCE.
Colomer, T. (1998): La formació del lector literari. Barcelona: Barcanova.
― (2001): “La enseñanza de la literatura como construcción del sentido”. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de lectura. Asociación Internacional de Lectura (IRA), núm. 1: 6-23.
― (2005a): “El papel de la mediación en la formación de lectores”. Dins: Lecturas sobre lecturas, 3 : 1-44. Mèxic: FCE.
― (2005b): Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. Mèxic: FCE.
― (2009):”L’escola fa o desfà lecors?” Revista Faristol, núm. 64: 8-10.
Kiefer, B. (1999): “Los libros-álbum como contextos para comprensiones literarias, estéticas y del mundo verdadero”. Revista Parapara Clave El libro-álbum: invención y evolución de un género para niños, 1: 72-83.
Manresa, M. i Silva-Díaz, C. (2005): “Dialogar per aprendre literatura”. Dins: Ribas, T. i Vilà, M. (coord.) Dialogar per aprendre. Barcelona: Graó, núm. 37:50-56.
Ribas, T. i Vilà, M. (2005): “Dialogar per aprendre”. Dins: Dialogar per aprendre. Barcelona: Graó, núm. 37: 5-10.
Siro, A. (2005): “El desafío de la continuidad: una mirada sobre la intervención del mediador en la formación de lectores de álbumes”. Dins: Lecturas sobre lecturas, 17: 45-95. Mèxic: Conaculta.
Wells, G. (1988): Aprender a leer y escribir. Barcelona: LAIA.
