Representaciones de un mundo complejo: No tinc paraules de Arnal Ballester

Authors

  • Estrella Sánchez Marcos

Abstract

This article looks at how two factors come into play in children's books: the assumption of simplicity and the double target-reader. In the first of these, the child is assumed to lack the intellectual maturity of an adult and the topics, motifs and representations must accordingly be simpler. Studies on approaches to reading and reception, however, reveal that children make critical, sophisticated readers. The double target-reader is the child plus the adult who tends to read along when the child is very young. This adult will take on a prominent role in the process of communication that takes place between an author and the two target readers. And the publishing industry, in turn, provides books designed to please that adult, who browses, chooses and buys.  All these factors conflict with the child's need to build up his/her symbolic imaginary through complex stories and representations.  This raises the question of how today's author-illustrators of children's books can make those layers of depth visible or not, and find devices for showing complex meanings in formats like the picture book. The book "No tinc paraules", by Arnal Ballester is studied in detail: a book in which the illustrator chooses motifs like eroticism, love, and reflections on identity, making the child the principal target reader of a story that the child himself/herself must construct, and allowing the adult to be a companion in this. This book can serve to show how graphic experimentation and ideas can be contained within a single space. 

Keywords

Children's picture book, books without words, metafiction, graphic experimentation, invisible representations

References

Arnheim, R. (1991) Arte y percepción visual. Madrid: Alianza.

Arizpe, E. y Styles, M. (2004) Lectura de imágenes. Los niños interpretan imágenes visuales. México: Fondo de Cultura Económica.

Bajtin, M. M. (1974) La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Barcelona: Barral.

Bajtin, M. M. (1989) Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Ballester, A. (1998) No tinc paraules Valencia: Media Vaca.

Ballester, A. (2006) Ilustrando sin niños delante. Gretel-UAB. Máster en Libros y Literatura para Niños y Jóvenes. Visto el 12/2/2009 en: 32 Sánchez Marco http://www.pangea.org/greteluab/index.php option=com_content&task=view&i d=107&Itemid=119

Balzola, Á. (1992) Escuela de ballenas. CLIJ. Cuadernos de literatura infantil y juvenil,32, pp. 8-15.

Berger, J. (2000) Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Beronä, D. A. (2008) Wordless Books: the original graphic novels. Nueva York: Abrams.

Calvino, I. (1990) Seis propuestas para el próximo milenio. Madrid: Siruela.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1991) Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Colomer, T. (dir.)(2002) Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Durán, T. (2001) Panorama actual de la ilustración española. Platero, 125, pp.11-13.

Durán, T. (2005) Ilustración, comunicación, aprendizaje. Revista de Educación, número extraordinario.

Durán, T. (2007) Àlbums i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants. Barcelona:Rosa Sensat.

Durand, M. y Bertrand, G. (1975) L’image dans le livre pour enfants. París: L’École des Loisirs.

Escarpit, D; y Vagné Lebas, M. (1988) La littérature d’enfance et de jeunesse. Etat des lieux. París: Hachette.

Ferrer, V. (2005) El gabinete de un aficionado. Exposición 17 Libros para niños ilustrados, Valencia: MuVIM, 23 de junio-15 de septiembre.

Fraser, J. (2005) El libro para niños en la Unión Soviética de los años veinte. El libroálbum: invención y evolución de un género para niños. Caracas: Banco del Libro.

Ginesta, M. y Ballester, A. (il.) (1992) La boca risueña. Barcelona: Destino.

Gombrich, E. H (2002) Meditaciones sobre un caballo de juguete. Madrid: Debate.

Iranzo, C. (ed.) (2006) Entrevista a Arnal Ballester. En: 6 ilustradores opinan. Panorama de la ilustración de autor en España, pp. 15-39. Murcia: Ayuntamiento de Murcia.

Joma (2000) Arnal Ballester i la vivència d’ilustrar. Faristol, 36, pp.14-17.

Lapointe, C. (1995) Les chevaux et les sorciéres. Les différents styles graphiques transforment l’image et changent la perception des objects représentés.

Barcelona: Ponències del Tercer Simposi International Catalònia d’Il.lustració. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Levéque, F. y Pérez C. (2005) Libros infantiles 1920-1940. Exposición realizada en Valencia: MuVIM, junio-septiembre.

Montejo, E. y Ballester, A. (il.) (2005) Chamario. Caracas: Ekaré.

Richards, B. (2003) Shhhh! Frans Masereel and beyond, reflections on the wordless narrative. The Journal of the Association of Illustrators (AOI), pp. 26-29. Londres: agosto/septiembre.

Silva-Díaz, M. C. (2005) La metaficción como un juego de niños. Una introducción a los álbumes metaficcionales. Caracas: Banco del libro.

Van Der Linden, S. (2007) Lire l’album. París: L’Atelier du Poisson Soluble, Le Puyen-Velay.

Vigotski, L. S. (2003) La imaginación y el arte en la infancia. Barcelona: Akal.

Zweig, S. (2008) El mundo de ayer. Memorias de un europeo. Barcelona: Acantilado.

Published

07-03-2010

Downloads

Download data is not yet available.