Gender attributions and the construction of identities in children's literature on prehistory

Authors

Abstract

This study aims to analyze the gender attributions and identity-building mechanisms of children's literary narratives about prehistory. To this end, it applies the technique of content analysis to describe and interpret the meaning of texts and illustrations from the space-action narrative parameters. The results obtained report the permanence of symbolic attributions and expressions of the genre from androcentric approaches, which limit the didactic transposition of the latest scientific advances.

Keywords

Children's literature, Gender, Didactics of Social Sciences, Prehistory

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Author Biographies

Aberto San Martín Zapatero, University of Burgos

Doctor en Educación por la Universidad de Burgos y Profesor Asociado de Didáctica de las Ciencias Sociales en la misma institución. Colaborador en el Museo de la Evolución Humana (Burgos, España) para el desarrollo de actividades y talleres sobre historia, cultura y didáctica de la prehistoria.

Delfín Ortega-Sánchez, University of Burgos

Profesor Titular de Universidad de Didáctica de las Ciencias Sociales. Doctor en Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales por la Universitat Autònoma de Barcelona, Doctor en Educación por la Universidad de Burgos y Doctor en Historia por la Universidad de Extremadura. IP del Grupo de Investigación DHISO-UBu.

Published

2022-10-19

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