Sociolinguistics and ethnography in Latin America: an interview with Virginia Zavala, specialist in indigenous languages and education

Authors

Abstract

Virginia Zavala is a senior lecturer and researcher at the Pontificia Universidad Católica del Perú. She researches issues of language and education from an ethnographic and discursive approach, with a particular focus on Quechua. She has studied intercultural bilingual education programs, academic literacies, linguistic ideologies, and the relationship between language and racialization. Among her latest publications are Qichwasimirayku. Batallas por el quechua (with Luis Mujica, Gavina Córdova and Wilfredo Ardito; PUCP, 2014), Racismo y lenguaje (with Michele Back; Fondo Editorial de la PUCP, 2017) and Hacia una sociolingüística crítica: desarrollos y debates (with Mercedes Niño- Murcia and Susana de los Heros; IEP, 2020).

Keywords

Sociolinguistics, Education, Ethnography, Quechua, Peru

References

Niño-Murcia, M., Zavala, V. & de los Heros, S. (Eds.) (2020). Hacia una sociolingüística crítica: desarrollos y debates. Instituto de Estudios Peruanos.

Zavala, V. & Back, M. (Eds.) (2017). Racismo y lenguaje. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Author Biographies

Cecilia Tallatta, CELES-LICH/Universidad Nacional de San Martín

Profesora y Licenciada en Letras (UBA). Doctora en Lingüística (UBA). Docente de grado en la Licenciatura en Comunicación Social (UNM) y de posgrado en el Diploma en Estudios Avanzados del Lenguaje en Sociedad (CELES/EH/UNSAM). Realiza su postdoctorado en CELES/LICH-UNSAM con beca CONICET. Su investigación actual se orienta hacia el estudio de los vínculos entre trayectorias plurilingües, dimensiones corporales de las variedades/lenguas e identidades de las y los hablantes, desde una perspectiva que combina la sociolingüística y la etnografía.

Lucía Romero Massobrio, CELES-LICH/Universidad Nacional de San Martín

Profesora de Enseñanza Media y Superior en Letras (UBA). Maestranda en Gestión de Lenguas (UNTREF). Jefa de Trabajos Prácticos de la asignatura Estudios Sociolingüísticos, Profesorado en Letras (UNSAM). Becaria doctoral del CONICET. Su investigación actual se centra en la enseñanza del qom como segunda lengua en contextos formales y no formales en Chaco.

Published

31-03-2022

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