Teaching and learning mathematics in indigenous language. The experience of the T’arhexperakua project in Michoacán, Mexico
Abstract
This article analyzes the process of teaching and learning mathematics in the indigenous language from the experience of the collaborative project of intercultural and bilingual education T’arhexperakua in Michoacán, Mexico. This experience combines a series of curricular materials designed according to the sociocultural characteristics of the P'urhepecha communities of San Isidro and Uringuitiro, with the national curriculum for primary education in the country. To demonstrate the scope of this curriculum and the potential of language planning in the settings where it is implemented, a methodological model is proposed for the analysis of interactions that take place in classrooms and is applied in a specific case: that of a third year class on fractional numbers taught in p'urhepecha.
Keywords
Indigenous education, Language planning, Teaching and learning of mathematics, MexicoReferences
Cicourel, A. (1974). Cognitive Sociology: Language and Meaning in Social Interaction. Penguin.
Emilsson, E. (2010). Programa de español L2 en el marco de la educación bilingüe con enfoque comunicativo centrado en contenidos curriculares. Segunda versión [no publicado].
Erickson, F. (1986). Qualitative Methods in Research on Teaching. The Institute for Research on Teaching.
Gumperz, J. & Hymes, D. (Eds.) (1991). Directions in sociolinguistics: The ethnography of communication. Wiley.
Hamel, R. E., Brumm, M., Carrillo, A., Loncon, E., Nieto, R. & Silva, E. (2004). ¿Qué hacemos con la castilla? La enseñanza del español como segunda lengua en un currículo intercultural bilingüe de educación indígena. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20, 83-107.
Hymes, D. (1964). Introduction: Toward Ethnographies of Communication. American Anthropologist, 66(6), part 2, 1-34. https://doi.org/10.1525/aa.1964.66.suppl_3.02a00010
Márquez, B. (2019). Enseñanza y aprendizaje intercultural y bilingüe en el proyecto T’arhexperakua: trayectos del currículo al aula. Tesis de Doctorado sin publicar, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.
Mehan, H. (1978). Structuring School Structure. Harvard Educational Review 48(1), 32-64. https://doi.org/10.17763/haer.48.1.208101354lw53713
Meneses, R. (2018). La evaluación de los aprendizajes mediante pruebas en escuelas primarias bilingües de Michoacán. Tesis de Maestría sin publicar, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.
Rockwell, E. (2018). Tres planos para el estudio de las culturas escolares. En N. Arata, J. Escalante & A. (Comps.), Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial (pp. 173-188). CLACSO (trabajo original publicado en 2000)
Secretaría de Educación Pública (2011a). Plan de Estudios. Educación Básica. Primaria. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (2011b). Guía para el maestro de los Programas de Estudio. Educación Básica. Primaria. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (2014-2015). Desafíos matemáticos. Tercer grado. Educación Básica. Primaria. Secretaría de Educación Pública.
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.