Production of Educational Materials for Mapuzugun Teaching: An Educators' Perspective and Experience Approach

Authors

  • Silvia Castillo Sánchez University of Los Lagos
  • Simona Mayo González Universidad Católica Silva Henríquez https://orcid.org/0000-0002-1775-6141
  • Jorge Soto Cárcamo Diego Portales University

Abstract

Our study focuses on Mapuzugun educational materials’ production-analyzed from teachers/educators’ experience in formal and non-formal contexts. We applied semi-structured interviews to ten educators, most of Mapuche heritage, following the practice of nütram (Mapuche verbal art). Through a multiple-case study and qualitative analysis, we identified aspects of material production and design: origin and way of production, sources and sociocultural contents, types of materials, elaboration criteria, and the educator's perspective. Results revealed the extended character of the didactic materials, where everything surrounding the educational context is considered as such. As a central theme, territory recurrence poses the challenge of translating these resources didactically and extending material production to students as co-producers. Finally, although the analysis does not have a comparative purpose between the diverse contexts, we reported specificities and common aspects.

Keywords

Teaching materials, Mapuzugun, Language revitalization

References

Andreu, A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. Universidad de Granada, 10(2), 1-34.

Arias-Ortega, K., Quilaqueo, D., & Quintriqueo, S. (2019). Educación intercultural bilingüe en La Araucanía: principales limitaciones epistemológicas. Educação e Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945192645

Becerra Parra, R. (2018). Folil mapuzugun: Organization basis of communicative method for mapuche language teaching and learning. Alpha, 46, 89-110. https://doi.org/10.4067/S0718-22012018000100089

Calderón, M., Castillo, S., Fuenzalida, D., Hasler, F., Mariano, H., & Vargas, C. (2017). Estudios de caso de la enseñanza de la lengua y cultura mapuche y su implementación como asignatura del currículo de educación básica. Calidad en la Educación, 47, 43-80. https://doi.org/10.4067/s0718-45652017000200043

Castellotti, V. & Moore, D. (2008). Contextualisation et universalisme. Quelle didactique des langues pour le 21ème siècle? En P. Blanchet, D. Moore & S. Assalah-Rahal (Eds.), Perspectives pour une didactique des langues contextualisée (pp. 183-203). Éditions des Archives Contemporaines et AUF.

Castillo, S., Fuenzalida, D., Hasler, F., Sotomayor, C., & Allende, C. (2016). Los educadores tradicionales mapuche en la implementación de la educación intercultural bilingüe en Chile: un estudio de casos. Literatura y Lingüística, 33, 391-414. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112016000100019

Catrileo, M. (1991). Diseño del texto Mapudunguyu en un programa de lengua mapuche. Cultura-Hombre-Sociedad, 1, 73-86. https://doi.org/10.7770/cuhso-V0N0-art612

Conde, M. F. & Gandulfo, C. (2018). Nuevos usos y significaciones del guaraní en un proyecto de elaboración de materiales didácticos en Corrientes. La Rivada. Revista de Investigaciones en Ciencias Sociales, 6(10), 15-31.

Cortés, P. & Concha, R. (2013). Proyectos interculturales en establecimientos urbanos: Región Metropolitana y Bío Bío. Estudio exploratorio. Informe final preparado para Ministerio de Educación de Chile, Mineduc, y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia,

El desconcierto (2019, 28 de marzo). Pueblo Mapuche se retira de consulta indígena del Mineduc sobre asignatura de Lengua y Cultura de Pueblos Originarios. https://www.eldesconcierto.cl/nacional/2019/03/28/pueblo-mapuche-se-retira-de-consulta-indigena-del-mineduc-sobre-asignatura-de-lengua-y-cultura-de-pueblos-originarios.html

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Unicef (2009). Estado del arte: La producción de material educativo para la educación intercultural bilingüe en Bolivia, Ecuador y Perú. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Estado%20del%20arte%20La%20Produccion%20de%20Material%20Educativo%20para%20la%20EIB.pdf

Galla, C. K. (2018). Digital realities of indigenous language revitalization: A look at Hawaiian language technology in the modern world. Language & Literacy, 20(3), 100-120. https://doi.org/10.20360/langandlit29412

Galla, C. K. (2019). Materials development for indigenous language learning and teaching: Pedagogy, praxis, and possibilities. En E. A. McKinley & L. Tuhiwai Smith (Eds.), Handbook of indigenous education (pp. 357-376). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3899-0_12

Kazez, R. (2009). Los estudios de casos y el problema de la selección de la muestra. Aportes del sistema de matrices de datos. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 71-89. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630252005.pdf

Koole, M. & Lewis, K. W. (2018). Mobile learning as a tool for indigenous language revitalization and sustainability in Canada: Framing the challenge. International Journal of Mobile and Blended Learning, 10(4), 1-12. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2018100101

Luna, L., Benavides, P., Gutiérrez, P., Alchao, M., & Dittborn, A. (2014). Aprender lengua y cultura mapuche en la escuela: Estudio de caso de la implementación del nuevo Sector de Aprendizaje Lengua Indígena desde un análisis de “recursos educativos”. Estudios Pedagógicos, 40(2), 221-240. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300014

Luna Figueroa, L., Bolomey Córdova, C. & Caniguan Velarde, N. (2018). Educación mapuche en el Chile neoliberal: análisis de tres escuelas de la región de La Araucanía. Sinéctica, 50. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0050-007

Madrid Vicencio, M. L. (2013). Puñencantu Papeltun: el paper toy como juego didáctico para introducir al idioma mapuzugun de la etnia Mapuche. Tesis de pregrado, Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114786

Marquès, P. (2011). Los medios didácticos. Universidad Autónoma de Barcelona. http://peremarques.pangea.org/medios.htm

Pacheco-Pailahual, S., Armirola-Garces, L. & Nitrihual-Vadebenito, L. (2019). Kimeltuwe, una estrategia educativa de artivismo digital. Arte, individuo y sociedad, 31(2), 293-309. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.59167

Ramos, K. (2015). Proceso de creación de un material didáctico para la enseñanza del malecu a niños en edad preescolar. Estudios de Lingüística Chibcha, 34, 121-138. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/chibcha/article/download/23771/23936/

Rosas, R., Lara, I., Espinoza, V., Paz Ramírez, M., Porflitt, F., & Benavente, C. (2018). mapuzugun Mew: Software para la enseñanza del mapuzugun en la Escuela 1. Papeles de investigación, 9, 1-17.

Smith, H. A., Giacon, J. & McLean, B. (2018). A community development approach using free online tools for language revival in Australia. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 39(6), 491-510. https://doi.org/10.1080/01434632.2017.1393429

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Ed. Morata.

Turra, O. & Ferrada, D. (2016). Formación del profesorado en la lengua y cultura indígena: una histórica demanda educativa en contexto Mapuche. Educação e Pesquisa, 42(1), 229-242. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201603141205

Unamuno, V. (2019). N’ku Ifweln’uhu: etnografía en co-labor y la producción colectiva de la educación bilingüe intercultural desde la lengua y la cultura wichi (Chaco, Argentina). Foro de Educación, 17(27), 125-146. https://doi.org/10.14516/fde.701

Valerio, C. A. R. (2019). Diseño de materiales multimedia para la enseñanza del náhuatl a hablantes adultos no nativos. Tesis de maestría, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Author Biographies

Silvia Castillo Sánchez, University of Los Lagos

Coordinadora de Asuntos Interculturales e Inclusión de Pueblos Indígenas, docente e investigadora de la Universidad de Los Lagos. Profesora de Castellano por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Magíster en Lingüística por la Universidad de Chile y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Santiago de Chile. Ha participado en iniciativas de enseñanza y revitalización del mapudungun y ha desarrollado investigaciones vinculadas a los procesos de enseñanza-aprendizaje de la lengua mapuche en contextos educativos. Participa en la Red por los derechos educativos y lingüísticos de los pueblos indígenas y en el Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social.

Simona Mayo González, Universidad Católica Silva Henríquez

Docente e investigadora del Centro de Investigación para la Transformación Socioeducativa de la Universidad Católica Silva Henríquez. Licenciada en Lengua y Literatura Hispánica con mención en Literatura de la Universidad de Chile y Magíster en Educación. Se ha desempeñado en la enseñanza, revitalización y difusión del mapudungun en diversos espacios en Chile y Argentina y en la producción de material de enseñanza contextualizado a la realidad urbana y actual de la lengua mapuche.

Jorge Soto Cárcamo, Diego Portales University

Sociólogo, Máster en Investigación en Sociología Aplicada, Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente es coordinador de titulación y docente en el área de metodología del Magíster en Desarrollo Cognitivo del Centro de Desarrollo Cognitivo de la Universidad Diego Portales. Posee experiencia en investigación, consultoría y asesoramiento en temáticas de educación intercultural e inclusión educativa.

Published

2022-03-31

Downloads

Download data is not yet available.