Editor’s note: Read the world to write the future: critical education to address contemporary issues
Abstract
Social sciences education and language and literature education are bonded by a strong link that goes back to the origins of both areas. The development of critical thinking and critical literacy has been -and continues to be- one of the key elements of these research lines. Both have always had on the horizon a global, reflective, and critical citizenship education, capable of dismantling hate narratives present in the media and on social networks by reading beyond the lines and the sources of information, analyzing texts, images, videos, and other cultural products in order to identify ideologies and be able to understand and face past and current social issues, projecting themselves into the future
Keywords
Critical Literacy, Counter-hate speech, Global citizenship, Social sciences educationReferences
Alvermann, D., & Hagood, M. (2000). Critical media literacy: Research, theory, and practice in “new times”. The Journal of Educational Research, 93(3), 193-205. http://doi.org/10.1080/00220670009598707
Benejam, P., Cases, M., Llobet, C., & Oller, M. (2001). La justificación y argumentación de la enseñanza de las ciencias sociales. Iber, 28, 57-68.
Canals, R. (2007). La argumentación en el aprendizaje del conocimiento social. Enseñanza de las ciencias sociales, 6, 49-60.
Casas, M., Bosch, D., & González, N. (2005). Las competencias comunicativas en la formación democrática de los jóvenes: describir, explicar, justificar, interpretar y argumentar. Ense-ñanza de las ciencias sociales, 4, 39-52.
Castellví, J. (2019). Critical digital literacy in social studies. Case studies in elementary school. [Tesi doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona.
Elmborg, J. (2012). Critical information literacy: Definitions and challenges. A C. Wetzel & C. Bruch (Eds.), Transforming information literacy programs: Intersecting frontiers of self, li-brary culture, and campus community (pp. 75–95). Association of College & Research Li-braries.
Estellés, M., & Castellví, J. (2020). The educational implications of populism, emotions and digital hate speech: A dialogue with scholars from Canada, Chile, Spain, the UK, and the US. Sus-tainability, 12(15), 6034. https://doi.org/10.3390/su12156034
Freire, P. (2009). La Educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
Freire, P., & Macedo, D. (2004). Literacy: Reading the word and the world. Routledge.
Gavaldà, A., & Santisteban, A. (2004). La formación de la ciudadanía. Capacidades para la argu-mentación. A M. I. Vera & D. Pérez (Eds.). Formación de la ciudadanía: Las TICs y los nuevos problemas (pp. 529-539). Universidad de Alicante/Asociación Universitaria del Pro-fesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Godoy, F. (2018). Interpretación de fuentes históricas y desarrollo de la literacidad crítica en estu-diantes chilenos de educación secundaria. [Tesi doctoral]. Universitat Autònoma de Barce-lona.
Izquierdo, A. (2019). Contrarelats de l’odi a l’ensenyament i aprenentatge de les ciències socials. Una recerca interpretativa i crítica a l’educació secundària. [Tesi doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona.
Lankshear, C., & McLaren, P. (1993). Critical literacy. Politics, praxis, and the postmodern. State University of New York Press.
Massip, M., Anguera, C., & Llusà, J. (2020). Deconstruir los relatos del odio en el aula. Íber, 99, 24-31.
Mills, K. A. (2016). Literacy theories for the digital age. Social, critical, multimodal, spatial, ma-terial and sensory lenses. Multilingual Matters.
Pangrazio, L. (2016). Reconceptualising critical digital literacy. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 37(2), 163-174. https://doi.org/10.1080/01596306.2014.942836
Pohl, B., & Beaudry, C. (2015). Critical literacy in the social studies classroom: a case study for the 21st century. Journal of Family Strengths, 15(2), 1–13.
Presseisen, B. Z. (1986). Critical thinking and thinking skills: State of the art definitions and practi-ce in public schools. Research for Better Schools, Inc.
Santisteban, A. (2011). La formación del pensamiento social y el desarrollo de las capacidades para pensar la sociedad. A A. Santisteban, & J. Pagès (Eds.), Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en la educación primaria: ciencias sociales para comprender, pen-sar y actuar (pp.85-103). Síntesis.
Tosar, B. (2017). Llegir la paraula i el món: literacitat crítica en els estudis socials a l’educació primària. [Tesi doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona.
Published
Downloads
Copyright (c) 2021 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.