The improvement of communication skills as a space for innovation: an approach to the School Language Project (SLP)

Authors

Abstract

The School Language Project (SLP) offers a response to the challenge of improving students' communicative competence from an interdisciplinary perspective and constitutes a space for coordination, innovation and transformation in the educational field. In this article a theoretical approach to the concept of SLP is carried out, contextualized in the Spanish educational system, which gives way to the description of a specific intervention proposal: the Program for Educational Innovation School Language Project, developed, in its current format, since the 2015-16 academic year in non-university educational centers of the Autonomous Community of Andalusia. This description is completed and illustrated with a qualitative and quantitative analysis of data from the development of the program, which focuses on the work of communication skills and the perceptions of the teachers involved in its implementation. Results of the analysis suggest that SPL constitutes a possible model when it comes to promoting actions to improve the CCL in educational centers.

Keywords

Competence in language communication, School language project, School based management, Teacher education

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Author Biography

Santiago Fabregat Barrios, Universidad de Jaén

Santiago Fabregat Barrios es profesor del Departamento de Filología Española (Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura) en la Universidad de Jaén. Ha sido docente de Educación Secundaria y asesor de formación permanente del profesorado. Actualmente, es investigador responsable del Grupo de Investigación Innovación en Didáctica de la Lengua y la Literatura y coordinador pedagógico del Programa para la Innovación Educativa Proyecto Lingüístico de Centro.

Santiago Fabregat Barrios es profesor del Departamento de Filología Española (Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura) en la Universidad de Jaén. Ha sido docente de Educación Secundaria y asesor de formación permanente del profesorado. Actualmente, es investigador responsable del Grupo de Investigación Innovación en Didáctica de la Lengua y la Literatura y coordinador pedagógico del Programa para la Innovación Educativa Proyecto Lingüístico de Centro.

Published

2021-01-11

How to Cite

Fabregat Barrios, S. (2021). The improvement of communication skills as a space for innovation: an approach to the School Language Project (SLP). Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(4), e992. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.992

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