Federico García Lorca through music: Selection and didactic analysis of a musical repertoire with theatrical hypotext

María Isabel de Vicente-Yagüe Jara

Abstract

Music has a relevant presence in the life and work of Federico García Lorca, while his texts have been a source of inspiration for many composers. This artistic intersection does not have to go unnoticed in the study of the writer, not only in the philological analytical and musical perspectives, but also in the own understanding of his work in the school context. For that reason, the hereby presented article is aimed to an analysis of the didactic possibilities of García Lorca's theatrical production through music. Firstly, it has been proven how the curriculum allows the interdisciplinary connection sought in the different educational stages. Secondly, a list of musical and scenic works with hypotext located in the theater of García Lorca has been prepared. Finally, ten didactic tasks of analysis based on the significant relation of the music with the texts of the writer have been established.

Keywords

Federico García Lorca, musical repertoire, theatrical production, hypertext, didactic analysis

Full Text:

PDF (Español)

References

Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Barcelona: Octaedro.

Chacón, M.ª A. y Molina, E. (2004). Musicalización de textos. Madrid: Enclave creativa.

Decroisette, F. (dir.) (2010). Le livret d’opéra, oeuvre littéraire? París: Presses Universitaires de Vincennes, Université Paris 8.

Eco, U. (1992). Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini.

García Lorca, F. (1954). Obras completas. Madrid: Aguilar.

García Lorca, F. (1961). Canciones españolas antiguas. Madrid: Unión Musical Española.

Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. París: Seuil.

Llort, V. (2011). La memoria de las musas. Aspectos metodológicos del comparatismo artístico. Barcelona: Tizona.

Los gitanos cantan a Federico García Lorca (1997) [CD]. Madrid: PolyGram Ibérica.

Marin, T. (2002). Pour un récit musical. París: L’Harmattan.

Marín Corbí, F. (2007). Figuras, gesto, afecto y retórica en la música. Nasarre, Revista Aragonesa de Musicología, XXIII, 11-52.

Mendoza, A. (coord.) (2000). Lecturas de museo. Orientaciones sobre la recepción de relaciones entre la literatura y las artes. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Ministerio de Educación y Ciencia (2007). Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil (BOE, 4/1/2007).

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (BOE, 1/3/2014).

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato (BOE, 3/1/15).

Nattiez, J. J. (1993). Le combat de Chronos et d’Orphée. París: Christian Bourgois.

Tinnell, R. D. (1998). Federico García Lorca y la música. Madrid: Ediciones Peninsular.

Tromp, G. (1980). Le texte d’opera. En P. Brunel y S. Wolff (dir.), L’opéra (pp. 85-105). París: Bordas.

Vicente-Yagüe Jara, M.ª I. de (2013). La intertextualidad literario-musical. Una estrategia didáctica para la animación a la lectura y la audición musical. Barcelona: Octaedro.

Vicente-Yagüe Jara, M.ª I. de (2015). Literatura e intertextualidad. Literatura y música: un diálogo intersemiótico en el aula. En P. Guerrero y M. T. Caro (coords.), Didáctica de la Lengua y Educación Literaria, 377-388. Madrid: Pirámide.

Vicente-Yagüe Jara, M.ª I. de (2016). Artes y literatura en la LOMCE: mecanismos para la comprensión de lecturas plurales. Investigaciones Sobre Lectura, 5, 59-69.

Vicente-Yagüe Jara, M.ª I. de (2018). La música en la literatura infantil y juvenil. Análisis de un corpus multimodal. En E. Jiménez y S. Fabregat (coords.), La literatura infantil y juvenil: investigaciones, 139-154. Barcelona: Octaedro.

Vicente-Yagüe Jara, M.ª I. de y González, M. (2019). Análisis del panorama metodológico interdisciplinar en Educación Infantil para el fomento de la lectura. Revista Complutense de Educación, 30(2), 493-508.

Wagner, R. (1952). La poesía y la música en el drama del futuro. Buenos Aires: Espasa- Calpe.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature