Music and poetry, two next-door neighbours

Rubén Cristóbal Hornillos

Abstract

We could have chosen from thousands of citations to open this monograph, but when this publication was about to end (or start- depending on how you look at it), a few words given in a radio interview by journalist Iñaki Gabilondo synthesized at the very least the meaning of this play: Music and poetry are next-door neighbours. This phrase alone justifies this work which they have been involved in for several months - although reaping the benefits for several years - a series of authors unknown to each other, but united by a common goal: take advantage of the classical literature that modern music contains to bring it closer to students of all ages, but especially children and teenagers today.

Keywords

n/a

Full Text:

PDF (Español)

References

Cristóbal Hornillos, R. (2016). Diez canciones actuales para conectar con los clásicos literarios. Madrid: MECyD. Extrait de: http://www.mecd.gob.es/polonia/dms/consejerias-exteriores/polonia/publicaciones/10-CANCIONES/DEFINITIVO-CON-NIPO-10-Canciones/DEFINITIVO%20CON%20NIPO%2010%20Canciones.pdf

Gómez Capuz, J. (2004). La poética del pop: los recursos retóricos en las letras del pop español. Anales de Literatura Española, 17, 49-72.

Gómez Capuz, J. (2009). Las letras de canciones de pop-rock español como textos poéticos un modelo alternativo de educación literaria para ESO y Bachillerato. Revista electrónica de estudios filológicos, Tonos digital, 17.

Hodge, R. (1999). Canción. En Van Dijk, T. A. (ed.). Discurso y Literatura. Nuevos planteamientos sobre los géneros literarios (pp. 149-146). Madrid, Visor.

Mendoza Fillola, A. (1993). El concepto de intertextualidad en los textos literarios y en las artes visuales: una reflexión didáctica sobre la contigüidad cultural, III Simposio Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura (pp. 333-342). La Coruña: Universidad de La Coruña. Extrait de: http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/9236

Perdomo López, C. A. (2005). Nuevos planteamientos para la formación de la competencia literaria. Lenguaje y textos, 23, 149-159. Extrait de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1369974

Puig, Quim (2002). Ruido, gritos y palabras: las letras de la música pop española (1977-2000), Rodríguez, F. (coord.), Comunicación y cultura juvenil (pp.109-128). Barcelona: Ariel.

Robinson, K. et Aronica, L. (2015). Creative schools: Revolutionizing education from the ground up. Nueva York: Viking Penguin.

Verdión Castro, J. (2010). La canción popular moderna en español: rasgos de literariedad, Espéculo. Revista de estudios literarios, 46. Extrait de: http://www.ucm.es/info/especulo/numero46/canpopul.html

Vicente Ruiz, P. A. (2010). La canción de consumo: análisis semiótico intertextual e incorporación al canon literario. En los arrabales del libro de texto: apuntes para el esbozo de una didáctica de la acción comunicativa (pp. 16-22). Murcia: Universidad de Murcia. Extrait de: https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/10563

Zamora Pérez, E. C. (2000). Juglares del siglo XX: la canción amorosa, Pop, Rock y de cantautor (Temas y tópicos literarios desde la década 1980-1990). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature