Picturebooks and initial teacher training: a case study at the University of Quindío

Authors

  • Mariana Valencia Leguizamón Universidad del Quindío
  • María Neus Real Mercadal

Abstract

This article presents a research carried out with schoolteaching students of the University of Quindío (Colombia) to contrast their knowledge and reading strategies when facing a picturebook before and after receiving training on this kind of books. Collected through two commentaries of A Sick Day for Amos McGee, data were analysed by means of categories corresponding to picturebooks characteristic literary aspects with a relevant presence in Philip C. Stead and Erin E. Stead’s picturebook. The results show that an initial teacher education focused on knowledge and skills demanded by picturebook reading provokes an increase of future teachers literary competence, although image reading, the book as an object and its conventions and possible subversions should be deepened on.

Keywords

initial teacher education, children's literature, picturebooks, literary education, didactics of literature

References

Arizpe, E. y Styles, M. (2004). Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales. México: Fondo de Cultura Económica.

Belmiro, C. A. (2010). A multimodalidade na literatura infantil e a formação de professores leitores. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 10(2), 403-420. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982010000200007

Bosch, E. (2007). Hacia una definición de álbum. AILIJ, Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 11, 25-45.

Bosch, E. y Duran, T. (2009). Libros sin palabras: ¿Hay que aprender a leerlos? Elementos constitutivos de la imagen. En S. Yubero, J. A. Caride, y E. Larrañaga (coords.), Sociedad educadora, sociedad lectora: XXII Seminario interuniversitario de pedagogía social (pp. 317-326). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Cerrillo, P. (2016). El lector literario. México: Fondo de Cultura Económica.

Cerrillo, P. C.; Yubero, S. (2007). Qué leer y en qué momento. En P.

Cerrillo y S. Yubero (coords.), La formación de mediadores para la promoción de la lectura (pp. 237-244). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Chambers, A. (2008). Conversaciones. Escritos sobre la literatura y los niños. México: Fondo de Cultura Económica.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Buenos Aires: Aique.

Colomer, T. (2013). La literatura infantil: una minoría dentro de la literatura. En A forza das minorías. Actas del 32º Congreso IBBY. Madrid: OEPLI

Colomer, T. (1999/2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.

Colomer, T. (2005). Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, T. (1991/1998). La formación del lector literario: Narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Consejo, E. (2011). Peritextos del siglo XXI. Las guardas en el discurso literario infantil. Ocnos, 7, 111-122.

Cremin, T., Bearne, E., Mottram, M., y Goodwin, P. (2011). Teachers as Readers in the 21st Century. En M. Styles y E. Arizpe (eds.), Acts of reading: Teachers, text and childhood (pp. 201-218). Stoke-on-Trent: Trentham Books.

De Souza Minayo, M. C. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Deleuze, G. (2009). Futurs instituteurs et faibles lecteurs: réalité et/ou fatalité?. Enjeux, 74, 93-100.

Díaz Armas, J. (2008). Lectura literaria y formación inicial: creencias del profesorado en formación sobre el texto y su lector. En A. Mendoza (coord.), Textos entre textos. Las conexiones textuales en la formación del lector (pp. 177-190). Barcelona: Horsori.

Doonan, J. (2005). El libro-álbum moderno. En B. Bellorín (ed.), El libro-álbum: invención y evolución de un género para niños (pp. 46-65). Caracas: Banco del Libro.

Dueñas, J., Tabernero, R., Calvo, V., y otros. (2013). La lectura literaria ante nuevos retos: canon y mediación en la trayectoria lectora de futuros profesores. Ocnos, 11, 21-43. Recuperado de http://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/390

Duran, T. (2009). Álbumes y otras lecturas. Barcelona: Octaedro.

Duran, T. (2008). Aprendiendo de los álbumes. Casa de leitura.org. ABZ da Leitura -Orientações Teóricas. Fundación Gulbenkian. Recuperado de http://www.casadaleitura.org/portalbeta/bo/documentos/ot_aprendiendo_de_los_albumes_d.pdf

Duran, T. (2007). El álbum: un modelo de la narratología postmoderna. Primeras Noticias de Literatura Infantil y Juvenil, 230, 31-38.

Duran, T. (coord.). (2000). ¡Hay que Ver!: Una aproximación al álbum ilustrado. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Esopo. (1982). Fábulas de Esopo: Barcelona: Salvatella S.A.

Fittipaldi, M. (2013). ¿Qué han de saber los niños sobre literatura? Conocimientos literarios y tipos de actuaciones que permiten progresar en la competencia literaria (Tesis doctoral). Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Fittipaldi, M. y Colomer, T. (2014). Currículo literario y lectores escolares. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 66, 17-24.

Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. San José de Costa Rica: PrintCenter.

Hanan, F. (2017). Libro de resúmenes. 6° Foro iberoamericano sobre literacidad y aprendizaje. Madrid: AELE Y ECOLE.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Lee, S. (2014). La trilogía del límite. Albolote: Barbara Fiore.

Lioni, L. (2005). Antes de las imágenes. En B. Bellorín (ed.), El libro-álbum: invención y evolución de un género para niños (pp. 150-155). Caracas: Banco del Libro.

Lluch, G. (2009). Textos y paratextos en los libros infantiles. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Martínez-Miguélez, M. (2010). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.

Massengill, D., Dvorak, M., y Bates, K. (2007). Promise and possibility – Hope for teacher education: Pre-service literacy instruction can have an impact. Reading Research and Instruction, 46 (3), 223-254. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/19388070709558469

Mendoza, A. (1998). Tú lector. Aspectos de interacción texto – lector en el proceso de lectura. Barcelona: Octaedro.

Mercier, A. y Tourron-Bertrand, I. (2013). Formation des maîtres et littérature de jeunesse: un naufrage. BBF: Bulletin des Bibliothèques de France, 58 (2), 16-19.

Morón Olivares, E. y Martínez Agular, C. (2014). Las dificultades de los futuros maestros ante la LIJ: el ejemplo de Alfanhuí. Impossibilia, 8, 194-207.

Munita, F. (2018). “Para mí todos eran cuentos”: incidencia de la formación docente en las creencias y saberes sobre literatura infantil y juvenil”. Catalejos. Revista sobre Lectura, Formación de Lectores y Literatura para Niños, 3 (6), 102-125.

Munita, F. (2014). Reading habits of pre-service teachers / Trayectorias de lectura del profesorado en formación. Cultura & Educación, 26 (3), 448-475.

Palomares Marín, M. (2015) Literatura infantil y universidad: un estudio descriptivo sobre la formación inicial del profesorado de Grado en Educación Primaria. Investigaciones sobre Lectura, 3, 44-66.

Rathmann, P. (2001). Buenas noches, Gorila. Caracas: Ekaré.

Real, N.; Gil, R. M. (2018). La formación básica de docentes de educación infantil en lengua escrita y literatura. El caso de la Universidad Autónoma de Barcelona – UAB. Educar em Revista, 34 (22), 131-150. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2018/200223/PDF_publicat.pdf

Ruíz Dominguez, M. (2008). Rasgos del album metaficcional: El apestoso Hombre Queso y otros cuentos maravillosamente estúpidos” En A. Mendoza (coord.), Textos entre textos. Las conexiones textuales en la formación del lector (pp. 27-35). Barcelona: Horsori.

Shaw Massengill, D.; Dvorak, M. J.; Bates, K. (2007). Promise and possibility – Hope for teacher education: Pre-service literacy instruction can have an impact. Reading Research and Instruction, 46 (3), 223-254.

Silva-Díaz, M. C. (2014). Lectura de álbumes. Universidad Autónoma de Barcelona. Cataluña, España. Semana presencial del Master en Libros y Literatura infantil. Septiembre 29- Octubre 3 de 2014.

Silva-Díaz, M. C. (2006). Algunas opciones y problemas metodológicos al observar la discusión literaria en el aula. En A. Camps (coord.), Diálogo e investigación en las aulas. Investigaciones en didáctica de la lengua (pp. 119-136). Barcelona: Graó.

Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: Álbumes metaficcionales y conocimiento literario (Tesis doctoral). Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Silva-Díaz, M. C. (2001a). La formación de los maestros en literatura infantil: un estudio diagnóstico (primera parte). Cuatrogatos: Revista de Literatura Infantil, 5. Recuperado de https://www.cuatrogatos.org/detail-articulos.php?id=542

Silva-Díaz, M. C. (2001b). La formación de los maestros en literatura infantil: un estudio diagnóstico (segunda parte). Cuatrogatos: Revista de Literatura Infantil, 6. Recuperado de https://www.cuatrogatos.org/detail-articulos.php?lang=es

Silva-Díaz, M. C. y Corchete, T. (2002). Ver y leer: historias a través de dos códigos. En T. Colomer (coord.), Siete llaves para valorar las historias infantiles (pp. 19-37). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Solé, I. (2001). Estrategias de lectura. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona y Editorial Graó.

Stead, P. C. y E. E. Stead. (2012). Un día diferente para el señor Amos. Barcelona: Océano Travesía.

Turrión, C. (2012). La ambigüedad de significado en el álbum ilustrado. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 5 (1), 60-78.

Valencia Leguizamón, M. (2018). La Colección Semilla y la educación literaria para básica primaria en Colombia. Currículo, libro álbum y formación docente (Tesis doctoral). Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Van der Linden, S. (2015). Álbum[es]. Barcelona-Caracas: Ekaré-Banco del Libro.

Van der Linden, S. (2006). Lire l’album. La Puy-en-Velay: l’Atelier du Possin Soluble.

Warmack, W. (2007). Elementary education Pre-Service Teachers´ Attitudes Towards Reading (Tesis doctoral). Auburn University, Alabama, EUA.

Published

30-09-2019

Downloads

Download data is not yet available.