Didáctica de la lengua y la literatura: entre la intervención y la investigación

Authors

  • Gustavo Bombini

Abstract

The purpose of this article is to investigate the didactics of language and literature as a differentiated field of research. We characterize it as governed not only by the usual and foreseeable protocols of any field of research in terms of forms of institutionalization and legitimation, but also by other specific forms of institutionalization and legitimation based on the fact that we start to define the didactics of language and literature as an intervention discipline. This necessarily leads us to reflect on the relationships between knowledge production in the academy and knowledge production in the school field. We present a background of research from the field of sociolinguistics, the field of narrative and educational ethnography as references for the construction of research trends in language and literature didactics.

Keywords

didactics of language and literature, research, teacher training, discipline of intervention

References

Alliaud, A. (1999). Las autobiografías escolares como métodos e instrumentos de indagación y transformación de la docencia. Revista Ensayo y Error, 8 (16/17), 51-72.

Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Bombini, G. (2003). Poner las prácticas en texto: Un modo de saber acerca de la capacitación. Ficha de cátedra. Buenos Aires: CEPA.

Bombini, G. (2004). Prácticas docentes y escritura: hipótesis y experiencias en torno a una relación productiva. Ponencia presentada en el Congreso Nacional de Prácticas Docentes, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Bombini, G. (coord.) (2012). Escribir la metamorfosis: Escritura y formación docente. Buenos Aires: El hacedor.

Bombini, G. (2015). Textos retocados: Sobre lengua, literatura y enseñanza. Buenos Aires: El hacedor.

Bombini, G., y Labeur, P. (2013). Escritura en la formación docente: los géneros de la práctica. Revista Enunciación, 18 (1), 19-29. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.5715

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cohran-Smith, M., y Lytle, S.L. (2002). Dentro/Fuera: Enseñantes que investigan. Madrid: Akal.

Connelly, M., y Clandinin, J. (1995). Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa. En J. Larrosa, R. Arnaus, V.R. Ferrer, N. Pérez de Lara, M. Connelly, J. Clandinin, M. Greene (eds.), Déjame que te cuente: Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Barcelona: Laertes.

Diker, G. (2006). El maestro como autor en la prensa pedagógica argentina (1958-1930) (Tesis de doctorado inédito). Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Jewitt, C. (2015). Multimodalidad, lectura y escritura para el siglo XXI. Lulú Coquette. Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 7, 23-45.

Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica

Petit, M. (2001). Lecturas: Del espacio íntimo al espacio público. México: Fondo de Cultura Económica

Rockwell, E. (1995). En torno al texto: tradiciones docentes y prácticas cotidianas. En E. Rockwell (ed.), La escuela cotidiana (pp. 198-222). México: Fondo de Cultura Económica.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Sirvent, M.T. (1999). Cultura popular y participación social. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Stubbs, M. (1984). Lenguaje y escuela. Análisis sociolingüístico de la enseñanza. Madrid: Cincel-Kapelusz.

Vasilachis, I. (1993). Métodos cualitativos I. Los problemas teórico epistemológicos. Buenos Aires: CEAL.

Published

30-12-2018

Downloads

Download data is not yet available.