Anàlisi crítica d’aplicacions de lectura per a infants: paràmetres i indicadors

Authors

  • Maria Peris Bixquert Universitat de València

Abstract

Children’s digital literature apps have been considerably developed in past years. Even so, editorial production is forgotten in reports and statistics, especially in the digital sector. This fact generates a phenomenon called information overload in which the intermediary has difficulties finding guidelines which make the selection of these new type of contents easy. This research shows the results of the analysis of thirteen reading apps for form and content. At the same time, we can observe traits like the method of acquisition, privacy, the contents’ organization or personalization. Finally, we will reflect on the appropriateness of the criteria, since the analysis of the thirteen apps has shown how the parameters do not analyze in depth the degree of plasticity of the apps and their facility for turning into digital literature.

Keywords

children’s digital literature, reading apps, apps evaluation indicators, reading apps assessment

References

BÁEZ MONTERO, I. C., SUÁREZ RODRÍGUEZ, B. P. (2011). Lectura analógica/lectura digital "el papel" de las lecturas graduadas en aprendices de E/LE, dins Hernández González, Carrasco Santana, Álvarez Ramos (coord.), La Red y sus aplicaciones en la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera (2a ed., p. 117-128). Valladolid: Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Estrangera.

CELAYA, J. (2014). Apps Educativas. Madrid: Dosdoce.

CHALER, N. (2016). «Aplicaciones de clásicos». Correu electrònic Gmail. [Consulta: 05-04-2016].

COLOMER, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.

CORRERO, C. I REAL, N. (2014). Literatura infantil digital 0-6. Present i futur, dins Faristol, 79. Recuperat de <http://www.clijcat.cat/faristol/descargas/79/1_79.pdf>

CORRERO, C., REAL, N. (2016). Els nens de la meva escala, dins Faristol. Recuperat de <http://www.clijcat.cat/faristol/paginas/detall_critiques.php?recordID=2820>

CORRERO, C., REAL, N. (2016). L’univers poètic de Miquel Martí i Pol, dins Faristol. Recuperat de <http://www.clijcat.cat/faristol/paginas/detall_critiques.php?recordID=2840>

CORRERO, C., REAL, N. (2016). Lil’ Red – An Interactive Story”, dins Faristol. Recuperat de <http://www.clijcat.cat/faristol/paginas/detall_critiques.php?recordID=2795>

CORRERO, C., REAL, N. (2016). Sant Jordi, la llegenda, dins Faristol. Recuperat de <http://www.clijcat.cat/faristol/paginas/detall_critiques.php?recordID=2839>

CORRERO, C., REAL, N. (2016). Un món de poesia, dins Faristol. Recuperat de <http://www.clijcat.cat/faristol/paginas/detall_critiques.php?recordID=2814>

ESPANYA. Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal. (BOE, núm. 298, 14-12-1999, última modificación: 15 de marzo de 2011). Recuperat de: <https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1999-23750>

ESPANYA. Real Decreto 428/1993, de 26 de marzo, por el que se aprueba el Estatuto de la Agencia de Protección de Datos. (BOE, núm. 106, 4-5-1993, última modificación: 5 de noviembre de 2008). Recuperat de: <https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1993-11252>

GARCÍA-RODRÍGUEZ A. I GÓMEZ-DÍAZ, R. (2015). Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las TOPAPP de lectura para ninos. Dins Anales de documentación: Revista de biblioteconomía y documentación, Vol. 18, Nº 2. doi:http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071

GARCÍA-RODRÍGUEZ, A. (2012). Diagnóstico del mercado de contenidos digitales infantiles y juveniles en España. Recuperat de

CORDÓN, J. A. ET ALII (COORD.): Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento (1a ed. p. 129-157). Madrid: Pirámide.

GARCÍA-RODRÍGUEZ, A., GÓMEZ-DÍAZ, R. (2016). Lectura digital infantil. Dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: UOC.

GÓMEZ-DÍAZ, R. Y CORDÓN-GARCÍA, J. A. (2015): DINLE, Diccionario Digital de nuevas formas de lectura y escritura. Salamanca: Universidad de Salamanca. Red Internacional de Universidades Lectoras. Disponible en: <http://dinle.usal.es/searchword.php?valor=Aplicaciones de lectura>

ICLASSICS (2012). IPoe – The Interactive and Illustrated Edgar Allan Poe. Versió 3.2.1, setembre 2015.

LLUCH, GEMMA (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Los comités de valoración en las bibliotecas escolares y públicas. Gijón: Trea.

LLUCH, GEMMA (2011). La llegenda dels nadius digitals. Recuperat de Bloc de Gemma Lluch [en línia] <http://www.gemmalluch.com/la-llegenda-dels-nadius-digitals/>

LLUCH, GEMMA (2015). Los criterios de selección de libros digitales. Recuperat de Blog de Gemma Lluch [en línia] < http://www.gemmalluch.com/esp/los-criterios-de-seleccion-de-libros-digitales/>

MEYERS, E. M., ZAMINPAIMA, E., & FREDERICO, A. (2014). «The Future of Children’s Texts: Evaluating Book Apps as Multimodal Reading Experiences». iConference 2014 Proceedings (p. 916–920).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2015). «Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España 2014-2015» [en línia] <http://www.mecd.gob.es/mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/cultura/mc/ehc/2014-2015/Encuesta_de_Habitos_y_Practicas_Culturales_2014-2015_Sintesis_de_resultados.pdf>

OBSERVATORIO DE LA LECTURA Y DEL LIBRO Y EL MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2015). «Informe del sector del libro en España (2013-2015)» [en línia] <[http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/cultura-mecd/areas-cultura/libro/mc/observatoriolect/redirige/estudios-e-informes/elaborados-por-el-observatoriolect/sector-libro-abril2015/sector-libro-abril2015.pdf]>

SANZ PILAR, N. Y GARCÍA-RODRÍGUEZ, A. «Los desarrolladores de libros app infantiles y juveniles: radiografía, perspectivas y modelo de negocio». Anales de Documentación, 2014, vol. 17, nº 2. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.192131

TEIXES, F. (2014). Gamificación: fundamentos y aplicaciones. Barcelona: Editorial UOC.

TURRIÓN PENELAS, C. (2014): Caracterising Narrative Apps (2010-2014). Dins MANERSA, MIREIA I REAL, NEUS (eds.) Digital Literature for Children. Texts, Readers and Educational Practices. Alemanya. P.I.E. Peter Lang.

Published

30-09-2018

Downloads

Download data is not yet available.