Los finales en la literatura infantil contemporánea

Authors

  • Karla Fernández de Gamboa Vázquez Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

The late 20th century brought a notable innovation in children's literature in Western post-industrial societies. This change, both literary and educational, has been manifested in the production of books with new content, new artistic techniques and new discursive forms (Silva-Díaz, 2005). Amongst these innovations, the use of endings which are removed from the archetypical happy ending has been one of the most controversial in the field of their assessment. Taking this debate as a point of departure, this study analyses the endings of works of contemporary children's literature aimed at readers aged 8 to 10 years, which specialized critics have recommended the most. The results obtained demonstrate that the diversification of the varieties of denouement has increased in recent years. Moreover, its use has been renewed by complying with the new characteristics of children's literature in these first decades of the 21st century.

Keywords

Children’s literature, denouement, closure, ending

References

Bellorín, B. y Silva-Díaz, C. (2010). Los finales sorprendentes en los libros-álbum. En T. Colomer; B. Kümmerling-Meibauer y C. Silva-Díaz (eds.), Cruce de miradas: Nuevas aproximaciones al libro-álbum (pp. 142-151). Barcelona: Banco del Libro-GRETEL.

Bettelheim, B. (2010). Psicoanálisis de los cuentos de hadas (Trad. Silvia Furió). Barcelona: Crítica. (Original de 1976).

Cadden, M. (2012). All Is Well: The Epilogue in Children’s Fantasy Fiction. Narrative, 20(3), 343-356. doi: 10.1353/nar.2012.0018

Colomer, T. (1996). ¿Cómo terminan los cuentos? Espacios para la Lectura, 2, 6-7.

Colomer, T. (1998). La formación del lector literario: narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2005). El desenlace de los cuentos como ejemplo de las funciones de la literatura infantil y juvenil. Revista de Educación, Número extraordinario, 203-216. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2005/re2005_16.pdf

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.

Colomer, T. (2015, 8 septiembre). The Construction of Meaning through Endings: Different Types of Endings in Children’s Stories. Conferencia presentada en la 25th EECERA Annual Conference: Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood, Barcelona. Recuperado de https://www.eecera.org/wp-content/uploads/2015/09/Teresa-Colomer-EECERA-2015-Keynote-Presentation.pdf

Colomer, T. (2016). ¿Fueron felices y comieron perdices? CLIJ: Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 269, 6-14.

Donato, E. (1984). Ending/Closure: On Derrida’s Edging of Heidegger. Yale French Studies, 67, 3-22. doi:10.2307/2929905

Goldman, S. R. y Kantor, R. J. (1993). The Limits of Poetic License: When Shouldn’t an Ending Be Happy? Poetics, 22, 135-150. https://doi.org/10.1016/0304-422X(93)90025-C

Goldman, S. R. y Varnhagen, C.K. (1983). Comprehension of Stories with No-obstacle and Obstacle Endings. Child Development 54, 980-992. doi:10.2307/1129902

Hoffmann, H. (2015). Pedro Melenas y compañía (Trad. Víctor Canicio). Madrid: Impedimenta. (Original de 1845).

Kermode, F. (1966). The Sense of an Ending: Studies in the Theory of Fiction. Oxford: Oxford University Press.

León, J. A. y Marchesi, A. (1987). La influencia de variables cognitivas en el recuerdo del cuento y su valoración en la función de la edad. Infancia y aprendizaje, 37, 19-31. https://doi.org/10.1080/02103702.1987.10822145

Miller, D. A. (1981). Narrative and Its Discontents: Problems of Closure in the Traditional Novel. Princeton: Princeton University Press.

Miller, J. H. (1978). The Problematic of Ending in Narrative. Nineteenth-century Fiction, 33(1), 3-7. http://doi.org/10.2307/2932923

Nikolajeva, M. (2005). Aesthetic Approaches to Children's Literature: An Introduction. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press.

Phelan, J. (1989). Reading People, Reading Plots: Character, Progression, and the Interpretation of Narrative. Chicago: University of Chicago Press.

Sánchez García, S. (2011). Relaciones intertextuales y competencia literaria en la obra narrativa de Fernando Alonso. Ocnos, 7, 7-22. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.01

Segal, E. (2007). Narrativity and the Closure of Event Sequences. Amsterdam International Electronic Journal for Cultural Narratology (AJCN), 4, s.p. Recuperado de http://cf.hum.uva.nl/narratology/a07_segal.htm

Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. (Tesis inédita de doctorado), Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra. Disponible en línea: http://www.tdx.cat/handle/10803/4667

Smith, B. H. (1968). Poetic Closure: A Study of How Poems End. Chicago: University of Chicago Press.

Torgovnick, M. (1981). Closure in the Novel. Princeton: Princeton University Press.

Author Biography

Karla Fernández de Gamboa Vázquez, Universitat Autònoma de Barcelona

Diplomada en Educación Infantil y graduada en Educación Primaria (UPV / EHU). Máster en Biblioteca Escolar y Promoción de la Lectura (UAB y UB), en Libros y Literatura Infantil y Juvenil (UAB y el Banco del Libro de Venezuela) y en Investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura (UAB). Trabajó como Personal Investigador en Formación en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura, y de las Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Barcelona y ha sido profesora de didáctica de la literatura infantil en la Universidad del País Vasco. Actualmente está finalizando el Doctorado en Educación en GRETEL (Grupo de Investigación de literatura infantil y juvenil y educación literaria de la UAB).

Published

2018-03-28

Downloads

Download data is not yet available.