La lectura compartida d’un àlbum sense text en una aula d'acollida

Montserrat Pérez Ventayol

Abstract

The use of picturebooks with only illustrations and no text have been proven to be an extremely useful way of encouraging oral production in the target language among immigrant students. Shared reading and reconstructing the story with the aid of the illustration allows for the creation of a space that favours the elaboration of interpretative answers and discussion within the class group, at the same time that it contributes to the exchange of knowledge between classmates. The present article shows that the shared reading of a picturebook without text constitutes an excellent resource to develop communicative competence in Catalan of a group of students in a whithdrawal class, due to the fact that it promotes participation when interpreting and comprehending the picturebook. Conclusions are drawn from a study carried on in a withdrawal class of a highschool in the Barcelona Metropolitan Area, where a group of teenagers were asked to discuss Jörg Müller’s picturebook, The Steadfast TinSoldier.

 

 

 

Keywords

Àlbum il•lustrat, alumnat nouvingut, aula d’acollida, lectura compartida, competència comunicativa oral

Full Text:

PDF

References

Arizpe, E. i Styles, M. (2008) The voices behind the pictures. Children responding to postmodern picturebooks. Dins Sipe, L. & Pantaleo, S.: Postmodern picturebooks. Play, Parody and Self-referentiality (pàg. 213-217). Nova York: Routledge.

Coulthard, K. (2004) Las palabras para expresarlo. Alumnos bilingües responden a textos visuales. Dins Arizpe, E., Styles, M.: Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales (pàg. 239-277). Mèxic: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Datta, M. (2000) Bilinguality, imagination and literature. Dins M. Datta (Ed.) Bilinguality and Literacy, Principles and Practice, pp. 1-28. London: Continuum. http://www.multiverse.ac.uk/attachments/05168b62-41ab-4080-

-6c728b31b200.pdf[data de consulta: 16 abril de 2010]

Margallo, A. (2008, abril): ¿Qué tipo de corpus facilita la integración y el aprendizaje lingüístico y literario de los alumnos recién llegados? Comunicació presentada a les 9èmes Rancontres des Chercheurs en Didactique de la Littérature. Bordeus, 3-5 d'abril de 2008. http://www.pangea.org/greteluab/images/stories/burdeosgretelanamaria.pdf [data de consulta 16 d’abril de 2010]

Maruny, L. i Molina, M. (2006) L’adquisició del català en alumnes d’origen marroquí a l’ensenyament obligatori. Dins Vila, F.X., Boix-Fuster, E., Alturo, N. (ed.): Integrar des de la fragilitat? Societats plurilingües davant el repte de les immigracions multilingües: Suïssa, Brussel·les, Luxemburg, Quebec, Catalunya (pàg. 71-81). Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

Molina, M. i Maruny, L. (2004) El catalán que aprenden los alumnos marroquíes. Escuela e inmigración, n. especial d’Estudios de Sociolingüística, 5(2), pàg.

-348. http://www.sociolinguistica.uvigo.es/articulosXvolumen.asp?id=27 [data de consulta: 16 abril de 2010]

Müller, J. (2005) El soldadito de plomo. Salamanca: Lóguez.

Murgades, J. (coord.) (2006) Conclusions de la comissió de Didàctica de la literatura. L’ensenyament de la literatura a l’ensenyament no universitari. Dins Consell assessor de la llengua a l’escola: Conclusions. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Nussbaum, L. i Unamuno, V. (2004) Competències orals multilingües d’alumnat estranger a Catalunya. A: III Jornades Institut Europeu de programes d’immersió: Cap al plurilingüisme des de la immersió. Barcelona.

Nussbaum, L. i Unamuno, V (eds.) (2006) Usos i competències multilingües entre escolars d’origen immigrant. Barcelona: UAB

Nussbaum, L. (2007) Prototipos de actividades en el aula. Document inèdit. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Silva-Díaz, M.C. i Manresa, M. (2005) Dialogar per aprendre literatura. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 37: 45-55.

Silva-Díaz, C. (2006): “La función de la imagen en el álbum”a Peonza. Revista de Literatura infantil y juvenil, núm. 75-76, P. 23-33.

http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/05817463411603817427857/ima0022.htm [data de consulta: 16 abril de 2010]

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c)