Educar en disseny a secundària mitjançant les píndoles Second Round
Resumen
Second Round és un Projecte d’Innovació Docent Consolidat basat en el foment de l’educació artística a Secundària. Durant el curs 2021-2022 ens hem centrat en qüestions com el disseny i el respecte al planeta, a través dels ODS, apostant per un disseny sostenible. Durant la celebració de València WDC World Design Capital el 2022 resulta fonamental col·laborar amb els centres de secundària. Entre els resultats destaquem la implementació de l’educació en disseny a la formació inicial de docents, així com el desenvolupament de competències relacionades amb la pràctica del disseny.
Palabras clave
diseño, educación artística, formación del profesorado, innovación educativaCitas
Arévalo, Juan Manuel, Mosquera, Franklyn, i Cáceres, Diego (2020) Emprendimientos radicalmente sustentables: diseños emergentes desde el pensamiento crítico. Revista KEPES, 17 (21), 493-536. https://doi.org/10.17151/10.17151/kepes.2020.17.21.17
Arriaga, Amaia, Marcellán, Idoia, i Aberasturi-Apraiz, Estibaliz (2018). Mediación crítica en arte y cultura visual. Pulso. Revista de Investigación, 41, 13-17.
Barthes, Roland (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Bernal Pérez, M. del M. (2016). Los nuevos territorios de la gráfica: imagen, proceso y distribución. Arte, Individuo y Sociedad, 28 (1), 71-90. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47545
Bourriaud, Nicolas (2009). The Radicant. New York, NY: Lukas & Sternberg.
Briggs, Asa, i Burke, Peter (2009). A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge, UK: Polity Press.
Butler, Judith (2010). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, New York, NY: Routledge.
Consejo de Europa (2020). Estrategia Europea Horizon 2030. Website https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/strategy_on_research_and_innovation/presentations/horizon_europe_es_invertir_para_dar_forma_a_nuestro_futuro.pdf
Contreras, Fernando R. (2019). Estudio filosófico sobre la mirada estética en el diseño. Revista KEPES, 16 (19), 11-38. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.2
Duncum, Paul (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
Escaño, Carlos (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 251-261. https://doi.org/10.7203/eari.1014152
Giroux, Henry (2018). Pedagogy and the politics of hope: Theory, culture, and schooling: Acritical reader. New York, NY: Routledge
Groupe µ (1992). Traité du signe visuel: Pour une rhétorique de l’image. Paris: Seuil.
Hamlin, Jessica, i Fusaro, Joe (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century, Art Education, 71(2), 8-15.
Hernández-Fernández, Antoni, i Morera-Vidal, Francesc (2022). Infographics, a better medium than plain text for increasing knowledge. grafica, 10(19), 23-40. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.204
Huerta, Ricard (2020). El diseño de letras como entorno visual para educar en diversidad. Artseduca, 25, 5-22. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2020.25.1
Huerta, Ricard (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
Huerta, Ricard, Domínguez, Ricardo, i Barbosa, Ana Mae (2017). Investigar para educar en diseño y otras urgencias de la educación artística. EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 8, 10-23. https://doi.org/10.7203/eari.8.10790
Huerta, Ricard, i Domínguez, Ricardo (2020). Por una muerte digna para la educación artística, EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 11, 9-24. https://doi.org/10.7203/eari.11.19114
Huerta, Ricard, i Monleón Oliva, Vicente (2020). Diseño de letras en carteles y cabeceras del imaginario Disney, Icono 14, 18(2), 406-434. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1574
Karpati, Andrea, Kerry Freedman, Juan Carlos Castro, Mira Kallio-Tavin & Emiel Heijnen (2017). Collaboration in Visual Culture Learning Communities: Towards a Synergy of Individual and Collective Creative Practice, International Journal of Art and Design Education, 36(2), 164-175. https://DOI.org/101111/jade.12099
Lobovikov-Katz, Anna (2019). Methodology for Spatial-Visual Literacy (MSVL) in Heritage Education: Application to Teacher Training and Interdisciplinary Perspectives. REIFOP Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671
Maffesoli, Michel (2010). La passion de l’ordinaire: miettes sociologiques. París: CNRS.
Marín-Viadel, Ricardo, i Roldán, Joaquín (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Miserachs, Toni (2022). Diseño útil / diseño inútil, algunas cosas que pienso sobre diseño gráfico. grafica, 10(19), 11-21. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.238
Mirzoeff, Nicholas (2006). On Visuality, Journal of Visual Culture, 5(1), 53-79.
Morales, Joan (2019). Experiencias pedagógicas en el ámbito del diseño para la transición. Estudio de un caso: el proyecto de comunicación del Espai Quiró. Revista KEPES, 16 (19), 217-251. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.9
Pallarès, Marc (2020). Educación humanizada. Una aproximación a partir del legado de Heinrich Rombach. Estudios Sobre Educación, 38, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.38.9-27
Postman, Neil (2018). Tecnópolis. La rendición de la cultura a la tecnología. Madrid: Ediciones El Salmón.
Ramírez-Escobar, María Fernanda (2020). Prácticas de visualización en la investigación académica en diseño gráfico. Revista KEPES, 17 (22), 77-108. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.4
Ramon, Ricard (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. http://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
Rancière, Jacques (2013). Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle. Paris: Fayard.
Rodríguez Ortega, Nuria (2018). Five Central Concepts to Think of Digital Humanities as a New Digital Humanism Project, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, 22, 1-6. https://doi.org/10.7238/a.v0i22.3263
Rolling, James H. (2017). Art + Design Practice as Global Positioning System. Art Education, 70 (6), 4-6.
Said-Valbuena, Widman (2019). Prefigurar, co-crear, entretejer. Diseño, creatividad, interculturalidad. Arte, Individuo y Sociedad 31(1), 111-129 https://doi.org/10.5209/ARIS.59369
Sancho-Gil, Joana Maria i Hernández, Fernando (2018). La profesión docente en la era del exceso de información y la falta de sentido. RED. Revista de Educación a Distancia, 56, artíc. 4. https://doi.org/10.6018/red/56/4
Sennett, Richard (2013). El artesano. Barcelona: Anagrama.
UNESCO (2022). Plataforma de conocimiento sobre los ODS. Website: https://sdgs.un.org/
Yin, Robert K. (2009). Case Study Research. London: Sage.
Publicado
Descargas
Derechos de autor 2023 Ricard Huerta

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.