La intervenció del disseny gràfic en els museus.
Cas projecte Dechados
Resumen
El projecte “Dechados Creativitat inclusiva a secundària mitjançant la relació entre centres educatius i museus” planteja la possibilitat de millorar el nivell de creativitat entre l’alumnat de secundària, apro- fitant les visites a museus. Un dels aspectes que valorem en l’observació de les visites és el disseny dels entorns dels propis museus, i la manera com aquesta mediació es pot convertir en un procés de coneixement de les possibilitats de les institucions a nivell de disseny dels espais del propi museu, un aspecte que serà valorat pels usuaris. Tant l’aspecte de les sales de la col·lecció permanent, com els espais de les exposicions temporals, ens permeten indagar en la imatge gràfica que ofereixen. Estu- diem des de la cultura visual aquests entorns, impulsant la creativitat dels usuaris. Entre els resultats de la recerca destacar l’impacte que té el disseny d’espais en els visitants, així com l’anàlisi de les polítiques comunicatives de cada institució.
Palabras clave
diseño gráfico, museos, educación secundariaCitas
Alcaraz, Rubén i Massaguer, Lluc (2021). ¿Qué papel juega el diseño gráfico en la accesibilidad web?, grafica, 9(18), 95-104, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.208
Arriaga, Amaia, Marcellán, Idoia, i Aberasturi-Apraiz, Estitxu (2018). Mediación crítica en arte y cultura visual. Pulso. Revista de Educación, 41, 13-17.
Benjamin, Walter (2005). Libro de los pasajes. Akal.
Bernal Pérez, María del Mar (2016). Los nuevos territorios de la gráfica: imagen, proceso y distribución. Arte, Individuo Y Sociedad, 28 (1), 71-90. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47545
Bourriaud, Nicolas (2009). The Radicant. Lukas & Sternberg.
Contreras, Fernando R. (2019). Estudio filosófico sobre la mirada estética en el diseño. Revista KEPES, 16 (19), 11-38. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.2
Dewey, John (1998). Democracia y educación. Morata.
Duncum, Paul (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
Escaño, Carlos (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 251-261. https://doi.org/10.7203/eari.1014152
Giroux, Henry (2018). Pedagogy and the politics of hope: Theory, culture, and schooling: Acritical reader. Routledge
Hamlin, Jessica i Fusaro, Joe (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century, Art Education, 71(2), 8-15.
Han, Byung-Chul (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Taurus.
Huerta, Ricard (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
Huerta, Ricard i Domínguez, Ricardo (2020). Por una muerte digna para la educación artística, EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 11, 9-24. https://doi.org/10.7203/eari.11.19114
Maffesoli, Michel (2010). La passion de l’ordinaire : miettes sociologiques. París: CNRS.
Maia, Manuela (2023). A perspective about design cognition to research through making validation in graphic design, grafica, 11(21), 91-97, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.252
Miserachs, Toni (2022). Diseño útil / diseño inútil, algunas cosas que pienso sobre diseño gráfico, grafica, 10(19), 11-21. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.238
Ordine, Nuccio (2013). La utilidad de lo inútil. Acantilado.
Pallarès, Marc (2020). Educación humanizada. Una aproximación a partir del legado de Heinrich Rombach. Estudios Sobre Educación, 38, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.38.9-27
Ramon-Camps, Ricard (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. http://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
Rodríguez Ortega, Nuria (2018). Five Central Concepts to Think of Digital Humanities as a New Digital Humanism Project, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, 22, 1-6. https://doi.org/10.7238/a.v0i22.3263
Rogoff, Irit (2008) Turning. Journal e-flux, 0.
Yin, Robert K. (2009). Case Study. Sage
Publicado
Descargas
Derechos de autor 2023 Ricard Huerta
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.