Els conceptes empírics a les comunitats discursives reaccionàries en línia: una mirada des de l'esquematisme kantià

Autors/ores

Resum

Redpilled és un terme amb el qual les comunitats en línia de l’espectre reaccionari identifiquen la seva posició política: encara que poden agrupar-se dins l’espectre de l’extrema dreta, els estudis d’aquests espais en destaquen el caràcter heterogeni i indefinit. El present treball aspira a contribuir a l’estudi d’aquestes comunitats en línia considerant-les espais de construcció i resignificació de conceptes per a la confrontació ideològica. Per fer-ho, s’argumentarà que constitueixen comunitats discursives que fan servir el llenguatge per aconseguir objectius ideològics i que la doctrina kantiana de l’esquematisme pot contribuir a explicar la manera en què aquest llenguatge manté la seva coherència, malgrat l’heterogeneïtat del grup i la imprecisió dels conceptes que es manegen.

Paraules clau

comunitats discursives, conceptes empírics, esquematisme, extremisme

Referències

ANGUS, Daniel; BRUNS, Alex; HURCOMBE, Edward; HARRINGTON, Stephen; GLAZUNOVA, Sofya; MONTAÑA-NIÑO, Silvia Ximena; OBEID, Abdul; COULIBALY, Souleymane; COPLAND, Simon; GRAHAM, Timothy; WRIGHT, Scott y DEHGHAN, Ehsan (2021). ‘Fake News’ and Other Problematic Information: Studying Dissemination and Discourse Patterns. AoIR 2021: The 22nd Annual Conference of the Association of Internet Researchers.

ARIAS, Martín (2008). «¿Hay un esquematismo de los conceptos empíricos y matemáticos?». Anuario Filosófico, 41 (3), 621-635.

ARIAS, Martín (2014). «Los esquemas de los conceptos empíricos y matemáticos como procedimientos de síntesis gobernados por reglas conceptuales». Studia Kantiana, 17, 74-103.

BAELE, Stephane J.; BRACE, Lewys y COAN, Travis G. (2020). «Uncovering the Far-Right Online Ecosystem: An Analytical Framework and Research Agenda». Studies in Conflict & Terrorism, 46 (9), 1-21. https://doi.org/10.1080/1057610X.2020.1862895

BECKER, Alton L. (1995). Beyond Translation: Essays toward a modern philology. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press.

BEYER, Jessica L. (2014). Expect Us: Online Communities and Political Mobilization. Oxford: Oxford University Press.

BIRRER, Mathias (2017). Kant und die Heterogenität der Erkenntnisquellen. Berlín: Walter de Gruyter GmbH & Co KG.

BLIUC, Ana María; FAULKNER, Nicholas; JAKUBOWICZ, Andrew y MCGARTY, Craig (2018). «Online networks of racial hate: A systematic review of 10 years of research on cyber-racism». Computers in Human Behavior, 87 (1), 75-86. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.026

BORG, Erik (2003). «Discourse community». ELT Journal, 57 (4), 398-400. https://doi.org/10.1093/elt/57.4.398

CAIANI, Manuela y PARENTI, Linda (2013). European and American Extreme Right Groups and the Internet. Farnham: Ashgate Publishing.

CASTELLS, Manuel (2012). Redes de indignación y esperanza: Los movimientos sociales en la era de internet. Madrid: Alianza Editorial.

CHIPMAN, Lauchlan (1972). «Kant’s Categories and their Schematism». Kant-Studien, 63, 36-50. https://doi.org/10.1515/kant.1972.63.1-4.36

COLLEY, Thomas y MOORE, Martin (2022). «The Challenges of Studying 4chan and the Alt-Right: “Come on in the Water’s Fine”». New Media & Society, 20, 1-26. https://doi.org/10.1177/1461444820948803

DE KOSTER, Willem y HOUTMAN, Dick (2008). «‘Stormfront is like a second home to me’: On virtual community formation by right-wing extremists». Information, Communication & Society, 11 (8), 1155-1176. https://doi.org/10.1080/13691180802266665

DELGADO ONTIVERO, Lionel y SÁNCHEZ SICILIA, Alejandro (2023). «Subversión antifeminista: Análisis audiovisual de la manosfera en redes sociales. Masculinidades disidentes en el audiovisual español y latinoamericano contemporáneo». Prisma Social, 40, 181-212.

DIGNAM, Pierce y ROHLINGER, Deana (2019). «Misogynistic Men Online: How the Red Pill Helped Elect Trump». Signs: Journal of Women in Culture and Society, 44 (3), 589-612.

FINLAYSON, Adam (2021). «Neoliberalism, the alt-right and the intellectual dark web». Theory, Culture & Society, 38 (6), 167-190. https://doi.org/10.1177/02632764211036731

GING, Debbie (2017). «Alphas, Betas, and Incels: Theorizing the Masculinities of the Manosphere». Men and Masculinities, 22 (4), 638-657. https://doi.org/10.1177/1097184X17706401

GREENE, Viveca S. (2019). «‘Deplorable’ satire: Alt-right memes, white genocide tweets, and redpilling normies». Studies in American Humor, 5 (1), 31-69. https://doi.org/10.5325/studamerhumor.5.1.0031

GRIFFIN, Roger (2023). «Fascism’s new faces (and new facelessness) in the “post-fascist” epoch». Forum für osteuropäische Ideen- und Zeitgeschichte, 27 (1), 45-92.

FILMER, Denise y VIGNOZZI, Gianmarco (2022). «“Don’t Call me Woke!”: Tracing the Pragmatic and Emotive Trajectory of the Word of Our Era». I-LanD Journal: Identity, Language and Diversity, 1, 8-30.

FRICKE, Christel (2013). Kants Theorie des reinen Geschmacksurteils. Berlín: Walter de Gruyter.

HAGEN, Sal y DE ZEEUW, Daniël (2023). «Based and confused: Tracing the political connotations of a memetic phrase across the web». Big Data & Society, 10 (1), 1-16. https://doi.org/10.1177/20539517231163175

HALAVAIS, Alexander; MASSANARI, Adrienne; BERGSTROM, Kelly y POOR, Nathaniel (2020). «Reddit’s Communities & Consequences». Aoir Selected Papers of Internet Research.

HOLT, Thomas J.; FREILICH, Joshua D. y CHERMAK, Steven M. (2020). «Examining the Online Expression of Ideology among Far-Right Extremist Forum Users». Terrorism and Political Violence, 1-21. https://doi.org/10.1080/09546553.2019.1701446

HUGHES, Fiona (2006). «On Aesthetic Judgement and our Relation to Nature: Kant’s Concept of Purposiveness». Inquiry, 49 (6), 547-572. https://doi.org/10.1080/00201740601016213

JIMÉNEZ, Alba (2015). «Das Problem der Transzendentalen Zeitbestimmung im Rahmen von Kants Philosophie». Contrastes: Revista Internacional de Filosofía, 20 (1), 83-101.

JIMÉNEZ, Alba (2016). «“Gleichartigkeit” y “Anwendung” en la Crítica de la razón pura de Kant». Daimon: Revista Internacional de Filosofía, 67, 7-21. https://doi.org/10.6018/194971

JOHNSON, Jessica (2018). «The Self-Radicalization of White Men: “Fake News” and the Affective Networking of Paranoia». Communication, Culture and Critique, 11 (1), 100-115. https://doi.org/10.1093/ccc/tcx014

KANT, Immanuel (2001). Lógica: Acompañada de una selección de reflexiones sobre el legado de Kant. Traducción de María Jesís Vázquez Lobeiras. Tres Cantos: Akal.

KANT, Immanuel (2017). Crítica del juicio. Traducción de Juan José García Norro y Rogelio Rovira. Madrid: Tecnos.

KANT, Immanuel (2019). Crítica de la razón pura. Traducción de Pedro Rivas. Madrid: Taurus.

KATZ, Yuval y SHIFMAN, Limor (2017). «Making sense?: The structure and meanings of digital memetic nonsense». Information, Communication & Society, 20 (6), 825-842. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1291702

KERODAL, Ashmini G.; FREILICH, Joshua D.; CHERMAK, Steven M. (2016). «Commitment to Extremist Ideology: Using Factor Analysis to Move beyond Binary Measures of Extremism». Studies in Conflict & Terrorism, 39, 687-711. https://doi.org/10.1080/1057610X.2016.1141012

KORIAKO, Darius (2001). «Kants Schematismuslehre und ihre Relevanz für die Philosophie der Mathematik». Archiv Für Geschichte Der Philosophie, 83 (3), 286-307. https://doi.org/10.1515/agph.2001.003

LA ROCCA, Claudio (1989). «Schematismus und Anwendung». Kant-Studien, 80, 1-4, 129-154.

LAVAL, Christian y DARDOT, Pierre (2013). La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa.

LAZOS, Efraín (2023). «Heterogeneidad y aplicación en el Esquematismo trascendental de Kant». Tópicos (México), 67, 117-153. https://doi.org/10.21555/top.v670.2408

LEVY, Emmi (2021). Comply or Goodbye: Representations of Women in the Red Pill Discourse on Instagram [Tesis doctoral]. Universidad de Turku.

MAMIÉ, Robin; HORTA RIBEIRO, Manoel y WEST, Robert (2021). «Are Anti-Feminist Communities Gateways to the Far Right?: Evidence from Reddit and YouTube». 13th ACM Web Science Conference 2021.

MATHERNE, Samantha (2014). «Kant and the Art of Schematism». Kantian Review, 19 (2), 181-205.

MATTEI, Mattia; PRATELLI, Manuel; CALDARELLI, Guido; PETROCCHI, Marinella; SARACCO, Fabio (2022). «Bow-tie structures of twitter discursive communities». Sci Rep, 12, 12944.

MARCOTTE, Amanda (2023). «Why the GOP is obsessed with “woke” — but can’t define it». Salon (16 de marzo), Recuperado de https://www.salon.com/2023/03/16/why-the-is-obsessed-with-woke--but-cant-define-it/

MARWICK, Alice E.; CLANCY, Benjamin y FURL, Katherine (2022). «Far-Right Online Radicalization: A Review of the Literature». Bulletin of Technology & Public Life. https://doi.org/10.21428/bfcb0bff.e9492a11

MARWICK, Alice E. y FURL, Katherine (2021). «Taking the Redpill: Talking about Extremism». Selected Papers of #AoIR2021: The 22nd Annual Conference of the Association of Internet Researchers. https://doi.org/10.5210/spir.v2021i0.12207

MOUNTFORD, Joseph B. (2018). «Topic Modeling the Red Pill». Social Sciences, 7 (3), 42. https://doi.org/10.3390/socsci7030042

NAGLE, Angela (2017). Kill All Normies: Online Culture Wars from 4chan and Tumblr to Trump and the Alt-Right. Winchester: John Hunt Publishing.

PIPPIN, Robert B. (1976). «The schematism and empirical concepts». Kant-Studien, 67 (2), 156-171.

PIPPIN, Robert B. (1979). «Kant on empirical concepts». Studies in History and Philosophy of Science, 10 (1), 1-19.

SCHMIDT, Vivien Ann (2023). «Populist agenda-setting: Shaping the narrative, framing the debate, captivating the ‘people’, upending the mainstream, capturing power». Journal of European Public Policy, 1-24. https://doi.org/10.1080/13501763.2023.2289596

SEDWICK, Mark (ed.) (2019). Key Thinkers of the Radical Right: Behind the New Threat to Liberal Democracy. Oxford: Oxford University Press.

SWALES, John M. (1990). «The Concept of Discourse Community». Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Boston: Cambridge UP, 21-32.

SWALES, John M. (2016). «Reflections on the concept of discourse community». ASp, 69, 7-19. https://doi.org/10.4000/asp.4774

VAN VALKENBURGH, Shawn B. (2021). «Digesting the Red Pill: Masculinity and Neoliberalism in the Manosphere». Men and Masculinities, 24 (1), 84-103. https://doi.org/10.1177/1097184X18816118

VIDGEN, Bertie; YASSERI, Taha y MARGETTS, Helen (2021). «Islamophobes are not all the same!: A study of far-right actors on Twitter». Journal of Policing, Intelligence and Counter Terrorism, 1-23. https://doi.org/10.1080/18335330.2021.1892166

WIGGINS, Bradley E. (2020) «Boogaloo and Civil War 2: Memetic antagonism in expressions of covert activism». New Media & Society, 23 (11), 3179-3205. https://doi.org/10.1177/1461444820945317

WILLIAMS, Jessica J. (2020). «“The Shape of a Four-Footed Animal in General”: Kant on Empirical Schemata and the System of Nature». HOPOS: The Journal of the International Society for the History of Philosophy of Science, 10 (1), 1-23.

WINTER, Aaron (2019). «Online Hate: From the Far-Right to the “Alt-Right”, and from the Margins to the Mainstream». En: LUMSDEN, Karen y HARMER, Emily (ed.). Online Othering: Exploring Digital Violence and Discrimination on the web. Londres: UK Palgrave Macmillan, 39-63. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12633-9_2

ZHANG, Chenchen (2023). «Postcolonial nationalism and the global right». Geoforum, 144, 103824. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2023.103824

Biografia de l'autor/a

Alberto Morán Roa, Universidad Complutense de Madrid

Alberto Morán Roa és investigador postdoctoral de la Universitat Complutense de Madrid. Aquest article s’emmarca en la concessió de l’Ajuda Margarita Salas per a la Formació de Joves Doctors (ref.: REGAGE22e00042324649) per part de la Universitat Nacional d’Educació a Distància, de la qual són entitats finançadores, a més d’aquesta, el Ministeri d’Universitats i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. L’autor exerceix la seva labor investigadora i docent al Departament de Lògica i Filosofia Teòrica de la Universitat Complutense de Madrid, dins del projecte de recerca Esquematisme, teoria de les categories i mereologia en la filosofia kantiana: una perspectiva fenomenologicohermenèutica (MINECO PID2020-115142GA-100), del qual Alba Jiménez Rodríguez és la investigadora principal.

Publicades

2024-07-25

Com citar

Morán Roa, A. (2024). Els conceptes empírics a les comunitats discursives reaccionàries en línia: una mirada des de l’esquematisme kantià. Enrahonar. An International Journal of Theoretical and Practical Reason, 73, 219–240. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.1580

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Funding data