L’estètica d’allò quotidià i la construcció del món propi: des de Levinas i Merleau-Ponty
Resum
Aquest article té dues intencions: d’una banda, a través de Levinas i Merleau-Ponty, mostrar la rellevància de les eines fenomenològiques en el debat actual de l’estètica d’allò quotidià; d’una altra, defensar la tesi que l’específic de l’estètica d’allò quotidià consisteix a comprendre que la nostra quotidianitat està fundada inherentment en elements estètics que s’integren en la nostra vida de manera irreflexiva. Al seu torn, aquests elements estètics, malgrat la seva irreflexivitat, componen un element essencial en la construcció de la nostra subjectivitat i el nostre món propi. A través de Levinas ens servirem del seu concepte de goig per fundar una ètica d’allò quotidià; a través de Merleau-Ponty acudirem a les seves reflexions sobre la corporalitat per descriure la fenomenologia d’aquesta experiència. La característica proximitat, inatenció i falta de diferenciació analítica de l’estètica d’allò quotidià constituirà, al seu torn, una de les diferències principals amb altres teories estètiques caracteritzades per la contemplació, l’objectualitat i el desinterès.
Paraules clau
estètica quotidiana , goig, quotidianitat, Merleau-Ponty , Levinas, fenomenologiaReferències
BATRES, Ángel (2016). La perspectiva del gozo en la ética de E. Lévinas. [Tesis doctoral] Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/42950083.pdf
BECH, Josep Maria (2005). Merleau-Ponty: Una aproximación a su pensamiento. Barcelona: Anthropos.
BENJAMIN, Walter (2007). Illuminations. Traducción de Harry Zohn. Nueva York: Schocken Books.
BORDIEU, Pierre (1997). Méditations pascaliennes. París: Seuil.
DEWEY, John (1958). Art as Experience. Nueva York: Capricorn Press.
HAAPALA, Arto (2005). «On the Aesthetics of the Everyday: Familiarity, Strangeness, and the Meaning of Place». En: A. LIGHT y J. M. SMITH (eds.). The Aesthetics of Everyday Life. Nueva York: Columbia University Press.
HAAPALA, Arto (2018). «Wonder and the everyday». Journal of Scottish Though Aesthetics, Nature and Religion: Ronald W. Hepburn and his legacy, 10.
HAINIC, Christian (2015). «The Heideggerian Roots of Everyday Aesthetics». Filozofski Vestnik, 36 (1).
HARMAN, Graham (2005). Guerrilla Metaphysics: Phenomenology and the Carpentry of Things. Nueva York: Open Court.
HEIDEGGER, Martin (2009). Ser y tiempo. Traducido por Jorge Eduardo Rivera. Madrid: Trotta.
HIGHMORE, Ben (ed.) (2002). The Everyday Life Reader. Londres: Routledge.
LEDDY, Thomas (2012). The Extraordinary in the Ordinary. Peterborough: Broadview Press.
LEDDY, Thomas (2014). «Heidegger on everyday aesthetics». Aesthetics Today. Recuperado de http://aestheticstoday.blogspot.com/2014/04/heidegger-on-everyday-aesthetics.html [Consulta: 22/06/2021].
LEVINAS, Emmanuel (1983). Le temps et l’autre. París: Quadrige.
LEVINAS, Emmanuel (1990). Totalité et infini: Essais sur l’exteriorité. París: Livre de Poche.
MERLEAU-PONTY, Maurice (1964). Le visible et l’invisible. París: Gallimard.
MERLEAU-PONTY, Maurice (1969). Phénoménologie de la perception. París: Gallimard.
MERLEAU-PONTY, Maurice (2003a). El mundo de la percepción: Siete conferencias. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
MERLEAU-PONTY, Maurice (2003b). L’institution dans l’histoire personnelle et publique. Le problème de la passivité, le sommeil, l’inconscient, la mémoire: Notes de cours au Collège de France (1954-1955). París: Belin.
ORTEGA Y GASSET, José (1958). La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Madrid: Revista de Occidente.
PÉREZ CARREÑO, Francisca (2019). «The aesthetic value of the unnoticed». Paths from the Philosophy of Art to Everyday Aesthetics. Helsinki: Finnish Society for Aesthetics.
PROUST, Marcel (1972). À la recherche du temps perdu, VII: Le temps retrouvé. París: Gallimard.
SAITO, Yuriko (2017). Aesthetics of the Familiar. Oxford: Oxford University Press.
SARTRE, Jean-Paul (1964). Lo Imaginario: psicología fenomenológica de la imaginación. Buenos Aires: Losada.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Alfonso Hoyos Morales

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.