Teoria crítica i fenomenologia: una síntesi necessària? Bases fenomenològiques per a una revisió crítica del projecte filosòfic del primer Marcuse

Noé Expósito Ropero

Resum

L’objectiu principal d’aquest treball és replantejar la possibilitat de fer una síntesi entre la fenomenologia de Husserl i la teoria crítica de l’Escola de Frankfurt. Per fer-ho, realitzarem una revisió crítica dels textos del primer Marcuse (1928-1933), el projecte filosòfic del qual va consistir a formular una síntesi entre l’ontologia fenomenològica de Heidegger i el materialisme dialèctic de Marx. La tesi que defensarem aquí és que aquest projecte continua sent vigent, però prendrem com a referent la fenomenologia de Husserl, des de la qual interpretarem els textos de Marcuse, i no pas l’ontologia existencial de Heidegger.

Paraules clau

Herbert Marcuse; Edmund Husserl; Martin Heidegger; Karl Marx; fenomenologia; teoria crítica; marxisme; Escola de Frankfurt

Text complet:

PDF (Español)

Referències

ADRIÁN, Jesús (2009). El lenguaje de Heidegger: Diccionario filosófico 1912-1927. Barcelona: Herder.

ADRIÁN, Jesús (2012). «“Ser y tiempo”: ¿una ética del cuidado?». Aurora. Papeles del “Seminario María Zambrano”, 13, 74-79.

ADRIÁN, Jesús (2015). «El problema de la reflexión en Husserl y Heidegger». Investigaciones fenomenológicas, 5, 93-120.

BERCIANO, Modesto (1980). «Herbert Marcuse: El primer marxista heideggeriano». Pensamiento: Revista de Investigación e Información Filosófica, 36, 131-164.

CAIRNS, Dorion (1976). Conversations with Husserl and Fink. Editado por R. M. Zaner. La Haya: Martinus Nijhoff.

CEREZO, Pedro (1991). «De la existencia ética a la ética originaria». En: DUQUE, Félix (ed.). Heidegger: La voz de tiempos sombríos. Barcelona: El Serbal, 11-79.

DENKEN TUTGUT [denkentutgut] (2010, diciembre 12). Herbert Marcuse im Gespräch mit Ivo Frenzel und Willy Hochkeppel [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=C5PU0EASi_Q

DEPRAZ, Natalie (2001). Lucidité du corps: De l’empirisme transcendantal en phénoménologie. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Phaenomenologica.

DÍAZ, Jesús Miguel (2003). Husserl y la historia: Hacia la función práctica de la fenomenología. Madrid: UNED.

DUQUE, Félix (1991). Heidegger: La voz de tiempos sombríos. Barcelona: El Serbal.

EXPÓSITO, Noé (2016). «El método fenomenológico en los Seminarios de Zollikon de Martin Heidegger». Differenz: Revista Internacional de Estudios Heideggerianos y sus Derivas Contemporáneas, 2, 35-49.

EXPÓSITO, Noé (2017a). «Husserl, Heidegger y la fenomenología: Algunas reflexiones críticas a propósito de Ser y tiempo de Martin Heidegger: Un comentario fenomenológico». Differenz: Revista Internacional de Estudios Heideggerianos y sus Derivas Contemporáneas, 3, 57-81.

EXPÓSITO, Noé (2017b). «La dialéctica platónica en la fenomenología del materialismo histórico del primer Marcuse (1928-1933)». Differenz: Revista Internacional de Estudios Heideggerianos y sus Derivas Contemporáneas, 3, 83-103.

EXPÓSITO, Noé (2018). «Nota introductoria a la traducción de “La idea de una cultura filosófica. Su primera germinación en la filosofía griega” de Edmund Husserl». Investigaciones Fenomenológicas, 15, 187-205.

FERRER, Urbano (2008). La trayectoria fenomenológica de Husserl. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.

FERRER, Urbano y SÁNCHEZ-MIGALLÓN, Sergio (2011). La ética de Edmund Husserl. Madrid: Plaza y Valdés; Sevilla: Thémata.

FIGAL, Günter (2000). Martin Heidegger: Phänomenologie der Freiheit. Weinheim: Beltz Athenäum.

HEIDEGGER, Martin (1925). Prolegómenos para una historia del concepto de tiempo. Traducción de Jaime Aspiunza Elguezabal. Madrid: Alianza, 2006.

HEIDEGGER, Martin (1927). El ser y el tiempo. Traducción de José Gaos. México: Fondo de Cultura Económica, 2007.

HEIDEGGER, Martin (1947). «Carta sobre el humanismo». En: Hitos. Traducción de Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza, 2007, 251-297.

HEIDEGGER, Martin (1953). «La pregunta por la técnica». En: Conferencias y artículos. Traducción de Eustaquio Barjau. Barcelona: El Serbal, 2001, 9-37.

HEIDEGGER, Martin (1987). Seminarios de Zollikon. Traducción de Ángel Xolocotzi. México: Herder, 2013.

HEIDEGGER, Martin (2015). Cuadernos Negros (1931-1938). Traducción de Alberto Ciria. Madrid: Trotta.

HOYOS, Guillermo (1980). «Fenomenología y marxismo en la obra de Herbert Marcuse». Ideas y Valores, 29 (57-58), 3-22.

HUSSERL, Edmund (1923). «La idea de una cultura filosófica. Su primera germinación en la filosofía griega». Investigaciones Fenomenológicas, 15, 2018, 207-218. Traducción de Noé Expósito.

HUSSERL, Edmund (1973). Zur Phänomenologie der Intersubjektivität: Texte aus dem Nachlass. Erster Teil. 1905-1920. Edición de Iso Kern. La Haya: Martinus Nijhoff.

HUSSERL, Edmund (1976). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie. Edición de Walter Biemel. La Haya: Martinus Nijhoff. Existe traducción española de Julia Iribarne: La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2008.

HUSSERL, Edmund (1988). Vorlesungen über Ethik und Wertlehre: 1908-1914. Edición de Ullrich Melle. La Haya: Kluwer Academic Publishers.

HUSSERL, Edmund (1997). Ideas relativas a una fenomenología pura y a una filosofía fenomenológica. Libro Segundo: Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución. Traducción de Antonio Zirión. México: FCE.

HUSSERL, Edmund (2004). Einleitung in die Ethik: Vorlesungen Sommersemester 1920 und 1924. Edición de Henning Peucker. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

HUSSERL, Edmund (2012). Renovación del hombre y de la cultura: Cinco ensayos. Traducción de Agustín Serrano de Haro. Madrid: Anthropos.

HUSSERL, Edmund (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y a una filosofía fenomenológica. Libro primero: Introducción general a la fenomenología pura. Traducción de A. Zirión. México: FCE.

HUSSERL, Edmund (2014). Grenzprobleme der Phänomenologie: Analysen des Unbewusstseins und der Instinkte. Metaphysik. Späte Ethik (Texte aus dem Nachlass 1908-1937). Edición de Rochus Sowa y Thomas Vongehr. Nueva York: Springer.

JAMME, Christoph (2012). «Eine Urlaubslektüre und ihre Folgen: Husserl liest Heidegger». En: VON HOLGER, Z.; DENKER, A. y BERNET, R. (eds.). Heidegger-Jahrbuch 6: Heidegger und Husserl. Friburgo: Verlag Karl Alber, 218-232.

LANDGREBE, Ludwig (1977). «Das Problem der Teleologie und der Leiblichkeit in der Phänomenologie und im Marxismus». En: WALDENFELS, B.; BROEKMAN, B. Jan M. y PAŽANIN, A. (eds.). Phänomenologie und Marxismus. Band 1: Konzepte und Methoden. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 71–104. Existe traducción española de Noé Expósito: «El problema de la teleología y la corporalidad en la fenomenología y en el marxismo». Acta Mexicana de Fenomenología. Revista de investigación filosófica y científica, 2, 2017, 93-121.

LEÓN, Felipe (2015). «Reflexión, objetivación, tematización: Sobre una crítica heideggeriana de Husserl». Investigaciones Fenomenológicas. Vol. monográfico 5, 159-181.

MARCUSE, Herbert (1930). «Zum Problem der Dialektik I». Die Gesellschaft, 7:1,15-30. Traducción española de José Manuel Romero Cuevas: «Sobre el problema de la dialéctica I», en MARCUSE, Herbert (2011). Entre hermenéutica y teoría crítica: Artículos 1929-1931. Edición, introducción y traducción de José Manuel Romero. Barcelona: Herder, 85-105.

MARCUSE, Herbert (1936). «Sobre el concepto de esencia». En: MARCUSE, H. La agresividad en la sociedad industrial avanzada. Traducción de Juan Ignacio Sáenz-Díez. Madrid: Alianza, 1971.

MARCUSE, Herbert (1955). Eros y civilización. Una investigación filosófica acerca de Freud. Traducción de Juan García Ponce. Barcelona: Ariel, 1989.

MARCUSE, Herbert (1964). El hombre unidimensional: Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Traducción de Antonio Elorza. Barcelona: Ariel, 2010.

MARCUSE, Herbert (2010). Marcuse y los orígenes de la teoría crítica: Contribuciones a una fenomenología del materialismo histórico (1928); Sobre filosofía concreta (1929). Edición y traducción de José Manuel Romero. Madrid: Plaza y Valdés.

MARCUSE, Herbert (2011). Entre hermenéutica y teoría crítica: Artículos 1929-1931. Edición, introducción y traducción de José Manuel Romero. Barcelona: Herder.

MARCUSE, Herbert (2016). Sobre Marx y Heidegger: Escritos filosóficos (1932-1933). Edición, introducción y traducción de José Manuel Romero. Madrid: Biblioteca Nueva.

RODRÍGUEZ, Ramón (1997). La transformación hermenéutica de la fenomenología: Una interpretación de la obra temprana de Heidegger. Madrid: Tecnos.

ROMERO, José Manuel (2010). «Herbert Marcuse y los orígenes de la teoría crítica: Una aproximación». En: MARCUSE, H. Marcuse y los orígenes de la teoría crítica: Contribuciones a una fenomenología del materialismo histórico (1928); Sobre filosofía concreta (1929). Edición y traducción de José Manuel Romero. Madrid: Plaza y Valdés, 7-80.

ROMERO, José Manuel (2011). «Introducción: ¿Entre Marx y Heidegger? La trayectoria filosófica del primer Marcuse». En: MARCUSE, H. Entre hermenéutica y teoría crítica: Artículos 1929-1931. Edición y traducción de José Manuel Romero. Barcelona: Herder, 9-36.

ROMERO, José Manuel (2013). «La problemática de la historicidad en el primer H. Marcuse». Pensamiento: Revista de Investigación e Información Filosófica, 69 (259), 331-350.

ROMERO, José Manuel (2016). «Introducción: La Kehre (o viraje) en la trayectoria filosófica de H. Marcuse». En: MARCUSE, H. Sobre Marx y Heidegger: Escritos filosóficos (1932-1933). Edición y traducción de José Manuel Romero. Madrid: Biblioteca Nueva, 11-65.

SAN MARTÍN, Javier (1986). La estructura del método fenomenológico. Madrid: UNED.

SAN MARTÍN, Javier (1987). La fenomenología de Husserl como utopía de la razón: Introducción a la fenomenología. Barcelona: Anthropos. Reeditado en Madrid: Biblioteca Nueva, 2008.

SAN MARTÍN, Javier (1994). La fenomenología como teoría de una racionalidad fuerte: Estructura y función de la fenomenología de Husserl y otros ensayos. Madrid: UNED. Existe una versión electrónica editada en 2005.

SAN MARTÍN, Javier (1994). «Fenomenología y marxismo». En: SAN MARTÍN, J. La fenomenología como teoría de una racionalidad fuerte: Estructura y función de la fenomenología de Husserl y otros ensayos, ed. cit., 101-138.

SAN MARTÍN, Javier (1999). Teoría de la cultura. Madrid: Síntesis.

SAN MARTÍN, Javier (2013). Antropología filosófica I: De la antropología científica a la filosófica. Madrid: UNED.

SAN MARTÍN, Javier (2015). La nueva imagen de Husserl: Lecciones de Guanajuato. Madrid: Trotta.

SCHMIDT, Alfred (1968). «Ontología existencial y materialismo histórico en los escritos de Herbert Marcuse». En: HABERMAS, J. (ed.) (1969). Respuestas a Herbert Marcuse. Traducción de Manuel Sacristán. Barcelona: Anagrama.

SERRANO DE HARO, Agustín (2016). Paseo filosófico en Madrid: Introducción a Husserl. Madrid: Trotta.

VENEBRA, Marcela (2017). La reforma fenomenológica de la antropología. Bogotá: Editorial Aula de Humanidades. Universidad de San Buenaventura.

VON HERRMANN, Friedrich-Wilhelm (2000). Hermeneutik und Reflexion: Der Begriff der Phänomenologie bei Heidegger und Husserl. Fráncfort del Meno: Vittorio Klostermann.

WALDENFELS, B.; BROEKMAN, B. Jan M. y PAŽANIN, A. (eds.) (1977). Phänomenologie und Marxismus. Band 1: Konzepte und Methoden. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

WALDENFELS, B.; BROEKMAN, B. Jan M. y PAŽANIN, A. (eds.) (1977). Phänomenologie und Marxismus. Band 2: Praktische Philosophie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

WALDENFELS, B.; BROEKMAN, B. Jan M. y PAŽANIN, A. (eds.) (1978). Phänomenologie und Marxismus Band 3: Sozialphilosophie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

WALDENFELS, B.; BROEKMAN, B. Jan M. y PAŽANIN, A. (eds.) (1979). Phänomenologie und Marxismus Band 4: Erkenntnis- und Wissenschaftstheorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

WELTON, Donn (2003). The new Husserl: A Critical Reader. Indiana University Press.

Mètriques darticles

Carregant mètriques ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 Noé Expósito Ropero
Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons