L’«òrganon» invisible. La gramàtica teològica del temps benjaminià

Autors/ores

  • Francisco Naishtat Universidad de Buenos Aires

Resum

És coneguda la «confessió» de Benjamin sobre la teologia en el moment en què refuta la idea de progrés: «El meu pensament es relaciona amb la teologia com el paper assecant amb la tinta. N’està amarat. Però si passés al paper assecant no quedaria res del que hi ha escrit» (Llibre dels Passatges: N7a7). El dispositiu confessat, semblant al palimpsest, és una astúcia herètica coneguda en la tradició de la càbala: invisibilitzar el text propi. El que, no obstant això, marca aquest recurs en Benjamin és la seva dimensió agonal i també heurística amb vista a sacsejar, desarreglar i desmuntar la filosofia establerta i, particularment, les seves tendències dominants en el camp de la teoria de la història: l’historicisme, el positivisme i el finalisme característic de la tradició hegeliano-marxista. En aquest article, es mostra com la perspectiva teològica benjaminiana convergeix en una gramàtica del temps, la noció de passat històric de la qual s’oposa a altres perspectives que aleshores també s’aixecaven contra el temps de la ciència natural, com la del jove Heidegger (1915) i la del Horkheimer d’entreguerres (1937).

Paraules clau

rememoració, passat, present, messianisme, teologia, traducció

Referències

ABADI, Florencia (2014). Walter Benjamin: conocimiento y redención: De Kant al surrealismo. Buenos Aires: Miño y Dávila.

AGAMBEN, Giorgio (2003). Stato di Eccezione. Turín: Bollati Boringhieri. Versión española: Estado de excepción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2004.

ARENDT, Hannah (1990). «Walter Benjamin». En: Hombres en tiempos de oscuridad. Barcelona: Gedisa.

BENJAMIN, Walter (1972-1991). Gesammelte Schriften. Vol. I-VII. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

— (1978). Gesammelte Briefe, editado por Gershon Scholem y Theodor Adorno. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

— (1991). «Die Aufgabe des Kritikers». Gesammelte Schriften. Vol. VI-1. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 171-172.

— (1995a). «Sobre el concepto de historia». En: BENJAMIN, Walter. La dialéctica en suspenso: Fragmentos sobre la historia, traducido por P. Oyarzún Robles. Santiago de Chile: Arcís-LOM, 45-68.

— (1995b). «Fragmento Teológico-Político (1921-1922)». En: La dialéctica en suspenso: Fragmentos sobre la historia, traducido por P. Oyarzún Robles. Santiago de Chile: Arcís-LOM, 181-182.

— (2005). Libro de los Pasajes. Madrid: Akal.

— (2006). Obras. Libro I, vol. 1. Madrid: Abada.

— (2010). Obras. Libro IV, vol.1, Madrid: Abada.

BENJAMIN, Walter y SCHOLEM, Gershom (2011). «Walter Benjamin y Gershom Scholem». En: Correspondencia 1933-1940. Madrid: Trotta.

BENJAMIN, Andrew y VARDOULAKIS, Dimitris (2015). Sparks will fly: Benjamin and Heidegger. Nueva York: Sunny Press.

BIELIK-ROBSON, Agata (2014). Jewish Cryptotheologies of Late Modernity: Philosophical Marranos. Nueva York: Routledge.

COHEN, Hermann (2010). Mesianismo y razón. Escritos judíos. Buenos Aires: Lilmod, 2010, versión alemana. Cohen, Hermann, Jüdische Schriften. Berlín: Schwetschkke & Sohn, 1924.

COHEN-LEVINAS, Danielle (2013). «Révélation et Irrévélation: Walter Benjamin et Gershom Scholem devant Kafka». En: Walter BENJAMIN, editado por Patricia Lavelle. París: Éditions de L’Herne, 314-325.

DERRIDA, Jacques (1994). Force de loi. París: Galilée.

— (2002). Fichus. París: Galilée.

ECHEVERRÍA, Bolívar (1998). La modernidad de lo barroco. México D.F.: Era.

FRIEDLANDER, Eli (2012). Walter Benjamin: A Philosophical Portrait. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

HARTUNG, Günter (2001). «Jacob Taubes und Walter Benjamin». En: Abendländische Eschatologie: Ad Jacob Taubes, dirigido por Richard Faber, Evelyne Goodman-Thau y Thomas Macho. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann.

HEIDEGGER, Martin (1916). Die Kategorien – und Bedeutungslehre des Duns Scotus. Tübingen: Mohr.

— (1927). Sein und Zeit. Tübingen, 2006. Versión española: Ser y tiempo, traducido por Jorge Eduardo Rivera. Madrid: Trotta, 2006.

— (1978). «Der Zeitbegriff in der Geschichtswissenschaft» (1915). En: HEIDEGGER, Martin. Gesamtausgabe. Vol. 1, Frühe Schriften. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 357-433 (publicado por primera vez en la Zeitschrift für Philosophie Kritik, antes Fichte-Ulricische Zeitschrift. Leipzig, 1916, vol. 161 (173-188). Versión española: «El concepto de tiempo en la ciencia histórica». En: HEIDEGGER, Martin. Tiempo e historia, traducido por Jesús Adrián Escudero. Madrid: Trotta, 2009, 15-38.

KANT, Immanuel (1922). Idee zu einer allgemeinen Geschichte in weltbürgerlicher Absicht (1784). Berlín: Cassirer. Versión española: «Idea para una historia universal en clave cosmopolita». En: KANT, Immanuel. ¿Qué es la Ilustración?, traducido por Aramayo. Madrid: Alianza, 2004.

— (1991). La religión dentro de los límites de la mera razón. Madrid: Alianza.

OAKES, Guy (1986). «Rickerts’s Theory of Historical Knowledge». En: RICKERT, Heinrich. The limits of concept formation in natural science: A logical introduction to the historical sciences. University of Cambridge: Cambridge University Press, VII- XXXI.

OYARZÚN ROBLES, Pablo (1995). «Cuatro señas sobre experiencia, historia y facticidad: A manera de introducción». En: BENJAMIN, Walter. La dialéctica en suspenso: Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile, ARCISLOM, 5-40.

PANGRITZ, Andreas (2000). «Theologie». En: WIZISLA, Erdmut y OPITZ, Michael. Benjamins Begriffe. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 774-825. Versión española: Conceptos de Walter Benjamin, editado por María Belforte y Miguel Vedda y traducido por Fernado Carranza. Buenos Aires: Las Cuarenta, 1173-1248.

RAULET, Gérard (2010). «Kommentar». En: BENJAMIN, Walter. Werke und Nachlaß: Kritische Gesamtausgabe. Vol. 19, Über den Begriff der Geschichte, editado por Gérard Raulet. Berlín: Suhrkamp Verlag, 159-379.

RICKERT, Heinrich (1913). Die Grenzen der naturwissenschaftlichen Begriffsbildung. Tübingen: Mohr. Versión inglesa: The limits of concept formation in natural science, traducido por Guy Oakes. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

ROCA, Deodoro (1999a). «La juventud argentina de Córdoba a los hombres libres de Sudamérica» («Manifiesto Liminar de la Reforma Universitaria», 21 de junio de 1918). En: KOHAN, N. DEODORO ROCA, el hereje. Buenos Aires: Biblos, 77-82.

— (1999b). «Ciencias, maestros y universidades» (1915). En: KOHAN, N. DEODORO ROCA, el hereje. Buenos Aires: Biblos, 99-108.

RYLE, Gilbert (1967). El concepto de lo mental. Buenos Aires: Paidós.

SAZBÓN, José (2002). Historia y representación. Buenos Aires: Bernal / Universidad Nacional de Quilmes.

SCHMITT, Carl (1922). Politische Theologie: Vier Kapitel zur Lehre von der Souveränität. Berlín: Duncker und Humblot, 1985. Versión española: Teología política: Cuatro ensayos sobre la soberanía. Buenos Aires: Struhart, 2005.

— (1956). Hamlet oder Hekuba: Der Einbruch der Zeit in das Spiel. Staufen, Nachlass Professor Dr. Carl Schmitt. Versión española: Hamlet o Hécuba: La irrupción del tiempo en el drama. Valencia: Pre-Textos / Universidad de Murcia, 1993.

STEINER, Uwe (2000). «Kritik». En: WIZISLA, Erdmut y OPITZ, Michael. Benjamins Begriffe. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 479-523. Versión española: Conceptos de Walter Benjamin, a cargo de María Belforte y Miguel Vedda y traducido por Mariela Ferrari. Buenos Aires: Las Cuarenta, 241-304.

TAUBES, Jacob (1993). Die Politische Theologie des Paulus. Múnich: Wilhelm Fink Verlag. Versión francesa: La théologie politique de Paul: Schmitt, Benjamin et Freud. París: Seuil, 1999.

ULLMANN, Wolfgang (1992). «Walter Benjamin und die jüdische Theologie». En: Aber ein Sturm weht vom Paradiese her: Texte zu Walter Benjamin, bajo la dirección de Michael Opitz y Erdmut Wizisla. Leipzig, 99-101.

WITTGENSTEIN, Ludwig (1999). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Altaya.

WIZISLA, Erdmut (2013). «Renoncer à produire du rêve?: Le messianisme politique chez Benjamin et Brecht». En: Walter BENJAMIN, editado por Patricia Lavelle. París: Éditions de L’Herne, 303-308.

Publicades

2017-03-01

Com citar

Naishtat, F. (2017). L’«òrganon» invisible. La gramàtica teològica del temps benjaminià. Enrahonar. An International Journal of Theoretical and Practical Reason, 58, 13–31. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.1047

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.