The teaching of SFL to immigrants in the Official Schools of Languages of Andalusia: challenges and proposals

Authors

  • Juan Pablo Carmona García Escuela Oficial de Idiomas de Granada

Abstract

The arrival in Spain of immigrants from different countries has been a challenge for the host society and, in particular, for the different Public Administrations, such as education, which have had to adapt to the profile of a very heterogeneous population. In this context, this article analyzes the role of the Official Language Schools in relation to the incorporation of immigrants into the host society. With this purpose, this paper describes, first of all, the legislative, structural and organizational framework of the Official Schools of Languages, with special attention to the area of Andalusia. Secondly, the profile and access of immigrant students is detailed; as well as, thirdly, teacher training in this institution. Fourthly, the educational challenges and proposals for the inclusion of these students in the Official Language Schools are reviewed.

Keywords

Spanish as FL / SL, immigrants, integration

Author Biography

Juan Pablo Carmona García, Escuela Oficial de Idiomas de Granada

Doctor en Filología española, licenciado en Filología Hispánica y Máster en Formación de Profesores de Español como Segunda Lengua. Ha trabajado como profesor asociado en el Departamento de Filología Española de la Universidad Autónoma de Barcelona y en los cursos de verano de la Escuela Oficial de Idiomas de Barcelona. Ha sido profesor-lector MAE-AECID en la Universidad de Brown (EEUU) y profesor-colaborador en el Instituto Cervantes de Gibraltar. Desde 2012 es profesor y Jefe de Departamento en la Escuela Oficial de Idiomas de Granada. Profesor en el Máster Oficial en Enseñanza de ELE: Lengua, Cultura y Metodología de la Universidad de Granada. Sus líneas de investigación se centran en la enseñanza del español como L2/LE desde una perspectiva pragmática, discursiva e intercultural.

Published

2018-12-18

Downloads