Partitures de Granados amb una nova vida: el poema sinfònic "Dante e Virgilio", i una cançó retrobada

Francesc Cortès

Abstract

Resum:

El poema simfònic Dante e Virgilio ocupa un lloc singular entre les obres instrumentals d’Enric Granados (1867-1916). Fou el projecte simfònic més ambiciós que compongué. Aquesta, però, no és la seva única obra escrita en italià inspirada en Dante. La descoberta recent d’una cançó seva –Soneto XV (Vita Nuova)– basada també en l’obra de Dante, ens convida a replantejar-nos alguns tòpics sobre la música de Granados. Es proposa una lectura desde la intertextualitat que el compositor practicava entre els llenguatges musical, poètic i pictòric.

Paraules clau: Granados, Dante, Poema simfònic, Lied, écfrasi, intertextualitat

Abstract

The symphonic poem Dante e Virgilio has a significant place among the instrumental repertoire of Enric Granados (1867-1916). This was the most ambitious symphonic proposal he ever wrote. But Dante e Virgilio wasn’t his only composition in italian language inspired by a Dante text. The recent discovery of a song –Soneto XV (Vita Nuova)– based upon the famous Dante sonnet, helps us to reconsider some commonplaces about Granados’ music. This article puts forward an interpretation from the point of view of Granados’ intertextual practices which run through the musical, poetical and pictorial languages.

Keywords: Granados, Dante, symphonic poem, song, ekphrasis, intertextuality

Keyword

Granados, Dante, Poema simfònic, Lied, écfrasi, intertextualitat

Full Text

PDF (Català)

Riferimenti bibliografici

Blanxart, Eduard, 2008, Antoni Ribera, Barcelona, Infiesta editor.

Castellanos, Jordi, 2002, "Verdaguer i el prerafaelitisme. Algunes notes per a un estudi", Verdaguer, un geni poètic, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, pp. 125-132.

Cerdà Surroca, Maria Angels, 1981, Els prerafaelistes a Catalunya. Una literatura i uns símbols, Barcelona, Curial.

________ , 2011, "Evocacions i provocacions literàries (1909-2009)", Miscel•lània in memoriam Alfons Serra-Baldó (1909-1993) en el centenari del seu naixement, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, pp. 243-254.

________, 2011, "La «donna angelicata» en l'imaginari modernista", Estudis de llengua i literatura catalanes. LXII. Miscel•lània Albert Hauf, 2, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p. 178

Clark, Walter Aaron, 2006, Enrique Granados. Poet of the piano, Oxford, Oxford University Press.

Cortès, Francesc, 2005, "Poesía, imagen y música en los libretos de Apeles Mestres", Revista de Musicología, vol. 28 nº 2, pp. 1301-1334.

Hess, Carol, 1984, Enrique Granados: a bio-bibliography, Westport, Greenwood Press.

_________ , "Enrique Granados y el contexto pedrelliano", Recerca Musicològica XIV- XV, 2004-2005, pp. 47-56.

Larrad, Mark, 1991, "The Lyric dramas of Enrique Granados, Revista de Musicología, XIV, pp. 149-166.

Marillier, H. C., 1899, Dante Gabriel Rossetti, An Illustrated Memorial of His Art and Life, George Bell & Sons,.

Perandones, Míriam, 2011 , “La canción de Enrique Granados: un microcosmos estilístico”, Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 11, , pp. 151-186.

________, 2009, "Estancia y recepción de Enrique Granados en Nueva York (1915- 1916) desde la perspectiva de su epistolario inédito", Revista de musicología, vol. 32, pp. 281-295.

________, 2013, "El compositor català Enric Granados. Anàlisi de tres cançons de concert: "La boyra" (1900), "Cansó d'amor" (1902) i "Elegia eterna" (1912), Recerca Musicològica.

Riva, Douglas, 1999, "Granados Campiña, Enrique", Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, vol. 5, Madrid, SGAE, pp. 852-866.

Rosseti Angeli, E., 1906, Dante Gabriele Rosseti con 107 Illustrazioni, Istituto Italiano d'Arti Grafiche.

Tarasti, Eeo, 2006, La musique et les signes. PRécis de sémiotique musicale, Paris, L'Harmattan.

Metriche dell'articolo

Caricamento metriche ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2015 Francesc Cortès