Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària https://revistes.uab.cat/ciencies <p><em>Ciències</em>: la revista d'accés obert en català sobre ensenyament i aprenentatge de les ciències, adreçada al professorat d’educació infantil, primària i secundària.</p> <p>La revista és un espai on compartir experiències, reflexions i recerques del i pel professorat de ciències. S’hi publiquen articles relacionats amb la pràctica educativa, recursos i experiències didàctiques innovadores i recerques relacionades amb la innovació i les bones pràctiques en didàctica de les ciències.</p> ca-ES Els autors que publiquen en aquesta revista estan d’acord amb els termes següents:<br /><ol><li>Els autors conserven els drets d’autoria.</li><li>Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència de <a title="Creative Commons" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_blank">Reconeixement 4.0</a> Internacional de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista. La llicència completa es pot consultar a <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_blank">https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/</a>.</li><li>Els autors són lliures de fer acords contractuals addicionals independents per a la distribució no exclusiva de la versió de l’obra publicada a la revista (com ara la publicació en un repositori institucional o en un llibre), sempre que se’n reconegui la publicació inicial en aquesta revista.</li><li>S’encoratja els autors a publicar la seva obra en línia (en repositoris institucionals o a la seva pàgina web, per exemple) abans i durant el procés de tramesa, amb l’objectiu d’aconseguir intercanvis productius i fer que l’obra obtingui més citacions (vegeu <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>, en anglès).</li></ol> revista.ciencies@uab.cat (Digna Couso Lagarón) Maria.Navarro.Pala@uab.cat (Maria Navarro Palà) Sat, 24 Feb 2024 10:07:22 +0100 OJS 3.2.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Controvèrsies, contextos i interdisciplinarietat en la formació inicial de docents https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n74-cantero-gonzalez <p>El Jordi ha deixat una gran empremta en la Facultat d’Educació de la UAB, i més concretament en el Grau d’Educació Primària i en el Màster de Professorat de Secundària. A través del relat de dues companyes de feina en aquests dos programes de formació inicial de docents, ens endinsem en algunes dels trets de com entenia el Jordi la formació de futurs docents, i com ens feia pensar en el paper de les controvèrsies, els contextos i la interdisciplinarietat.</p> Beatriz Cantero Riveros, Neus González Monfort Drets d'autor (c) 2024 Beatriz Cantero Riveros, Neus González Monfort https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n74-cantero-gonzalez Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Betacamp, mon camarade. Una proposta d’aprenentatge entre docents. https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-cuesta-betacamp <p>Jordi Domènech es definia a si mateix com a “camarada” de diferents grups de docents, entre ells, el Betacamp, una experiència singular d’aprenentatge entre docents que es va crear l’any 2015 i que continua vigent a l’actualitat. La idea central del Betacamp és generar una proposta de desenvolupament professional i de col·laboració entre docents que sigui més afí amb el tipus d’aprenentatges que volem generar a l’aula i amb el tipus d’estructures necessàries per a fer-ho. Però el Betacamp ha generat també una xarxa de relacions pedagògiques i professionals significatives i necessàries en clau de sistema. L’amistat, la camaraderia pedagògica, esdevé així una figura clau per pensar i actuar en un context de transformació educativa.</p> Equip impulsor Betacamp Drets d'autor (c) 2024 Betlem Cuesta Cremades https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-cuesta-betacamp Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 De consumir a viure la ciència: un canvi en la mirada didàctica a l’aula de Física i Química https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-arevalo-cano-corrons <p><span style="font-weight: 400;">Aquest article presenta algunes de les contribucions d’en Jordi Domènech a l’ensenyament de la Física i la Química. Destaquem la manera com les seves propostes didàctiques i projectes representen una problematització autèntica i donen importància als processos científics. També el valor que ha donat a la llengua com a eina necessària per a l’aprenentatge de les ciències. Al llarg de l’article, reflexionem sobre l’empremta que ha deixat en molts docents, tant per les seves contribucions com per la manera com les ha posat a l’abast de tothom.</span></p> Laura Arévalo Domingo, Maira Cano-Colino, David Corrons Usón, Núria Domènech, Aránzazu García Larrosa, Núria Janer Gual , Manel Juncà Ramon, Adrià López Fernández, Alícia López Jornet, Miquel Padilla Muñoz, Daniel Parcerisas Brossa, Mercè Prieto Tapia, Dolors Ribera Vall, Caterina Solé Martín Drets d'autor (c) 2024 Laura Arévalo Domingo, Maira Cano-Colino, David Corrons Usón, Núria Domènech, Aránzazu García Larrosa, Núria Janer Gual , Manel Juncà Ramon, Adrià López Fernández, Alícia López Jornet, Miquel Padilla Muñoz, Daniel Parcerisas Brossa, Mercè Prieto Tapia, Dolors Ribera Vall, Caterina Solé Martín https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-arevalo-cano-corrons Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Traçant camins educatius: El llegat del Jordi en la transformació de l'ensenyament de les ciències a Xile. https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-moraga-otarola-soto <p>La reforma educativa xilena del 2015 emfatitza el desenvolupament d'habilitats i processos de recerca científica als programes de Ciències Naturals. A través de l'aplicació de metodologies actives com la indagació científica a l'ensenyament de les ciències en països llatinoamericans. La influència d'experts, com ara Jordi, es destaca per la seva capacitat per transferir les seves experiències a docents per trencar amb estructures tradicionals de planificació de classes. Acadèmiques i investigadores xilenes ressalten la capacitat de Jordi per comunicar conceptes complexos de forma accessible i advocar per la construcció activa del coneixement. Valorant les investigacions que lliuren metodologies per dur a terme les classes de ciències que siguin significatives i que desenvolupin habilitats del segle XXI com a resolució de problemes i treball en equip. El seu impacte perdurarà a les nostres pràctiques pedagògiques i al desenvolupament de noves generacions de ciutadans i professionals de l'educació.</p> Sylvia Moraga Toledo, Fabianna Otárola Benavides, Jessica Soto Martínez, Pía Astudillo Leiva Drets d'autor (c) 2024 Sylvia Moraga Toledo, Fabianna Otárola Benavides, Jessica Soto Martínez, Pía Astudillo Leiva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-moraga-otarola-soto Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 L’aportació de Jordi Domènech a la formació continuada del professorat https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-manersa-oliveras-santacruz <p>En l’article s’exposa la perspectiva que té l’ICE de la UAB de Jordi Domènech com a formador de professorat, a partir de l’experiència de col·laboració viscuda i del repàs dels cursos que hi va impartir. Aquesta rememoració reflecteix les característiques de les seves propostes formatives, el seu perfil com a formador i els trets que el caracteritzaven, sempre situats en les darreres tendències formatives i en l’actualitat de les necessitats del sistema educatiu.</p> Mireia Manresa Potrony, Begonya Oliveras Prat, Laura Santacruz Parrilla Drets d'autor (c) 2024 Mireia Manresa Potrony, Begonya Oliveras Prat, Laura Santacruz Parrilla https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-manersa-oliveras-santacruz Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 En Jordi, un més en el dia a dia del grup de treball de professorat de ciències Eduwikilab https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-gasco-losarcos-municio <p><span style="font-size: small;">El Jordi Domènech va ser una de les persones fundadores del grup de treball Eduwikilab ara fa uns 13 anys. Com a company del grup la seva empremta ha quedat marcada de diverses maneres i en diferents graus en tots els professors i professores que han participat en el grup en algun moment. Com a record del seu pas pel grup diverses de les persones que en formen part han escrit de manera coral aquest article, en el qual es vol mostrar la importància i la significativitat que ha tingut en Jordi en el dia a dia del grup i en els projectes i activitats que s’hi han dut a terme.</span></p> <p align="left">&nbsp;</p> Jesús Gasco Díaz, Javier Losarcos Rengel, Guillem Municio Samon, Pere Royo Urgellès, Eulàlia Serrano Alcaraz Drets d'autor (c) 2024 Jesús Gasco Díaz, Javier Losarcos Rengel, Guillem Municio Samon, Pere Royo Urgellès, Eulàlia Serrano Alcaraz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-gasco-losarcos-municio Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Per la Justícia Global a les STEM, el què faci falta! https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-lorenzo-guinart <p>Des del grup de treball docent EduglobalSTEM (orientat a la justícia global en l’àmbit STEM) volem destacar dos aspectes clau del llegat que ens va deixar el Jordi, dels quals en va ser un gran promotor. D’una banda, la mirada Scitizenship o competència científica per la ciutadania, i de l’altra, la promoció dels grups de treball d’autoformació i codisseny formats per professorat.</p> Felip Lorenzo Moreno, Oriol Guinart Berrueco Drets d'autor (c) 2024 Felip Lorenzo Moreno, Oriol Guinart Berrueco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-lorenzo-guinart Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 En Jordi i el grup LIEC, una convicció compartida. https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-marba-marquez-sanmarti <p>En aquest article expliquem la convicció compartida d’en Jordi i del grup LIEC: no hi ha ciència sense llenguatge i aprendre ciència és aprendre a parlar, escriure i llegir ciència. Exposem com en Jordi era un participant actiu del grup de recerca LIEC, i quina ha estat la seva tasca divulgadora i recercadora en relació al paper que juga el llenguatge i el pensament crític en l’aprenentatge de les ciències.</p> Anna Marbà Tallada, Conxita Márquez Bargalló, Neus Sanmartí Puig, Mercè Izquierdo Aymerich Drets d'autor (c) 2024 Anna Marbà Tallada, Conxita Márquez Bargalló, Neus Sanmartí Puig, Mercè Izquierdo Aymerich https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-marba-marquez-sanmarti Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Editorial del número especial "Jordi Domènech i la didàctica de les ciències" https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-couso-lopez-navarro <p><span class="fontstyle0">En aquest editorial repassem la trajectòria del Jordi Domènech com a autor de la nostra revista, destacant el seu gran impacte tant en número de cites com en número de descàrregues. Seguidament, presentem l'estructura del monogràfic i la diversitat d’autories que inclou, amb la voluntat de reflectir com de ric i variat el seu llegat.</span> </p> Digna Couso Lagarón, Víctor López Simó, Maria Navarro Palà , María Isabel Hernández Rodríguez, Anna Garrido Espeja, Carme Grimalt-Àlvaro, Cristina Simarro Rodríguez, Èlia Tena Gallego Drets d'autor (c) 2024 Digna Couso Lagarón, Víctor López, Maria Navarro Palà , María Isabel Hernández Rodríguez, Anna Garrido Espeja, Carme Grimalt-Àlvaro, Cristina Simarro Rodríguez, Èlia Tena Gallego https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-couso-lopez-navarro Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Els inicis del programa d’innovació STEAMcat i la contribució del Jordi Domènech al seu disseny. https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-mateo-albalat <p>L’article fa una breu presentació dels inicis de la implementació del programa STEAMcat (que va començar el curs 2017-18), centrant-se en les aportacions fonamentals del Jordi Domènech. Recordem el seu paper en la definició del mapa STEAMcat i de les STEAMtools, en la configuració de la figura de l’ambaixador/a STEAMcat, en el disseny dels acompanyaments als centres del programa amb el Quadern del Nucli Impulsor, en la primera aproximació a l’avaluació d’impacte del programa i en la promoció de la documentació de la pròpia pràctica per part del professorat, entre d’altres.</p> Ana Albalat Martínez, Eva Mateo Puig Drets d'autor (c) 2024 Anna Albalat Martínez, Eva Mateo Puig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-mateo-albalat Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Esbossos del Jordi. Les nostres imatges, la seva imatge. https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-serrano-espasa-peris <p>La gran influència d'en Jordi Domènech en les històries professionals de molts i moltes docents és un fet inqüestionable. En aquest article, algunes integrants del grup de treball Ecofemisteam fem l’exercici d’identificar, reconèixer i agrair els moments en què el Jordi, amb les seves propostes, ha promogut un punt d’inflexió en la manera de mirar i exercir la nostra feina. Algunes vam coincidir amb ell en algun grup de treball entre iguals i vam copsar en aquell company una lucidesa i un caliu que destacava entre els altres sense fer-los ombra; d’altres, vam tenir la sort de tenir-lo com a formador i vam descobrir les seves claus mestres de la didàctica de les ciències, bastides universals per a pensar i per a comunicar la ciència escolar d’una manera senzilla, lleugera i alhora profunda i rigorosa, un fet del qual ja no hi ha volta enrere. La majoria potser no el vam poder conèixer personalment però treballar a diari amb els seus materials, llegir els seus llibres, els seus articles i els seus tuits, ha revolucionat la nostra manera d’ensenyar i pensar sobre el que fem de tal manera que ha generat un salt qualitatiu en les nostres propostes a l’aula. L’inici, el final i cada petita història d’aquest mosaic va acompanyada d’una carta del joc Dixit que la representa, i també pretén ser una inspiració i una invitació per al futur, cap a altres cartes que es dibuixaran gràcies al tauler de joc que ens ha deixat en Jordi.</p> Eulàlia Serrano Alcaraz, Laura Espasa Besalú, Berta Peris Estany, Mireia Carreras Salinas, Inma Rivera Cotes, Anna Saperas Morón, Liliana Recuero Nogueras, Esther González de Vicente Drets d'autor (c) 2024 Eulàlia Serrano Alcaraz, Laura Espasa Besalú, Berta Peris Estany, Mireia Carreras Salinas, Inma Rivera Cotes, Anna Saperas Morón, Liliana Recuero Nogueras, Esther González de Vicente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-serrano-espasa-peris Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Contextualització pel desenvolupament de pràctiques científiques https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n68-fernandez-jimenez-blanco <p><span class="fontstyle0">En l’àmbit de l’educació científica, la connexió entre el que l’alumnat aprèn i la seva vida quotidiana ha estat un tema d’atenció durant dècades, especialment des d’enfocaments com l’ensenyament de les ciències en context, Ciència - Tecnologia i Societat, i el tractament de qüestions sòcio-científiques. Aquests enfocaments busquen relacionar la ciència amb la vida quotidiana, abordant una varietat de factors, coneixements, habilitats, actituds i valors presents en problemes diaris. L’objectiu és ensenyar la ciència escolar a través de necessitats contextualitzades per a augmentar l’interès i desenvolupar competències científiques. L’elecció de contextos rellevants i com es treballen en les propostes per a la promoció de l’aprenentatge se considera crucial en les aportacions realitzades per en Jordi Domènech-Casal. En aquest article s’analitzen les publicacions d’en Jordi publicades en revistes en castellà, amb la finalitat d’identificar les seves principals contribucions. En Jordi Domènech va aconseguir diversificar els contextos, assegurantse que fossin rellevants pel seu estudiants en els àmbits personal, social i global, construint així les idees clau de la ciència. En el marc competencial de la legislació educativa, Domènech va vincular les competències amb la vida diària, convertint el context en l’eix central de les seves seqüències de l’ensenyament - aprenentatge. Va fer servir problemes autèntics que implicaven fenòmens complexos, promovent en els estudiants enfocaments interdisciplinaris, científics, tècnics, ètics i artístics. Aquest enfocament integrador s’alinea amb la visió d’una educació científica basada en el desenvolupament de comunitats científiques escolars, més rellevant i significativa per a l’alumnat.</span> </p> Lucía Fernández Rodríguez, Maria Rut Jiménez Liso, Ángel Blanco López Drets d'autor (c) 2024 Lucía Fernández Rodríguez, Maria Rut Jiménez Liso, Ángel Blanco López https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n68-fernandez-jimenez-blanco Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 L’Institut Marta Estrada: l’experiència compartida d’iniciar un projecte educatiu https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-llorente-rotllan-ruiz <p><span style="font-weight: 400;">L’article repassa breument el passat i l’actualitat de la tasca d’en Jordi a l’Institut Marta Estrada, d’on en va ser professor des del curs 2015-2016 (any de la seva creació) fins el curs 2022-2023. Es descriuen els inicis i la creació d’un nou institut, en un context vulnerable, que va promoure el treball STEM, la creació de projectes interdisciplinars i el treball en equip dels i les docents en els que en Jordi havia participat. </span></p> Isabel Llorente Gutiérrez, Marta Rotllan Font, Neus Ruiz España Drets d'autor (c) 2024 Isabel Llorente Gutiérrez, Marta Rotllan Font, Neus Ruiz España https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n47-llorente-rotllan-ruiz Sat, 24 Feb 2024 00:00:00 +0100 Participem en una iniciativa de ciència ciutadana? 10 recomanacions per integrar la ciència ciutadana a l’aula de ciències https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n48-sole-couso-hernandez <p>En aquest article es reflexiona sobre les potencialitats i reptes de participar en iniciatives de ciència ciutadana dins de les escoles i instituts amb l’objectiu d’aprendre ciències. Es presenta una introducció sobre què entenem per ciència ciutadana, algunes reflexions basades en la recerca sobre els seus objectius, les contribucions de l’alumnat als objectius científics d’aquestes iniciatives, les contribucions de la iniciativa als objectius educatius i els tipus de recursos que s’ofereixen per a la seva implementació. Finalment, en base a la discussió realitzada es proposen 10 idees per integrar la ciència ciutadana dins les aules de ciències.</p> Caterina Solé Martín, Digna Couso, María Isabel Hernández Drets d'autor (c) 2024 Caterina Solé Martín, Digna Couso, María Isabel Hernández https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n48-sole-couso-hernandez Wed, 10 Jan 2024 00:00:00 +0100 Repensar les STEM a l’escola des d’una mirada d’Equitat Educativa https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-clotet-tena <p><span class="fontstyle0">L’equitat educativa en general, i en STEM en particular, és un dels reptes de l’educació actual al nostre territori. En aquest article presentem com l’escola Salvador Vinyals i Galí, situada en un entorn desafavorit i amb un alumnat amb perfils poc representats en les STEM, inicia un procés de reflexió i canvi respecte al treball d’aquestes disciplines a l’escola. L’objectiu principal és la millora de l’aprenentatge i del posicionament STEM del seu alumnat (interès, percepció d’autoeficàcia, aspiracions…). Per fer-ho s’han dut a terme dues accions principals: la formació del claustre i la creació d’una aula STEM. Tot i que encara és aviat per valorar l’impacte, ja s’observen alguns canvis, per exemple, en la percepció de l’alumnat vers l’error, la participació en les activitats de tot l’alumnat o el foment d’altres tipus d’aprenentatge.</span> </p> Núria Clotet Palà, Èlia Tena Gallego Drets d'autor (c) 2023 Núria Clotet Palà, Èlia Tena Gallego https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-clotet-tena Mon, 03 Jul 2023 00:00:00 +0200 Caracteritzant un terratrèmol a l’aula de Física https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-junca-sole <p>En aquest article es presenta una activitat de Física per a 2n de Batxillerat que té per objectiu que l’alumnat apliqui el que ha après sobre ones en el context del terratrèmol que va sacsejar Turquia el febrer del 2023. A partir d’una animació sobre el moviment de la terra registrat en diferents estacions sísmiques repartides al llarg d’Europa, així com el gràfic velocitat-temps d’una estació sísmica determinada, l’alumnat ha de caracteritzar l’equació d’ones del sisme. Aquesta activitat es proposa a l’alumnat de forma oberta i autònoma, però amb el diàleg constant amb el docent.</p> Manel Juncà, Caterina Solé Drets d'autor (c) 2023 Manel Juncà, Caterina Solé https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-junca-sole Mon, 03 Jul 2023 00:00:00 +0200 Mapes de progressió per educar a favor d'una nova cultura de l'aigua https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-castelltort-sanmarti <p align="justify">L’emergència climàtica ja té uns efectes importants sobre els recursos hídrics del nostre territori fet que es fa urgent i necessari educar a favor d’una nova cultura ambiental de l’aigua. L’article presenta tres mapes de progressió que poden ajudar a professorat i educadors/es ambientals a organitzar situacions d’ensenyament-aprenentatge que promouen un aprenentatge més profund. Els mapes, que s’han elaborat a partir d’una recerca educativa, s’organitzen a partir de preguntes ordenades segons el nivell de complexitat i identifiquen les idees-claus que permeten donar resposta a cada pregunta així com expressions que el professorat pot utilitzar per fer-les més comprensibles. També, s’hi destaquen els continguts més complexes o que afavoreixen la visibilització dels vincles entre l’aigua i l’energia.</p> Alba Castelltort Valls, Neus Sanmartí Puig Drets d'autor (c) 2023 Alba Castelltort Valls, Neus Sanmartí Puig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-castelltort-sanmarti Mon, 03 Jul 2023 00:00:00 +0200 Pràctica per a mesurar l'alçada, el perímetre i els anells de creixement d'un arbre https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-fenollar <p><span class="fontstyle0">Mitjançant aquesta pràctica, l’alumnat de secundària pot mesurar l’alçada, el perímetre i reconèixer els anys que té un arbre. </span><span class="fontstyle0" style="color: #202124;">La dendroecologia és l’estudi dels anells dels arbres. </span><span class="fontstyle0">Mitjançant una tècnica denominada dendrocronologia s’aconsegueix crear cronologies a partir de l’estudi del anells del creixement dels arbres, els quals són un reflex de les condicions mediambientals i de les variacions de l’ecosistema.</span> </p> Jose Fenollar Moncho Drets d'autor (c) 2023 JOSE FENOLLAR MONCHO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-fenollar Mon, 03 Jul 2023 00:00:00 +0200 Una avaluació sense qualificacions al batxillerat: una estratègia per potenciar la regulació dels aprenentatges https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-rull-sanmarti <p><span style="font-weight: 400;"> <span class="fontstyle0">En aquest article s’exposa i analitza l’experiència realitzada durant un curs de 2n de batxillerat de la matèria de química on es van eliminar les qualificacions durant el procés d'aprenentatge per tal de promoure una avaluació que potenciï l’autoregulació de l’alumnat, incrementi la motivació per aprendre i promogui un autoconcepte positiu dels estudiants, amb la finalitat no només de millorar els resultats acadèmics sinó també de canviar la concepció que tenen els alumnes sobre què significa aprendre i com s’aprèn millor.</span><br style="font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-auto; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /></span></p> Jordi Rull Pallares, Neus Sanmartí Puig Drets d'autor (c) 2023 Jordi Rull Pallares, Neus Sanmartí Puig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-rull-sanmarti Mon, 03 Jul 2023 00:00:00 +0200 Reptes, peces de construcció i cubs per a entendre les mesures de longitud, superfície i volum https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-arnau <p><span class="fontstyle0">Al llarg de les etapes acadèmiques hi ha conceptes que, per la seua importància i utilitat, es repeteixen en diversos nivells. Un d'ells són les escales d'unitats. L’alumnat s'inicia en la conversió d'unitats a primària per a, en el primer cicle de l'ESO, acabar d'assentar el seu domini. En el present article presentem els conceptes de longitud, superfície i volum de forma no memorística. A partir de les nocions bàsiques, de reptes i peces de construcció s'entendran els diferents canvis d'unitats. La comprensió profunda de les nocions exposades s'aconseguirà en fabricar un cub amb el qual trobarem l'equivalència entre litre i decímetre cúbic.</span> </p> Ernest Arnau Marco Drets d'autor (c) 2023 Ernest Arnau Marco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n46-arnau Mon, 03 Jul 2023 00:00:00 +0200