Una mirada crítica en l’alfabetització en Inteligencia Artificial per l’educació STEM

Autors/ores

Resum

L’accessibilitat a tecnologies basades en intel·ligència artificial (IA), especialment dels models de llenguatge extensos (LLMs), ha generat un canvi disruptiu en l’ensenyament de les STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). Aquest article presenta una mirada crítica sobre la integració d’aquestes eines a l’aula, alertant sobre els riscos d’incorporar-les a l’aula com a recursos pedagògics neutres. A través de quatre exemples, es plantegen dilemes ètics i pedagògics que posen en qüestió l’impacte d’aquestes eines a l’educació STEM. L’article defensa la necessitat d’una alfabetització crítica en IA per a docents i alumnes, ancorada en valors com l’equitat, la responsabilitat i la transparència. Finalment, es proposa repensar les tecnologies IA des d’un enfocament socioconstructivista, alineat amb els canvis en les pràctiques científiques i els reptes socials contemporanis.

Paraules clau

Intel·ligència artificial, STEM, dilemes ètics, alfabetització crítica

Referències

Avraamidou, L. (2024). Can we disrupt the momentum of the AI colonization of science education? Journal of Research in Science Teaching. Advance online publication. https://doi.org/10.1002/tea.21961

Avraamidou, L. (2022). Identities in/out of physics and the politics of recognition. Journal of Research in Science Teaching, 59(1), 58-94.

https://doi.org/10.1002/tea.21721

Couso, D., Grimalt-Álvaro, C. i Simarro, C. (2022). Problematizing STEM Integration from an Epistemological and Identity Perspective. Dins: Ortega-Sánchez, D. (Eds) Controversial Issues and Social Problems for an Integrated Disciplinary Teaching. Integrated Science, vol 8. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_13 10

Couso, D. (2017) Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Ciències: Revista del professorat de ciències de primària i secundària, (34), 22 – 30. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.403

Castillo-Hernández, F.J., Jiménez-Liso, M.-R., Couso, D., i López-Gay, R. (2025). Exploring the phenomena of floating and sinking in science education literature: A systematic review. Studies in Science Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/03057267.2025.2460927

Doroudi, S. (2023) What happened to the interdisciplinary study of learning in humans and machines?, Journal of the Learning Sciences, 32 (4 – 5), 663-681. https://doi.org/10.1080/10508406.2023.2260159

European Comission (8 d’abril de 2019). Ethics guidelines for trustworthy AI. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai

Erduran, S. i Levrini, O. (2024) The impact of artificial intelligence on scientific practices: an emergent area of research for science education, International Journal of Science Education, 46 (18), 1982-1989. DOI: 10.1080/09500693.2024.2306604

Heeg, D. M., i Avraamidou, L. (2023). The use of Artificial intelligence in school science: a systematic literature review. Educational Media International, 60(2), 125-150. https://doi.org/10.1080/09523987.2023.2264990

Horizon Europe Project MAMMOth (2025). Training material.

https://mammoth-ai.eu/training-material-new/?e-filter-1e4cebc-category=academics

Lee, J. i Žarnic, Ž. (2024), The impact of digital technologies on well-being: Main insights from the literature, OECD Papers on Well-being and Inequalities, No. 29, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/cb173652-en

Long, D., i Magerko, B. (2020). What is AI Literacy? Competencies and Design Considerations. Dins CHI 2020 - Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Article 3376727 (Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727

Memarian, B., i Doleck, T. (2023). Fairness, Accountability, Transparency, and Ethics (FATE) in Artificial Intelligence (AI) and higher education: A systematic review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 5, 1 – 12. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100152

NVIDIA (2 de juliol de 2025) NVIDIA launches Blackwell-powered DGX SuperPOD for generative AI supercomputing at trillion-parameter scale. https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-dgx-generative-ai-supercomputing

Oh, P. S., i Oh, S. J. (2011). What teachers of science need to know about models: An overview. International Journal of Science Education, 33(8), 1109–1130. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2010.502191

United Nations (2024, June). The Sustainable Development Goals Report 2024. https://unstats.un.org/sdgs/report/2024/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2024.pdf

UNESCO (2025). Marco de competencias para docentes en materia de IA. https://doi.org/10.54675/AQKZ9414

UNESCO. (2024). Gender report: Technology on her terms. Global Education Monitoring Report 2024. https://doi.org/10.54676/WVCF2762

UNESCO. (2017). Cracking the code: Girls’ and women’s education in science, technology, engineering and mathematics (STEM)

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000253479

Wang, H., Fu, T., Du, Y., Gao, W., Huang, K., Liu, Z., Chandak, P., Liu, S., Van Katwyk, P., Deac, A., Anandkumar, A., Bergen, K., Gomes, C. P., Ho, S., Kohli, P., Lasenby, J., Leskovec, J., Liu, T.-Y., Manrai, A., … Zitnik, M. (2023). Scientific discovery in the age of artificial intelligence. Nature, 620(7972), 47–60. https://doi.org/10.1038/s41586-023-06221-2

@IaCoversIron (04 de juliol de 2025). Rihanna - Chandelier (Sia AI Cover) [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=ydYeQYITUcU&list=RDydYeQYITUcU&start_radio=1

Publicades

2025-07-18

Com citar

Pérez Torres, M., & Castillo Hernández, F. J. (2025). Una mirada crítica en l’alfabetització en Inteligencia Artificial per l’educació STEM. Ciències: Revista Del Professorat De ciències De Primària I Secundària, (50), 87–95. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.537

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.