Ecosistemes: Una experiència d'aprenentatge basat en el joc a primer cicle.
Resum
Tot i que els jocs són una eina valuosa per a l'ensenyament de les ciències, encara hi ha poca recerca sobre experiències d‘implementació de jocs per construir coneixement científic. Aquest estudi presenta una Situació d’Aprenentatge amb alumnat de primer de primària sobre les relacions entre éssers vius d’un ecosistema. Introduint el joc de taula “Ecosistemes” en un context d’Aprenentatge Basat en Joc (ABJ), es mostra una comprensió més complexa de les relacions tròfiques en un ecosistema. Els resultats indiquen una millora significativa en la creació de xarxes tròfiques correctes destacant així el potencial del joc com a eina educativa.
Paraules clau
Aprenentatge basat en el joc, situació d'aprenentatge, ecosistemaReferències
Becker, K. (2017). Choosing and Using Digital Games in the Classroom. Springer.
Couso, D. i Garrido-Espeja, A. (2017). Models and Modelling in Pre-service Teacher Education: Why We Need Both. Dins: Hahl, K., Juuti, K., Jarkko, L., Uitto, A. i Lavonen, J. (Eds), Cognitive and Affective Aspects in Science Education (245-261). Springer.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Journal of Leisure Research, 24(1), 1 - 8.
Darné, I. (2024). Creant connexions. Guix: Elements d’Acció Educativa, (509), 32.
Foncubierta, J.M. i Rodríguez, C. (2014). Didáctica de la gamificación en la clase de español. Editorial Edinumen, 1-8.
Honey, M.A. i Hilton, M. (Eds.). (2011). Learning science through computer games and simulations. The National Academies Press.
Jiménez-Aleixandre, M.P. (2000). Modelos didácticos. Dins F.J. Perales, i P. Cañal (Eds.). Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 165-186). Marfil.
Jorba, J. i Sanmartí, N. (1994). Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Ministerio de Educación y Cultura.
Leach, J., Driver, R., Scott, P. i Wood-Robinson, C. (1996). Children’s ideas about ecology 3: ideas found in children aged 5-16 about the interdependency of organisms. International Journal of Science Education, 18(2), p. 129-141. https://doi.org/10.1080/0950069960180201
Martí, J., Jiménez, I. i Amat, A. (2022). Investiguem els éssers vius. Institut Municipal d’Educació.
Martin-Ferrer, L., (2023). Disseny i implementació d’activitats de joc per aprendre ciències: Experiències emocionals de mestres en formació Inicial. [Tesis doctoral, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya]. Repositori institucional de la Uvic-UCC. http://hdl.handle.net/10854/7296
Osborne, J. (2012). The Role of Argument: Learning How to Learn in School Science. Dins B. Fraser, C. McRobbie i K. Tobin (Eds.). Second International Handbook of Science Education (pp. 933-949). Springer International Handbooks of Education.
Schwarz, C.V., i White, B.Y. (2005). Metamodeling knowledge: Developing students’ understanding of scientific modeling. Cognition and Instruction, 23(2), 165–205. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2302_1
Staalduinen, J.P.v., Freitas, S.d. (2011) A game-based learning framework: Linking game design and learning outcomes. Dins Khine, M.S. (Ed.), Learning to Play: Exploring the Future of Education with Video Games, Peter Lang Publishing Inc.
Veldkamp, A., Rebecca Niese, J., Heuvelmans, M., Knippels, M. C. P., i van Joolingen, W. R. (2022). You escaped! How did you learn during gameplay?. British Journal of Educational Technology. 53(5), 1430 – 1458. https://doi.org/10.1111/bjet.13194
Weitze, C.L. (2014) Developing Goals and Objectives for Gameplay and Learning. Dins: K. Schrier (Ed.), Learning, Education and Games: Volume One: Curricular and Design Considerations (Vol. 1, pp. 225-249). Carnegie Mellon
WerbachK. i Hunter, D. (2012). For the win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.
Young, M.F., Slota, S., Cutter, A.B., Jalette, G., Mullin, G., Lai, B., Simeoni, Z., Tran, M., Yukhymenko, M. (2012) Our princess is in another castle: A review of trends in serious gaming for education. Review of Educational Research, 82(1), 61–89. https://doi.org/10.3102/0034654312436980
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Laura Martín Ferrer, Irma Darné Duque, Arnau Amat Vinyoles

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.