Fills virtuals: una activitat per aprendre el cicle biològic humà i la diversitat que genera
Resum
Presentem l’activitat d’aprenentatge “Fills virtuals”, útil per treballar en grup i de manera manipulativa els cariotips, el cicle biològic humà i com aquest genera diversitat. L’activitat és adequada per a alumnes de l’optativa Biologia i Geologia de 4t d’ESO i de Biologia de Batxillerat i es troba publicada a l’ARC del CESIRE. Els alumnes valoren positivament l’activitat i molts d’ells anomenen com a assolits els objectius d’aprenentatge. No obstant, l’activitat sembla haver contribuït a l’aparició de concepcions alternatives errònies en dos estudiants. Proposem una manera d’evitar aquest punt feble. Concloem que l’activitat “Fills virtuals” és una manera pràctica, visual i efectiva de contribuir a l’aprenentatge del cicle biològic humà i de la gran diversitat que genera. És un bon fonament per aprendre genètica mendeliana i evolució per selecció natural.
Paraules clau
cromosomes, cicle biològic, cariotip, diversitat, gens , genèticaReferències
Ayuso, E., Banet, E. i Abellán, T. (1996) Introducción a la genética en la enseñanza secundaria y el bachillerato: II. ¿Resolución de problemas o realización de ejercicios? Enseñanza de las ciencias 14 (2): 127-142. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4219
Ayuso, E. i Banet, E. (1998) La herencia biológica en la educación secundaria: reflexiones sobre los programas y las estrategias de enseñanza. Alambique, (16), 21-32.
Banet, E. i Ayuso, E. (1995) Introducción a la genética en la enseñanza secundaria y bachillerato: I. Contenidos de enseñanza y conocimientos de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias 13 (2): 137-153. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4262
Bliss, J., Monk, J., i Ogborn, J. (1983). Qualitative Data Analysis for educational research. A guide to uses of systemic networks. Croom Helm.
Brown, C.R. (1990) Some misconceptions in meiosis shown by students responding to an advanced level practical examination question in Biology. Journal of Biological Education 24 (3), 182-185. https://doi.org/10.1080/00219266.1990.9655138
Grau, R. (2010) Altres formes de fer ciència. Rosa Sensat.
Hackling, M.W. i Treagust, D. (1984) Research data necessary for meaningful review of grade ten high school genetics curricula. Journal of Research in Science Teaching, 21(2), 197-209. https://doi.org/10.1002/tea.3660210210
Jorba, J. i Caselles, E. (1996). La regulació i autoregulació dels aprenentatges. ICE UAB.
Kindfield, A.C. (1991) Confusing chromosome number and structure: A common student error. Journal of Biological Education, 25(3), 193-200. https://doi.org/10.1080/00219266.1991.9655206
Kindfield, A. C. (1994) Understanding a basic biological process: Expert and novice models of meiosis. Science Education, 78(3), 255-283. https://doi.org/10.1002/sce.3730780308
Llort, J. M. (2000). El Joc dels Gens: un micromón per ensenyar i aprendre genètica mendeliana. [Tesina del Màster en Didàctica de les Ciències Universitat Autònoma de Barcelona], pendent de publicació.
Machová, M. i Ehler, E. (2021) Secondary school students’ misconceptions in genetics: origins and solutions. Journal of Biological Education, 57(3), 633 – 646. https://doi.org/10.1080/00219266.2021.1933136
McDonald, J. H. (2012, 29 d’octubre) Myths of Human Genetics. John H. Mc Donald Homepage. https://udel.edu/~mcdonald/
National Institutes of Health (2006, 23 de juny) File: Karyotipe.png, Wikimedia commons https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karyotype.png
Novak, J. D. i Gowin, B. (1988) Aprendiendo a aprender. Ed. Martínez Roca.
Schoenfeld, A.H. (1987). What's all the fuss about metacognition? Dins Schoenfeld A. (Ed.), Cognitive Science and Mathematics Education (pp. 189–215). Lawrence Erlbaum.
United States Department of Energy (2015, 26 de Juliol). File: Human Genome Poster 2009 from Gene Gateway.png, Wikimedia commons. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_Genome_Poster_2009_from_Gene_Gateway.png
Wood-Robinson, C., Lewis, J., Leach, J. i Driver, R. (1998) Genética y formación científica: Resultados de un proyecto de investigación y sus implicaciones sobre los programas escolares y la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas 16(1), 43-61. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4143
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Josep Maria Llort Planchadell

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.