Vols conèixer una font de proteïna sostenible i nutricionalment equivalent a la proteïna d'origen animal?
Resum
La població mundial va en augment de manera que la demanada de proteïna d’origen animal augmentarà i suposarà un elevat cost mediambiental. En aquest sentit, la proteïna provinent dels insectes és equivalent i més sostenible que la proteïna animal o vegetal. Es presenta una proposta didàctica amb la finalitat de conscienciar a l’alumnat d'educació infantil i primària sobre l'impacte negatiu que la producció de proteïna animal té en el medi ambient i presentar els insectes com a font alternativa de proteïna sostenible, destacant la seva equivalència nutricional. La valoració de l’alumnat participant (n = 942) ha estat positiva, la majoria van manifestar que la proposta els va agradar molt, no la van trobar difícil i es van sentir alegres durant la seva realització. Propostes didàctiques com aquesta poden ser un recurs educatiu molt apropiat per fomentar en els més petits la consciència i l'acció responsable cap a un futur més sostenible.
Paraules clau
canvi climàtic, insectes, ODS, proposta didàctica, sostenibilitatReferències
Aguilar-Toalá, J. E., Cruz-Monterrosa, R. G., i Liceaga, A. M. (2022). Beyond Human Nutrition of Edible Insects: Health Benefits and Safety Aspects. Insects 13(11), 1007. https://doi.org/10.3390/insects13111007
Almira-López, P. i Valls, C. (2023). Proposta d’activitat indagatòria basada en les rutines de pensament: adaptació a cada cicle d’Educació Primària. Ciències: Revista Del Professorat de Ciències de Primària i Secundària, (45), 2–14. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.471
Álvarez, J. F., i Valls, C. (2019). Didáctica de las ciencias, ¿de dónde venimos y hacia dónde vamos? Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(2), 5 - 19. https://doi.org/10.17345/ute.2019.2.2704
Álvarez, J.F. (2019). Las webquest como soporte y mejora del Aprendizaje Basado en Proyectos en las áreas de ciencias de educación secundaria. Edunovatic 2018. Conference Proceedings: 3rd Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, 91–95.
Borrull, A., i Valls, C. (2022). Implementación y validación de una gincana para aprender genética en educación secundaria. Retos, 43, 127 - 134.
Boye, J., Wijesinha-Bettoni, R., i Burlingame, B. (2012). Protein quality evaluation twenty years after the introduction of the protein digestibility corrected amino acid score method. The British Journal of Nutrition, 108(S2), S183 – S211. https://doi.org/10.1017/S0007114512002309
Calicioglu, O., Flammini, A., Bracco, S., Bellù, L., i Sims, R. (2019). The Future Challenges of Food and Agriculture: An Integrated Analysis of Trends and Solutions. Sustainability, 11(1), 222. https://doi.org/10.3390/su11010222
Couso, D., Jiménez-Liso, M. R., Refojo, C., i Sacristán, J. A. (Coords) (2020). Enseñando ciencia con ciencia. FECYT i Fundación Lilly. Penguin Random House
Deroy, O., Reade, B., i Spence, C. (2015). The insectivore’s dilemma, and how to take the West out of it. Food Quality and Preference, 44, 44–55. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2015.02.007
FAO. (2013). Dietary protein quality evaluation in human nutrition. Report of an FAO Expert Consultation. FAO Food Nutr Pap, 92, 1-66.
Forés, A., Gamo, R., Guillén, J. C., Hernández, T., Ligioiz, M., Pardo, F., i Trinidad, C. (2015). Neuromitos en educación El aprendizaje desde la neurociencia. Plataforma editorial.
Godfray, H. C. J., Aveyard, P., Garnett, T., Hall, J. W., Key, T. J., Lorimer, J., Pierrehumbert, R. T., Scarborough, P., Springmann, M., i Jebb, S. A. (2018). Meat consumption, health, and the environment. Science, 361(6399), eaam5324. https://doi.org/10.1126/science.aam5324
Godfray, H. C. J., Beddington, J. R., Crute, I. R., Haddad, L., Lawrence, D., Muir, J. F., Pretty, J., Robinson, S., Thomas, S. M., i Toulmin, C. (2010). Food Security: The Challenge of Feeding 9 Billion People. Science, 327(5967), 812–818. https://doi.org/10.1126/science.1185383
Gorissen, S. H. M., Crombag, J. J. R., Senden, J. M. G., Waterval, W. A. H., Bierau, J., Verdijk, L. B., i van Loon, L. J. C. (2018). Protein content and amino acid composition of commercially available plant-based protein isolates. Amino Acids, 50(12), 1685 - 1695. https://doi.org/10.1007/s00726-018-2640-5
Herrero, M., Henderson, B., Havlík, P., Thornton, P. K., Conant, R. T., Smith, P., Wirsenius, S., Hristov, A. N., Gerber, P., Gill, M., Butterbach-Bahl, K., Valin, H., Garnett, T., i Stehfest, E. (2016). Greenhouse gas mitigation potentials in the livestock sector. Nature Climate Change, 6(5), 452–461. https://doi.org/10.1038/nclimate2925
Hoffman, J. R., i Falvo, M. J. (2004). Protein – Which is Best? Journal of Sports Science & Medicine, 3(3), 118.
Jantzen da Silva Lucas, A., Menegon de Oliveira, L., da Rocha, M., i Prentice, C. (2020). Edible insects: An alternative of nutritional, functional and bioactive compounds. Food Chemistry, 311,126022. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2019.126022
Lange, K. W., i Nakamura, Y. (2023). Potential contribution of edible insects to sustainable consumption and production. Frontiers in Sustainability, 4, 1112950. https://doi.org/10.3389/frsus.2023.1112950
Lynch, H., Johnston, C., i Wharton, C. (2018). Plant-Based Diets: Considerations for Environmental Impact, Protein Quality, and Exercise Performance. Nutrients, 10(12), 1841. https://doi.org/10.3390/nu10121841
Millward, D. J., Layman, D. K., Tomé, D., i Schaafsma, G. (2008). Protein quality assessment: impact of expanding understanding of protein and amino acid needs for optimal health. The American Journal of Clinical Nutrition, 87(5), 1576S-1581S. https://doi.org/10.1093/ajcn/87.5.1576S
Nacions Unides (2023) Población | Naciones Unidas. Retrieved 11 July 2023, from https://www.un.org/es/global-issues/population
OCDE-FAO (2021). OCDE-FAO Perspectivas Agrícolas 2021-2030, OECD Plubishing. https://doi.org/10.1787/47A9FA44-ES
Ojha, S., Bußler, S., i Schlüter, O. K. (2020). Food waste valorisation and circular economy concepts in insect production and processing. Waste Management, 118, 600–609. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2020.09.010
Pisabarro, A. M., i Vivaracho, C. E. (2018). Gamificación en el aula: gincana de programación. ReVisión, 11(1), 8.
Thavamani, A., Sferra, T. J., i Sankararaman, S. (2020). Meet the Meat Alternatives: The Value of Alternative Protein Sources. Current Nutrition Reports, 9, 346–355. https://doi.org/10.1007/s13668-020-00341-1
Tilman, D., Balzer, C., Hill, J., i Befort, B. L. (2011). Global food demand and the sustainable intensification of agriculture. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(50), 20260–20264. https://doi.org/10.1073/pnas.1116437108
Van Huis, A. (2013). Potential of Insects as Food and Feed in Assuring Food Security. Annual Review of Entomology, 58, 563-83. https://doi.org/10.1146/annurev-ento-120811-153704
van Huis, A., i Oonincx, D. G. A. B. (2017). The environmental sustainability of insects as food and feed. A review. Agronomy for Sustainable Development, 37, 1–14.
van Vliet, S., Burd, N. A., i van Loon, L. J. C. (2015). The Skeletal Muscle Anabolic Response to Plant- versus Animal-Based Protein Consumption. The Journal of Nutrition, 145(9), 1981–1991. https://doi.org/10.3945/jn.114.204305
Woolf, P. J., Fu, L. L., i Basu, A. (2011). vProtein: identifying optimal amino acid complements from plant-based foods. PloS One, 6(4), e18836. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0018836
Zapata, J. (2016). Contexto en la enseñanza de las ciencias: análisis al contexto en la enseñanza de la física. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 11(2), 193–211. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.gdla.2016.v11n2.a3
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Maria Descamps Solà, Adrià Vilalta Videgain, Helena Segú Matamoros, Cristina Valls Bautista, Esther Rodríguez Gallego

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.