Una bassa al pati? Una proposta de treball des de l'àmbit cientificotecnologic i matemàtic a l'educació secundària.
Resum
Aquest projecte neix a l'àmbit científic-tecnològic i matemàtic de l’Institut Moianès ( àmbit CTM, l’acrònim catalanitzat d’STEM), concretament es va iniciar amb els alumnes de 1r d’ESO del curs 22-23. El model de treball del centre es basa en un referent per àmbit, en aquest cas, un mateix docent imparteix les ciències, les matemàtiques i la tecnologia, de manera que la metodología té un enfocament globalitzat. Cada trimestre es porta a terme un projecte, i durant el segon trimestre del curs 22-23 es va construir una bassa al pati. En aquest article s’intenta descriure els passos de treball, detallar les activitats d'ensenyament-aprenentatge i fer-ne una valoració, per tal de compartir la nostra experiència i ajudar altres centres a desenvolupar un projecte semblant. En un context de sequera, la mirada antropocèntrica pot arribar a desconnectar la societat i per tant l’alumnat del medi natural. L’objectiu d’aquest projecte va ser el de construir una bassa al pati de l'institut amb objectiu de ser un refugi climàtic per a les espècies del nostre entorn (aus, eriçons, insectes entre d’altres). La bassa es va construir entre 75 alumnes i 3 docents, tal i com s’exposa en aquest article, al llarg de sis setmanes. Quan vam plantejar l’encàrrec un alumne va preguntar: “Una bassa al pati? Però si estem en sequera!” Heus aquí una prova més del model antropocèntric sobre el que hauríem de treballar.
Paraules clau
cicle de l'aigua, procés tecnològic, Situacions d'Aprenentatge , projectes, controvèrsies, treball per àmbits, nova cultura de l'aigua , sequeraReferències
Castelltort, A. i Sanmartí, N. (2023) Vista de Mapes de progressió per educar a favor d’una nova cultura de l’aigua. Ciències: Revista del professorat de ciències de primària i secundària. (46). 32 – 45. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.487
Domènech, J. (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies: 28 propostes i reflexions per ensenyar ciències. Rosa Sensat.
Marín, J. (2022). Educar per al col·lapse: reflexions des de l’aula. Onada edicions.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Núria Castelltort Valls, Pere Grau Roca, Karina Vercher González

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.